BasBQ
Beef en Steak

Short ribs met een issue

 
 

DRuw

Kooltjesharker
Berichten
168
Gents,
Ik heb even een issuetje met mijn short ribs bereiding.
Is een klein stukje van totaal 450 gram en 1 bot met Dalmatian rub.
Hij ligt op mijn camado die ik eerst even schoon heb gebrand en daarna de temperatuur heb verlaagd naar rond de 120 graden vanaf vanochtend een uurtje of 11.
Er heeft een rookpakketje met eiken op gelegen en die kwam erg laat tot ontbranding.
Het probleem is dat ik hem niet stabiel houd op een lage temperatuur...
Er liggen kolen in van dammers en daar gaat het normaal best op (al heb ik het nog niet vaak gedaan...)
Hij was netjes aan en ging naar 200 a 250 graden en daarna de plate setter erbij en het vlees erop en de temp laten zakken.
Rond de 115 ging het goed (dat was de temperatuur) maar na een uurtje liep hij langzaam terug en kwam hij ook onder de 90.
Schuif vol open maakte niets meer uit, de kolen waren uit....
Weer aangestoken en hij liep weer goed.
Vervolgens kickte ook het rookpakket in en ik had er weer vertrouwen in.
Na een uurtje weer ineens terugloop en ook wederom alles vol open gooien maakte niet meer uit en kon ik hem weer opnieuw aansteken.
Daarna met alles vol open op 120 graden kunnen houden en ook nu nog staat de onderste schuif vol open (alleen het rooster ervoor nu) en de margrietschijf op 75% dicht.
Ik snap echt niet waarom hij iedere keer uit gaat en het ding moeilijk doet.
De Grill guru is helemaal schoongemaakt en heeft nieuwe kolen erin.
Heeft iemand enig idee?
Inmiddels staat hij nu een tijdje op 120 graden (vlees is 71 nu) maar alles staat dermate open dat als hij nu gaat zakken ik weer de lighter erbij mag pakken...
zucht..
 
Verplaatst van Low & Slow naar de rookkamer.
L&S is om je L&S BBQ creaties te tonen.
Dit is voor de rookkamer.

Ik zou je niet zomaar een antwoord kunnen geven, ondersteunende foto's zeggen vaak meer.
 
Okidoki, ik dacht gezien dit low en slow was ik hem daar moest zetten:)
fotos... tja
Dit is de setup:
vzhp9g.jpg

mn stukje vlees:
212brr.jpg

eerste keer uit:
ops9hj.jpg

de 3e keer aanmaken heb ik geen foto van maar hij was naar 1 kant weggebrand en de andere kant was uitgegaan.
Ik ga hem nu voor de 4e keer aanmaken gezien de temp naar 87 is gezakt en zowel de margriet als de luchtschuif staan volledig open (zoals aanmaken...)
 
Om te beginnen, vul je BBQ goed met houtskool, dus tot op de eerste rand.
Steek hem aan met een wokkel of aanmaakblokje, wacht tot de aanmaakblokjes uitgebrand zijn en de kooltjes beginnen te gloeien.
sluit de Kamado en zet alle schuiven vol open en wacht tot de gewenste temp is bereikt.
De 1 vindt het prettig om iets boven de gewenste temp te zitten en naar beneden te regelen en de ander vindt het weer prettig om langzaam op te bouwen.
 
Ewald zei:
Om te beginnen, vul je BBQ goed met houtskool, dus tot op de eerste rand.
Steek hem aan met een wokkel of aanmaakblokje, wacht tot de aanmaakblokjes uitgebrand zijn en de kooltjes beginnen te gloeien.
sluit de Kamado en zet alle schuiven vol open en wacht tot de gewenste temp is bereikt.
De 1 vindt het prettig om iets boven de gewenste temp te zitten en naar beneden te regelen en de ander vindt het weer prettig om langzaam op te bouwen.
houtskool tot de rand heb ik gedaan.
Aangestoken met one minute lighter tot het deel in het midden goed aan is, dit zou niet veel moeten maken t.o.v. een wokkel.
Toen de deflector erop en die was nog viezig van de vorige keer dus ik heb hem omgedraaid en opgestookt naar 200 graden en een beetje om even schoon te branden.
daarna de schuiven dicht voor 80% en de margriet ook 90% (en dit is normaal het 120 graden punt ongeveer).
toen vlees erop waarbij ik dacht dat het openen van de klep en het toevoegen van het vlees de temperatuur zou helpen zakken.
En dit gebeurde ook tot hij dus na even meer dan een uur dus de mist in ging.
Ik heb hem net voor de 4e keer opnieuw aangestoken met daarbij 2 nieuwe kolen met het idee dat het daar misschien aan ligt maar ik zag dat het rooster onder de kolen ook gewoon open is.. Kolen zijn ook nieuw en niets mee gebeurd ofzo...
nu steeg hij weer goed door naar 150 graden (teveel...) en met de schuif regel ik hem nu terug naar 120 en lijkt te lukken.
Hij is in ieder geval wel voorbij de zone nu en zit op 89 graden dus bijna klaar.
Al met al geen succes (er is ook minder van over dan ik gehoopt had) maar ik heb geen idee waarom ik hem 4x uit heb gehad...
Iemand enig idee?
 
Je houtskool goed en droog opgeborgen ? Anderehoutskool als anders? Kan zijn dat deze houtskool gewoon anders reageert.

En volgende keer lekker je platesetter smerig laten en alleen omdraaien, brand hij ook wel "schoon". Je maakt het je alleen maar lastig.
 
Maus zei:
Je houtskool goed en droog opgeborgen ? Anderehoutskool als anders? Kan zijn dat deze houtskool gewoon anders reageert.

En volgende keer lekker je platesetter smerig laten en alleen omdraaien, brand hij ook wel "schoon". Je maakt het je alleen maar lastig.
Ik had de laatste keer mijn BBQ helemaal schoongemaakt en alvast gevuld met verse kolen. Dus die hebben gewoon in de kamado gezeten maar gewoon droog in de garage verder...
Dezelfde kolen uit dezelfde zak maar hij blijft gewoon niet aan.
Ook nu (5e keer herstart inmiddels!) Kruit de temperatuur omhoog met de luchtschuif open en de Margriet open.
Lijkt net of het ding geen trek creert of de deflector de lucht blokkeerd.
Dit zou wel heeeeeeel raar zijn...
Net ook, de kolen waren compleet uit, ik moest ze echt opnieuw aansteken????
 
Nu ook, het ding dus aangestoken en schuif open en Margriet eraf en de temperatuur gaat met ongeveer een graad per minuut omhoog. Klopt geen barst van maar heb echt geen flauw idee wat het kan zijn behalve de kolen maar dan is een zak dammers waar ik 2 keer uit gebbqt heb nu..

Edit: vlees zat op 92 graden. Enorm zout en taai vlees. 7 uur van mijn dag verpest.
Edit2: ik zit nog eens de foto's terug te kijken maar zou dit een tekort aan kolen kunnen zijn? Ik had hem niet echt tot de rand maar nog eronder en ook best luchtig de kolen bij elkaar zie foto's. Hoe doen jullie dat? Bewust nog tegen elkaar zetten of er gewoon ingooien?
 
DRuw zei:
Nu ook, het ding dus aangestoken en schuif open en Margriet eraf en de temperatuur gaat met ongeveer een graad per minuut omhoog. Klopt geen barst van maar heb echt geen flauw idee wat het kan zijn behalve de kolen maar dan is een zak dammers waar ik 2 keer uit gebbqt heb nu..

Edit: vlees zat op 92 graden. Enorm zout en taai vlees. 7 uur van mijn dag verpest.
Edit2: ik zit nog eens de foto's terug te kijken maar zou dit een tekort aan kolen kunnen zijn? Ik had hem niet echt tot de rand maar nog eronder en ook best luchtig de kolen bij elkaar zie foto's. Hoe doen jullie dat? Bewust nog tegen elkaar zetten of er gewoon ingooien?
Ik gooi mijn "vuurkorf" altijd helemaal vol. En steek hem met 1 aanmaakblokje of op 1 plek aan mer looflighter. En dan gewoon mooie brokken houtskool. En gaat eigenlijk altijd goed.
 
Zijn de gaten van het plaatje onderin je firebox niet dicht gaan zitten? Of veel as die je luchtstroom blokkeert? Zou het eerder in dat soort dingen zoeken dan in je houtskool.
 
noskos zei:
Zijn de gaten van het plaatje onderin je firebox niet dicht gaan zitten? Of veel as die je luchtstroom blokkeert? Zou het eerder in dat soort dingen zoeken dan in je houtskool.
Ja dat dacht ik ook maar ik had alles schoon gemaakt van tevoren en ook bij het opnieuw aansteken kon ik de gaten gewoon ook zien... vandaar het idee van te weinig blokken.
Hij staat nog wat af te koelen en ik kijk morgen of ik 1 voor 1 de kolen eruit kan halen en zien of er wat verstopt zit... ik denk dat het de hoeveelheid is geweest.. hoop ik.
 
Gek verhaal. Heb je misschien met het schoonmaken je vuurbox er uit gehaald. En deze toevallig niet met de opening naar de luchtschuif gezet?

Ik vul mijn BGE altijd met de hand. Ga in de zak houtskool op zoek naar grote stukken. Die leg ik onderin. En daarboven op de kleinere stukken. Hiermee voorkom ik dat het gruis en stof uit de zak in de BBQ komt.
 
Ik snap het ook niet.. ik denk dat er te weinig in zat waardoor de kolen elkaar niet aan konden steken ofzo. Opening zat goed en heb tussendoor ook nog met het pookje gekeken of er wat in zat maar hij was helemaal leeg....
 
Okidoki, ik denk dat het een 1+1+1=0 probleempje is geweest:
Het waren te weinig kolen, ik zag dat de deflector aan een kant tegen de rand zat waardoor de luchtflow al gestuurd werd en als laatste zag ik bij de kant waar de luchtflow vandaan zou moeten komen dit na het weghalen van de kolen die erop lagen:
2di50t2.jpg

Ongeveer 1/3e van de gaatjes zat dus redelijk verstopt en precies daar zou de lucht ook vandaan moeten komen...
Ik heb het gruis weggegooid, alles weer schoongemaakt en weer gevuld met de grootste kolen eerst.
Morgen een BCC maken en gaan we het proberen.
 
Al overwogen om met een kick ash basket te gaan werken? Je krijgt minder snel dit probleem en het werkt ook nog eens super handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan