BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen

 

Martijn77

Tondelzoeker
Berichten
5
Goedemiddag,

Ik ben Martijn en woon in Froombosch, sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Bastard Large.
Als het even kan probeer ik ieder weekend wel wat klaar te maken. Ik heb er inmiddels diverse geslaagde en minder geslaagde gerechten op bereid, en ik leer steeds bij.

In de afgelopen tijd heb ik vaak rondgekeken op dit forum, ik heb er al diverse tips en idee?n aan overgehouden. Vandaar dat het me leuk leek om me aan te melden.

Op dit moment ben ik diverse soorten houtskool aan het uitproberen, daarnaast ben ik aan het uitzoeken hoe ik de temperatuur constant kan regelen.
De ene keer lukt dat goed maar een andere keer schiet de temperatuur soms alle kanten op. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst Pulled Pork klaargemaakt. Erg geslaagd al zeg ik het zelf. Maar gedurende de BBQ sessie van 11,5 uur moest ik twee keer de houtskool opnieuw aansteken.

 
Hoi Martijn,

Welkom op het BBQ genootschap en veel plezier op dit forum.

Tja het lijkt allemaal, zo van "dat doe ik ff" maar in de praktijk loop ik ook soms tegen aanvankelijk onverklaarbare tegenslagen aan.

Hier vind je tips, adviezen en nieuwe gerechten als "de frikandel burnd ends" bij de maandelijkse fotowedstrijd.......

Tip: relevante foto's bij een vraag leveren vaak sneller een antwoord op.

 
Hi Martijn, welkom bij ons genootschap.

Afgezien van dat 11,5 uur best lang is, zou dat low en slow probleemloos moeten kunnen op een Bastard. Was de houtskool op of alleen uit gegaan? En wat voor set up gebruik je?
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Hallo Henk,
Ik had voor deze sessie black ranch Marabu gebruikt, omdat dat geschikt zou moeten zijn voor lang en relatieve lage temperatuur bbq-en. Het houtskool was niet op maar het ging uit. Ik vond dat er ook vee grijze asvorming plaatsvond, in tegenstelling tot Dammers dat ik normaal gebruik. Ik heb het vermoeden dat deze as de luchtaanvoer heeft dichtgemaakt.
Ik heb de bastard gevuld met marabu tot de eerste ring, platesetter met daarop een druipbak, gevuld met water.
(Ik vond de marabu wel klein van stuk, echt takken en geen dikke stukken zoals dammmers of bastard quebracho.)
 
Hoi Martijn,

Voor vragen maak normaliter een "topic" aan....

Waarom leg je een bak met water in je kamado?

Je houtskool, zeker bij low and slow in deze periode van het jaar en met dit vochtige klimaat kan voor vervelende bijkomstigheden zorgen. Houtskool (Koolstof) heeft nu eenmaal de eigenschap vocht aan te trekken. Had je dit bijvoorbeeld de dag ervoor er al in gedaan.

Ook is de wijze van aansteken en juiste temperatuur van je Kamado belangrijk voordat je vlees erop gaat.

Er is hier voldoende over te vinden of maak hiervoor ff een topic aan.
 
Welkom hier Martijn!

Ook met Dammers redt je met gemak de 12 uur low & slow wel hoor (en ook 24 uur is te redden op 1 lading ;) )
 
Hallo Marcel,
Het begon niet zozeer als een vraag maar meer iets waar ik nu tegenaan loop.
Maar door alle goedbedoelde adviezen wordt het nu eigenlijk een klein topic😀.

Ik gebruik de waterbak voor twee doelen: om de temperatuur stabiel te houden/krijgen,
Een deel van de warmte wordt gebruikt om het water op te warmen (tot max 100 graden)
Hoge temperatuurschommelingen vang je hiermee een beetje op (aangezien ik op ongeveer
110 graden aan het bbq-en ben)
Daarnaast valt het vet van het vlees in het water, waardoor het achteraf makkelijker schoon te maken is.

Misschien heeft het uitgaan idd te maken met de hoge luchtvochtigheid.
 
Hoi Martijn,
welkom bij het Genootschap.
Als beginner zou ik het eerst gewoon bij 1 houtskoolsoort houden zoals Dammers.
Dit is een relatief zachte houtskool die voor allround geschikt is, en dus met gemak ook langere sessies aankan, zoals silverfox ook al aangaf.
Zachtere houtskool reageert wat sneller op lucht toevoer wat het gebruik wat vriendelijker maakt dan zijn hardere broeders zoals Black Ranch.
Ik ben geen echte beginner meer maar vind Dammers een heel goede houtskool net als Fire Up, allround houtskool, ik wil geen zolder vol met verschillende brandstof, ik wil 1 soort waar ik op kan bouwen en de voor en nadelen van ken, zodat ik al mijn focus op het te bereiden eten kan hebben.
 
Martijn77 zei:
Ik had voor deze sessie black ranch Marabu gebruikt, omdat dat geschikt zou moeten zijn voor lang en relatieve lage temperatuur bbq-en. Het houtskool was niet op maar het ging uit. Ik vond dat er ook vee grijze asvorming plaatsvond, in tegenstelling tot Dammers dat ik normaal gebruik. Ik heb het vermoeden dat deze as de luchtaanvoer heeft dichtgemaakt.
Ik heb de bastard gevuld met marabu tot de eerste ring, platesetter met daarop een druipbak, gevuld met water.
(Ik vond de marabu wel klein van stuk, echt takken en geen dikke stukken zoals dammmers of bastard quebracho.)
Zelf gebruik ik sinds een paar weken ook dat spul. Wat moeilijker aan te krijgen dan die gele zakken maar absoluut geen klachten. Het valt me wel op dat met koud weer de schuiven van mijn Bastard duidelijk verder open moeten staan om tot de zelfde temperatuur te komen.

Mijn Bastard staat altijd buiten (onder een hoes) en de houtskool laat ik er in zitten. Voor gebruik alleen even omroeren om de as te laten vallen maar dan zorg ik wel dat de gaten van de vuurschaal weer vrij zijn. Een waterbak gebruik ik nooit, wel wat alufolie over de gietijzeren plate setter.

Zojuist heb ik nog even gekeken maar na de MOINK balls van vorige week (kost ook enige uren) zit er slechts een dun laagje as op de houtskool.
 
Martijn77 zei:
Ik gebruik de waterbak voor twee doelen: om de temperatuur stabiel te houden/krijgen,
Een deel van de warmte wordt gebruikt om het water op te warmen (tot max 100 graden)
Hoge temperatuurschommelingen vang je hiermee een beetje op (aangezien ik op ongeveer
110 graden aan het bbq-en ben)
Daarnaast valt het vet van het vlees in het water, waardoor het achteraf makkelijker schoon te maken is.

Dit jaar is echt zo?n klok-klepel verhaal. Water (of bakstenen/zand) gebruik je in dunwandige barbecues om schommelingen op te vangen. Grote schommelingen zul je met keramiek niet hebben omdat dat 1 grote buffer is. Wat wel gebeurd is dat de temperatuur door kan schieten. Maar dat komt doordat jij dan niet op tijd de schuiven hebt dicht gezet.
Voor het makkelijk schoonmaken kun je ook een dubbele laag aluminiumfolie in je lekbak doen. Scheelt een hoop werk :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan