BasBQ
Beef en Steak

vraagjes over offset smoker

K

KevinM

Gast
Beste,

Ik ben van plan om binnenkort een offset smoker te gaan maken. Ik zit alleen te twijfelen of ik er een reverse offset van maak of een normale variant.

De smoker moet ook als pit gebruikt kunnen worden, dus met briketten in de rookkamer, ipv in de offset. Als ik een normale variant maak, dan kan ik gewoon een kolenrooster onder het vleesrooster maken. Bij een offset zit daar al een plaat. Zijn er mensen die hier idee?n over hebben? En wat is ongeveer een goede afstand tussen vleesrooster en kolenrooster? Wellicht kan het namelijk allebei, een plaat om hitte te verdelen en rook te geleiden, en een rooster voor kolen daarboven.

Overigens ben ik van plan om een buis van ongeveer 45cm diameter met een wanddikte van 6mm aan te schaffen. Helaas tot nu toe nergens tweehands/tweedekeus kunnen vinden, heb wel al een prijsje voor een nieuwe buis. De rookkamer wil ik ongeveer 80cm breed hebben, en zit te denken aan 40cm (met dezelfde diameter) voor de offset. Smaller lijkt me namelijk niet handig.

Graag hoor ik jullie tips en mening.

Kevin
 
Ik heb ook een reverse flow offset gemaakt met hetzelfde idee, bij mij zijn de kolenbakken vanuit de stookkamer ook te gebruiken in de gaarkamer onder het rooster. de afstand is dan inderdaag wel een dingetje waar je rekening mee moet houden, bij mij vind ik die afstand eigenlijk net te klein dus mijn reverse flow plaat wordt nog een keer aangepast omdat ik hier toch nog wel wat speling heb. mijn topic: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12335.0

de dikte lijkt me zeker goed, de mijne is naar mijn mening te dun maar alle onderdelen waren gratis en dus wel gewoon leuk om mee te beginnen. Ik weet niet of het in de praktijk zo is maar theoretisch zou je denken dat de reverse flow meer brandstof zal gebruiken. ik vond het wel een groot voordeel dat de reverse flow plaat ook meteen dient als opvang bak voor het as en vocht zodat de buis niet direct in aanraking komt met as en vocht(en dus roest veroorzaakt). bij mij is de reverse flow plaat van rvs en die gaat na de aanpassing aansluiten op een hoekprofiel die naar een afvoerpijp loopt, die op zijn beurt weer groot genoeg is om ook het as door weg te vegen.

als ik m nog een keer zou maken wordt het wel een diameter van minimaal 50, net wat meer ruimte en de mogelijkheid om bijvoorbeeld spareribs in de breedte te leggen in plaats van in de lengte. en wellicht nog ruimte voor een tweede rooster.
 
voor een pit zou ik voor een kolen bak met verhoogt rooster gaan.. ga dit gelijk toevoegen aan de plannen :)

verder zelf ook bezig met een reverse flow en heb de volgende extra's:
- firebox met deksel en rooster voor mogelijkheid affakkelen
- uitlaat een vlinderklep geven voor meer mogelijkheden met regelen flow in verschillende situaties
 
meerdere opties mogelijk.. hogere positie voor je rooster, of iets van een frame wat je op je onderste roost zet zoals je bij sommige kamado's ziet... met beetje creatief zijn is dat zo te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan