BasBQ
Beef en Steak

Aanschaf kamado

RudyB

Tondelzoeker
Berichten
6
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum en al gelijk een vraag. Momenteel ben ik een buitenkeuken aan het maken, en het is de bedoeling dat hier een kamado ingebouwd gaat worden.

Nu heb ik 3 verschillende kamado op het oog.

The bastard compact:
In het echt gezien ziet er kwalitatief goed uit en spreekt mij door de zwarte kleur en uitstraling erg aan.

Grill guru compact:
Compleet maar hij oogt goedkoper dan de bastard.

Kamado Joe junior:
Niet in het echt gezien maar lees er veel goede verhalen over en word compleet geleverd.

Alle 3 de kamado hebben een gril rooster van +-34cm. Is dit voldoende om met 3 volwassenen en 2 jonge kinderen van te eten? En wat is jullie ervaring met de bovenstaande kamado?

 
2 jonge kinderen worden binnenkort 2 kinderen en daarna 2 volwassenen :)

Dat zijn dan 5 volwassenen...

Wij zijn maar met 2 en met een BGE Large vind ik soms dat ik al te weinig ruimte heb, niet specifiek voor het vlees maar vooral als je de complete maaltijd van de Kamado wil toveren, groeten, aardappelen, vlees...
 
Afhankelijk van hoe je hem gaat gebruiken is het genoeg, maar denk dat je er spijt van gaat krijgen dat je niet voor een maatje groter hebt gekozen.
 
Meestal is groter beter, je kan beter mee verlegen zijn ipv om verlegen. Het belangrijkste is hoe jij deze wilt gaan gebruiken.
Qua merk zijn al deze drie kamado's goed Grill Guru is een goedkoper model van de Bastard (dezelfde leverancier) en de Kamado Joe staat echt bekend om zijn innovaties en vernieuwingen (welke je dan een seizoen later opgepakt ziet worden door de concullega's). Maar er zit natuurlijk ook een stuk emotie bij met bijvoorbeeld voorkeur kleur/merk en dat is persoonlijk die je alleen zelf kan beantwoorden.
 
RudyB zei:
Is de bastard medium dan een beter alternatief?

Barbeknoei zei:
Ik dacht meer aan de large

Barbeknoei  +1

Als het budget niet zo ver rijkt kan je eventueel kijken naar een Auplex, ik hoor daar toch zeer positieve verhalen over.

Veel service moet je dan niet verwachten en al zeker niet zoals bij BGE of KJ.
 
Rudy, je bent een buitenkeuken aan het maken. Dus je wilt serieus gaan buitenkoken neem ik aan.
Als je budget het niet toelaat spaar dan verder maar ga niet iets kopen waar je later spijt van gaat krijgen.
Ga voor een Large Kamado, je zal zien dat LARGE maar een relatief begrip is want die heb je vaak ook zo vol, een ovenschaal met aardappeltjes erop en je hebt al een verhogingsrooster nodig.
mini's en medium's zijn leuk voor erbij.
 
Ewald zei:
Rudy, je bent een buitenkeuken aan het maken. Dus je wilt serieus gaan buitenkoken neem ik aan.
Als je budget het niet toelaat spaar dan verder maar ga niet iets kopen waar je later spijt van gaat krijgen.
Ga voor een Large Kamado, je zal zien dat LARGE maar een relatief begrip is want die heb je vaak ook zo vol, een ovenschaal met aardappeltjes erop en je hebt al een verhogingsrooster nodig.
mini's en medium's zijn leuk voor erbij.
+1
 
SilverFox zei:
Ewald zei:
Rudy, je bent een buitenkeuken aan het maken. Dus je wilt serieus gaan buitenkoken neem ik aan.
Als je budget het niet toelaat spaar dan verder maar ga niet iets kopen waar je later spijt van gaat krijgen.
Ga voor een Large Kamado, je zal zien dat LARGE maar een relatief begrip is want die heb je vaak ook zo vol, een ovenschaal met aardappeltjes erop en je hebt al een verhogingsrooster nodig.
mini's en medium's zijn leuk voor erbij.
+1
+2
 
Zappa zei:
SilverFox zei:
Ewald zei:
Rudy, je bent een buitenkeuken aan het maken. Dus je wilt serieus gaan buitenkoken neem ik aan.
Als je budget het niet toelaat spaar dan verder maar ga niet iets kopen waar je later spijt van gaat krijgen.
Ga voor een Large Kamado, je zal zien dat LARGE maar een relatief begrip is want die heb je vaak ook zo vol, een ovenschaal met aardappeltjes erop en je hebt al een verhogingsrooster nodig.
mini's en medium's zijn leuk voor erbij.
+1
+2
+3, beter mee verlegen dan om gelegen, bovendien zijn er ook wel "eens"  gasten die mee eten. :D :D
 
De ruimte en het budget laat het niet toe om voor een large te gaan. Welk alternatief is er nog voor de bastard medium?
 
Qua budget...een bastard medium zit toch in dezelfde prijsklasse als bv een grill guru large?
 
Ik zou als het budget en ruimte betreft altijd voor de Kamado Joe Junior gaan. Is de ruimste in rooster. En lekker kompleet. Onderstel is ook lekker stabiel.
Op YouTube staan tal van filmpjes wat er allemaal op past. PP of een hele kip moet makkelijk passen. Alleen als je ook je groenten enz er op wil maken zal je even moeten schipperen.
Vaak als je low en slow gaat moet je vlees een x tijd rusten. Kun je in die tijd je groeten grillen.
Je zult uiteindelijk op een punt komen dat je meer wilt. Dat is een zorg voor later zou ik zeggen.
Succes met je aanschaf. Blijft lastig keuzes maken. Maar wel leuk.
 
Bram bedankt voor de tip.
Voor mij is het vooral het bereiden van vlees. En de bijgerechten kunnen eventueel op een gasprijs gemaakt worden.
 
De knoop doorgehakt.

https://imgur.com/YVRuW1e
De bastard medium

https://imgur.com/mzf3y4y
En het meubel waar die ingebouwd gaat worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan