BasBQ
Beef en Steak

Chimichurri ?

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Beste bbq-ers.

Ik heb een vraagje.
Ben van plan om voor een rundvlees gerecht een Chimichurri saus te maken, daar vind ik heel veel recepten van.
Maar als ik er e.v.t. teveel van gemaakt zou hebben kan ik deze dan bewaren voor een volgende keer?
Potje in de koeling of zo?

Grts,    Hans.
 
Hans zei:
Beste bbq-ers.

Ik heb een vraagje.
Ben van plan om voor een rundvlees gerecht een Chimichurri saus te maken, daar vind ik heel veel recepten van.
Maar als ik er e.v.t. teveel van gemaakt zou hebben kan ik deze dan bewaren voor een volgende keer?
Potje in de koeling of zo?

Grts,    Hans.

Hans,
niet te lang, ongeveer 3 dagen in de koelkast met het oog op botulisme (zeker met rauwe knoflook, dit is een perfecte voedingsbodem voor  de bacterie Clostridium Botulinum)

De bacterie komt zeer goed tot ontwikkeling in zuurstofarme omgeving, als je bewaart op in olie bijvoorbeeld, maar komt niet/slecht tot ontwikkeling in zure omgeving
In de koelkast ontwikkelt de bacterie ook slecht/niet. toch adviseert het voedingscentrum dit soort producten niet langer dan 3 dagen in de koelkast te bewaren.
Better safe than sorry
 
Hans zei:
Beste bbq-ers.

Ik heb een vraagje.
Ben van plan om voor een rundvlees gerecht een Chimichurri saus te maken, daar vind ik heel veel recepten van.
Maar als ik er e.v.t. teveel van gemaakt zou hebben kan ik deze dan bewaren voor een volgende keer?
Potje in de koeling of zo?

Grts,    Hans.
Zoals Ewald zegt niet te lang, maar 3 dagen is wel erg kort en het hangt ook af van het recept wat je gebruikt.
Recepten met gedroogde kruiden kan je heel lang bewaren, recepten met verse kruiden veel minder lang.

Als in je recept met verse kruiden azijn gebruikt wordt (en dat zit normaal gesproken in chimichurri), dan maak je het geheel al een stuk zuurder en is er ook veel minder snel bederf. Er zijn dan recepten die spreken over 2-3 weken in de koeling. Het is dan wel zaak dat de kruiden goed onder het olie/azijn mengsel staan.

Maar zorg gewoon dat je niet al teveel maakt; de meeste recepten zijn niet van die dusdanige hoeveelheden dat je hier als persoon een paar weken van kan eten. En anders gewoon een paar keer een extra stukje vlees grillen onder het excuus dat je de chimichurri op moet maken.  :D
 
@ Ewald.
@ DanBras.

Dank voor jullie antwoord 't is duidelijk dat je Chimmichurri eigenlijk te lang moet bewaren, aan de andere kant dat idee het idee van Danny over dat extra stukje vlees is natuurlijk ook wel interessant  :D
 
Naast dat het misschien bederft, vind ik het vers ook echt het lekkerste! Ik maak altijd een klein beetje, gewoon genoeg voor die keer. Heb het al te vaak weg moeten gooien en is toch zonde.
 
Ridevi71 zei:
Hoi Hans,

Ik maak deze altijd:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=8989.0

Wel ben ik een beetje terughoudend met de azijn. Ik begin met de helft, en voeg daarna nog wat toe naar smaak..

Echt een toppertje.
En is niet teveel.
Wel van tevoren maken, dan is tie het lekkerst.

@ Rick, dank voor de link
    Ga ik proberen  ;)

b.asv zei:
Naast dat het misschien bederft, vind ik het vers ook echt het lekkerste! Ik maak altijd een klein beetje, gewoon genoeg voor die keer. Heb het al te vaak weg moeten gooien en is toch zonde.

@ Bas, mee eens  ;)
 
Wat je over hebt kan je prima over de mosselen doen. Tenminste als ze te krijgen zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan