BasBQ
Beef en Steak

Gusta BBQ grill smoker

 

Martijn137

Sprokkelaar
Berichten
46
ik heb een "Gusta BBQ grill smoker" gekocht toen hij in de aanbieding was bij de AH.
info: https://gusta-online.nl/gusta-bbq-king-smoker-roker
ziet er leuk uit, klein genoeg om mee te nemen op vakantie en blijkt het echt ruk te zijn als smoker is het nog steeds een leuke grill. (denk ik)

er zit een verdeel scherm in, zodat je kan kiezen tussen een groot stuk voor je houtskool of een kleiner stuk. (ik heb nu helaas geen foto's bij de hand, voor foto's zie bovenstaande link)

ik heb hem nu twee keer "geprobeerd"
eerste keer met (lidl) briketten, eerst in de starter en toen in de Gusta BBQ, nu gebruik ik het kleine deel en ik heb er ongeveer 6 tot 8 briketten in gedaan. (lidl briketten zijn kleiner dan de fire up kokos briketten)

de temperatuur schiet omhoog natuurlijk, maar blijf een half uurtje / 3 kwartier hangen en gaat daarna zakken, terwijl alle ventilatie gaten open staan.
de briketten gaan uiteindelijk zelfs uit zonder helemaal op te branden.

met houtskool heb ik iets beter resultaat maar nog steeds gaan ze uit voor ze helemaal op zijn terwijl alles open staat.

nu ben ik aan het denken om hem aan te passen zodat ik er wat meer mee kan doen op vakantie.
zelf zat ik te denken om als eerste de schoorsteen aan te passen door het rooster te verwijderen en hierdoor een betere flow te krijgen.


ik ben benieuwd wat jullie er van denken  :)
 
Het is niet helemaal goed te zien maar zit de lucht toevoer regel schuif in het boven deksel? :-/
 
Hans zei:
Het is niet helemaal goed te zien maar zit de lucht toevoer regel schuif in het boven deksel? :-/

nee in het onderste gedeelte.
zal dadelijk als ik thuis ben een paar foto's maken. hoop dat wat meer duidelijk maakt.
 
Martijn137 zei:
Hans zei:
Het is niet helemaal goed te zien maar zit de lucht toevoer regel schuif in het boven deksel? :-/

nee in het onderste gedeelte.
zal dadelijk als ik thuis ben een paar foto's maken. hoop dat wat meer duidelijk maakt.

Kon het ook niet goed zien maar ik zou eerst de onderste schuif aanpassen en dan pas de bovenste. Die bovenste lijkt me nog niet zo klein/verkeerd.
 
Iets later dan gezegd...
Maar hier zijn de foto?s.

Zijkant, met lucht ingang, deze zit aan allebei de kanten en is even groot als de uitlaat
ebd526cc9faebfeb267e815d3f51b3d6.jpg


De lucht uitlaat.
d17e2623aa5ec0044dda4145a2f3c852.jpg


Ik kreeg nog een tip om de scheidings wand er tussen uit te laten...
Misschien dat eerst maar eens proberen voor ik er in ga snijden


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik zou het schot erin laten zitten, zo kun je eenvoudig indirect BBQ-en, voor direct BBQ-en heb je trouwens ook een "koude" zone nodig, het schot zorgt ervoor dat de kolen netjes aan 1 kant blijven.
Je kunt nu proberen om of de kolen in het kleine vak of in het grote vak te leggen. In het kleine gedeelte levert dat meer indirect kook oppervlak op.
De lucht inlaat in het onderste deel zou ik alleen de inlaat aan de kant van de kolen openzetten/regelen, aan de andere kant dicht anders krijg je valse lucht en de kolen minder zuurstof waardoor je vuur dooft. de schoorsteen helemaal open laten, daar kun je als laatste optie nog mee regelen als de tempertuur te hoog wordt en je onderin ver dichtknijpt.
Als dit nog niet lekker werkt zou je de luchtgaten nog kunnen opboren naar een grotere diameter, dit beschadigt dan wel de lak in het boorgat.
De gaten in het alu plaatje in de schoorsteen lijken me sowieso aan de kleine kant.
 
Hi Martijn.

Mijn vermoeden is dat de as van de briketten uiteindelijk geen kant op kan en dus de briketten smoren.

Het zou wel eens beter kunnen werken als je iets van een rooster oid hebt dat de briketten vrij van de bodem houdt en het as erdoor kan vallen (zoals normaal een kolenrooster fungeert..)

Dan werkt de luchtschuif ad onderkant wrsch ook beter

Succes

Groet, Jaco




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
drJackle zei:
Hi Martijn.

Mijn vermoeden is dat de as van de briketten uiteindelijk geen kant op kan en dus de briketten smoren.

Het zou wel eens beter kunnen werken als je iets van een rooster oid hebt dat de briketten vrij van de bodem houdt en het as erdoor kan vallen (zoals normaal een kolenrooster fungeert..)

Dan werkt de luchtschuif ad onderkant wrsch ook beter

Succes

Groet, Jaco




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Scherp, had ik niet gezien :blush:
Kolenroostertje is wel een must ja
 
Op de foto's van de site van Gusta zitten de roostertjes er toch standaard in of zie ik dat verkeerd? :-/
 
Er zit inderdaad een kolenrooster in.
De kolen liggen dus vrij van de bodem, niet heel veel speling maar toch wel een cm of anderhalf


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Martijn137 zei:
Er zit inderdaad een kolenrooster in.
De kolen liggen dus vrij van de bodem, niet heel veel speling maar toch wel een cm of anderhalf


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da's niet zo veel, bij de meest bbq's is het rooster zo geplaatst dat de lucht stroom "door" de briketten blaast en niet er langs vliegt op weg naar de schoorsteen.
En denk ook aan de tips van Ewald.
 
Hans zei:
bij de meest bbq's is het rooster zo geplaatst dat de lucht stroom "door" de briketten blaast en niet er langs vliegt op weg naar de schoorsteen.

Klopt, dat is ook het probleem geweest bij de 2e generatie Smokey Joe's van Weber.
Bij de eerste versie zaten de luchtgaten onder het kolenrooster bij de 2e generatie erboven als gevolg slechte verbranding en briketten die vroegtijdig uitgingen
 
Ik was blijkbaar niet helemaal wakker meer zie het kolenrooster nu ook 🧐

Dan haak ik aan bij Ewalds suggestie,haha

Ben benieuwd hoe je hem gaat modificeren Martijn.

Ik hou dit draadje in de gaten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ewald zei:
Hans zei:
bij de meest bbq's is het rooster zo geplaatst dat de lucht stroom "door" de briketten blaast en niet er langs vliegt op weg naar de schoorsteen.

Klopt, dat is ook het probleem geweest bij de 2e generatie Smokey Joe's van Weber.
Bij de eerste versie zaten de luchtgaten onder het kolenrooster bij de 2e generatie erboven als gevolg slechte verbranding en briketten die vroegtijdig uitgingen

ik heb er helaas geen foto's van, maar het luchtrooster zit op de helft van het kolen rooster.

iedereen bedankt voor het meedenken :)
ik zal aankomend weekend eens wat aanpassingen doen en jullie op de hoogte houden van de vorderingen ;)
 
Martijn137 zei:
iedereen bedankt voor het meedenken :)
ik zal aankomend weekend eens wat aanpassingen doen en jullie op de hoogte houden van de vorderingen ;)

Graag, want het is een erg leuk en ook een leerzaam draadje.

Ik zie het kolenroosterje nu trouwens ook, zit alleen in het kleine compartiment.

In eerste instantie zou ik proberen om dit roosterje omhoog te brengen zoadat de luchtinlaat gaten, zoveel mogelijk, liefst helemaal eronder vallen.
Niet bang zijn dat de kolen/briketten te dicht onder grill rooster komen, bedenk dat bij een WGA het kolenrooster ook vrij dicht onder het grilrooster ligt (daar passen maar net 2 blokjes ecobrassa plat op elkaar gestapeld op. Het rechter luchtinlaat roosterje kun je net zo goed dichtlassen :D
 
Ook hier gaan de brikketen langzaam uit, drama al meerdere malen geprobeerd elke keer het zelfde probleem.
Nu geprobeerd zonder de scheidingswant zelfde probleem.

Iemand al iets anders geprobeerd. Morgen maar eens kijken om het kolen rooster wat hoger te plaatsen ipv halve wegen de luchtinlaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Ik heb helaas nog niks aan kunnen passen, dat gaat hem ook pas worden na mijn vakantie helaas.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hij is nu in de aanbieding bij de Albert Heijn.is het de moeite waard om mijn vrouw te hinten of is de WGA beter alternatief voor erbij.

Moet ook mee op vakantie dus de compactheid speelt ook een rol

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Kraai#5 zei:
Hij is nu in de aanbieding bij de Albert Heijn.is het de moeite waard om mijn vrouw te hinten of is de WGA beter alternatief voor erbij.

Moet ook mee op vakantie dus de compactheid speelt ook een rol

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

Ik moet zeggen dat die van mij staat te verstoffen in de schuur.

Collega van mij had hem nog wel gebruikt en als je hem in de wind zet met allebei de ventilatie schijven open wil die wel op temperatuur komen bij hem....




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan