BasBQ
Beef en Steak

Mijn gedeeltelijke zelfbouw bbq

 

GuusDupon

Kooltjesharker
Berichten
102
b03e50ac37b8924ca0b84226a6495026.jpg
c3aa6a3ee8096976a2026a0bbbcc32a3.jpg
2c2d8395e49e8daed355e3bd8158ea24.jpg
29fd3973b90306d11d7f577860d3b675.jpg


Goede dag mede bbqers.

Ik ben bezig mijn barrelq te verbouwen zodat ik ook mijn eigen pp of beercanchicken kan maken. Nu ben ik al aardig op weg denk ik zelf maar zou graag tips trucs en advies willen hebben. Ik ben redelijk technisch maar heb geen lasapparaat of zoiets dergelijks.
De deksel is een halve drum van 58cm in diameter. Zoals op de foto's te zien is zitten er twee drie gats ventilatie roosters in. Aan de barrelq is nog niks gedaan omdat ik niet wist hoe ik daar ventilatie op moest aanbrengen. Tot ik hier op het forum kwam en iets zag met kogelkranen. Nu wil ik zoiets ook gaan maken op de barrelq. Alleen zag ik dat de kogel kranen helemaal onderop zaten en vroeg me af of die ook hoger op de pijpen kunnen. Dat scheelt bukken. Nu heb ik nog veel meer vragen maar die komen een andere keer in een ander draadje. Ik hoop dat jullie een blik kunnen werpen op wat ik heb en wat er eventueel veranderd verbeterd kunnen worden ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
volgens mij bedoel je een 'lazy mans switch' een luchttoevoer met de regelkraan bovenop, zodat je niet hoeft te bukken om de temp te regelen?

oftewel, ja dat kan, de zelfbouwers zullen vast wel reageren met minimale diameters enzo  :p
 
Mooi dat scheelt weer. Ben nog niet helemaal in de naampjes van alles en nog wat maar dat komt wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo heb ik ze zitten. 2x22mm kogelkraan op een 22mm cv leiding die met een 22x3/4" knie met een connectie moer in het vat zit.
0969f1bd2616291822d6d8fd16f04e15.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
He bedankt voor de info. Hoe veel heb je er op zitten? En heb je die nog verdeeld op de barrel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kijk anders een op joeptjoep naar UDS (zo worden ze ook genoemd)
 
Ik ga speuren op joeptoep( zo noemde me oudste het ook toen hij twee was)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Waar ga je het rooster plaatsen?
Om je BarrelQ als UDS te gebruiken is het maken van 3x 22mm luchttoevoer onderin en een kolenmand op de bodem van je barrel voldoende. Als deksel zou je het deksel van de Barrel van een schoorsteen kunnen voorzien.

 
Het is niet de bedoeling om hem helemaal als smoker te gebruiken. Dus het rooster komt boven het kolenrooster wat er nu in zit. Ben van plan om de minion of de snake techniek te gaan gebruiken maar heb geen luchttoevoer in de onderkant dus mijn kolen gaan langzaam uit als ik de deksel er op zet. Ook al staan de ventilatie gaten boven helemaal open


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
GuusDupon zei:
He bedankt voor de info. Hoe veel heb je er op zitten? En heb je die nog verdeeld op de barrel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb 2 lazy man switches omdat het oog ook wat wil, 1 is voldoende om de luchttoevoer te regelen. En ik heb nog 2 3/4 puntstukken erin om genoeg zuurstof erin te krijgen voor een hogere temperatuur dan +/- 110 graden. Ik heb ze gewoon verdeeld op 90?.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
Bedankt voor de info. Ik weet een beetje wat ik moet gaan doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De lazy man switch past wel bij je... ( sorry, inside information) kan op mijn werk misschien wel wat voor je regelen.  Had het maar gevraagd Guusje....

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bart1978 zei:
De lazy man switch past wel bij je... ( sorry, inside information) kan op mijn werk misschien wel wat voor je regelen.  Had het maar gevraagd Guusje....

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
En daar kom je nu mee bartje bid niet voor bruine bone!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
a8957d166e811acebd7164f559d28380.jpg
e91238acc6d35519b020cc3e729fe2ef.jpg

Vandaag met goede hulp eindelijk weer verder kunnen bouwen aan mijn uds.
Er moet hier en daar nog wel wat getweaked worden maar de eerste kolen om te testen liggen er in. Temp is nog niet wat ik zoek maar zoals verteld er moet nog wat geklust worden.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat is de diameter van de luchttoevoer? Ze lijken kleiner dan 22mm, wat een verklaring kan zijn voor je temperatuurproblemen
 
Ceriel zei:
Wat is de diameter van de luchttoevoer? Ze lijken kleiner dan 22mm, wat een verklaring kan zijn voor je temperatuurproblemen
Ze zijn vijftien. Heb afsluiters gekregen van 15 en daar heb ik alles op afgestemd. Zodra de geld boom weer gevuld is ga ik er nog twee op zetten en hoop dat genoeg aan te kunnen zuigen. Ook ga ik nog wat kippengaas op het kolenrooster maken zodat ik meer kolen er op kan leggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
GuusDupon zei:
Ceriel zei:
Wat is de diameter van de luchttoevoer? Ze lijken kleiner dan 22mm, wat een verklaring kan zijn voor je temperatuurproblemen
Ze zijn vijftien. Heb afsluiters gekregen van 15 en daar heb ik alles op afgestemd. Zodra de geld boom weer gevuld is ga ik er nog twee op zetten en hoop dat genoeg aan te kunnen zuigen. Ook ga ik nog wat kippengaas op het kolenrooster maken zodat ik meer kolen er op kan leggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vanmiddag komen je twee extra afsluiters!  Met 4x15 mm zal het een stuk beter gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bart1978 zei:
GuusDupon zei:
Ceriel zei:
Wat is de diameter van de luchttoevoer? Ze lijken kleiner dan 22mm, wat een verklaring kan zijn voor je temperatuurproblemen
Ze zijn vijftien. Heb afsluiters gekregen van 15 en daar heb ik alles op afgestemd. Zodra de geld boom weer gevuld is ga ik er nog twee op zetten en hoop dat genoeg aan te kunnen zuigen. Ook ga ik nog wat kippengaas op het kolenrooster maken zodat ik meer kolen er op kan leggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vanmiddag komen je twee extra afsluiters!  Met 4x15 mm zal het een stuk beter gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Top man. Kan morgen weer lekker klussen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
96248a7ce24661005b3c07d8a41da685.jpg
zo de extra afsluiter zitten er op. Alles nog even goed vast maken en dan de kolenmand aanpassen net wat kippegaas zodat er wat meer op kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
We eten vrijdag bij jullie heb ik net besloten!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan