BasBQ
Beef en Steak

aangepaste rookkast

plinden

Tondelzoeker
Berichten
24
  • nu heb ik natuurlijk de droom om een keer een BGE te kopen of een weber summit charcoal of iets in de richting, maar aangezien we net zijn verhuisd en het een klushuis is zal dit nog even duren.

    aangezien ik fan ben van low and slow kwam ik ook de RED BOX SMOKER tegen https://www.ssomd.com/red-box-smoker.
    echter kost deze alsnog 600 eu bij vuur en rook.

    dan maar zelf proberen dacht ikzelf ( is ook leuk natuurlijk)

    we gaan een bestaande rookkast van RVS isoleren en zoveel mogelijk luchtdicht maken:
    Ik zal er een lijst bijzetten met de materialen die ik heb gebruikt.
    1. de rvs kast van 80x40x28                                                    ?100 inc verzenden
    2. 3,5 mm watervast multiplex                                                ?15
    3. nomex vilt                                                                          ?30
    4. rookwool isolatie 5 cm 2 platen                                            ?10
    5.2 roosters rvs 85mm doorsnede                                            ?25 inc verzenden
    6. klein materiaal                                                                  ?10

    nu heb ik eerst even bekeken wat rookwool nu kan hebben v.w.b. hitte en hier stond ik nog wel van te kijken. zie ook:
    http://www.rockwool.nl/over-ons/voordelen-steenwol/brandveiligheid/

    foto's volgen z.s.m.

 
We blijven het volgen, heb je er al iets op gerookt?
 
Veel plezier alvast! :)
 
een beetje stap voor stap..

ik ga er morgen wat in gooien, heb vandaag gekeken of hij een beetje luchtdicht zou zijn en hoe stabiel de temperatuur blijft.
kwam er al snel achter dat ik teveel briketten had gebruikt en dat de temp toch stijgt ondanks dat alles dichtstaat.
dus nog even zoeken.
wel weet ik nu al dat hij de warmte zeer goed vasthoud.

photo.php

photo.php

raggels aangebracht voor ondersteuning van de isolatie en multiplex
photo.php

photo.php

klein pijpje van blik voor de zekerheid :blush:
photo.php

photo.php

photo.php

photo.php

ventilatie roosters aangebracht
photo.php

photo.php

vilt aangebracht omdat hij toch niet lekker afdicht zonder
 
ik heb dus uiteindelijk de deur eraf geslepen en opnieuw afgehangen zodat ik de isolatie beter kwijt kon.
het onderste deurtje heb ik ook aangepast aangezien dit een schuif plaat was en niet erg handig met eventueel bijvullen.
nu kan ik de bovenste deur dicht laten en verlies ik zo goed als geen warmte.

wat ik vergeten ben om erbij te zetten is, dat ik voor het glas nog een stukje plexiglas heb gezet.
ook voor isolatie en om toch af en toe eens te kijken B-) hoop dat dit heel blijft.

wat ik wel al heb gemerkt,is dat de constructie van de originele kast niet goed afsluit,hier moet je dus wat extra aandacht aan besteden.
dit is gepop nagelt en staat bij sommige randjes een klein beetje open.


nnu nog blijven oefenen met de temperatuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan