BasBQ
Beef en Steak

Project UDS....

Bakkebaard

Tondelzoeker
Berichten
12
Hallo,

Ik ben een UDS aan het bouwen maar zit nog met een paar vragen en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Na een hoop leeswerk en how to video's op YouTube is me het een en ander duidelijk geworden maar ik zie hier op het forum ook wat contradicties.

Nu zit ik te twijfelen over de "schoorsteen",  ik heb een vat zonder een zogenaamde "bunghole" dus simpelweg de dop eruit en klaar gaat niet werken. Een standaard schoorsteen van huis en thuiswinkel vind ik niet mooi, het oog wil immers ook wat. Ik ben wel gecharmeerd van de optie met de pijpbochtjes. Alleen las ik hier een draadje van iemand die z'n temperatuur niet hoger kreeg dan 110 graden ondanks 6 3/4 bochtjes. Mijn idee was eigenlijk om 4 van zulke bochtjes te plaatsen zoals ik in tig filmpjes heb gezien. De aanvoer van verse lucht komt door 3 22mm pijpen met kogelkranen erop, eventueel nog een 4e punt via een puntstuk met een dop voor het opstarten. Gaat dit werken?

Een thermometer, is die noodzakelijk? Ik heb een kernthermometer die ook de temperatuur van de bbq meet. Als een ingebouwde thermometer wel handig is, welke range moet die dan hebben?

Nu kom ik verschillende smokers tegen met 2 roosters of 2 hoogtes voor de roosters tegen. Deze gebruiken over het algemeen een hitteschild. Het doel hiervan is mij duidelijk alleen de configuratie niet precies. Vaak zie je een terracotta schaal of rvs dienblad. Als je kijkt naar de "heat deflector" van Pitt Barrel Smokers dan ziet die er eerder uit als een stuk Leerdammer met zoveel gaten. Dan hangt je vlees toch nog steeds direct boven het vuur? Werk je in een UDS ook met een bak water of is dat niet nodig?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
Hoi,

ik heb op mijn UDS een Weber deksel en gebruik die luchtschuif als schoorsteen, onder heb ik 22mm buis met 1"kogelkraan zodat het overal 22mm is :)
Mijn rooster zit 20cm onder de rand maar ga er een 2de in maken net onde de rand ( Dubbel zoveel plek om te bakken :D :p)
Als hitte schilt heb ik een terracotta schaal en bij lange sessies doe ik daar water met whisky of bier in  :p om de temp stabieler te houden en een beetje vocht in te houden.

Gr RJ
 
Ik zou het bier of de whiskey gewoon opdrinken ;)
 
Vandaag begonnen met daadwerkelijke bouwen na de afgelopen weken bezig te zijn geweest met verzamelen van materialen. Als eerste de kolenmand met as-pan gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
d0411c31915d24d6f7945957813cd1de.jpg
 
Hoe heb je deze juist gemaakt?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Hoe heb je deze juist gemaakt?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
Ja, vandaag kolenmand gemaakt en de rest in mock-up gezet.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
De mock-up......

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
7f58d0cdaa93e906357832fd1634abee.jpg
 
Komt helemaal goed zo te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Na een tijdje stil te hebben gelegen is hij nu eindelijk af. Gelijk maar geseasoned met lijnzaadolie.
fee6346d1f6e39fc06e024ec24a25450.jpg
fcb388d1c09a81c92313370e4bf90ef0.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
Ziet er goed uit, ben je tevreden met de resultaten? ;)
 
Zeker tevreden met het resultaat. De eerste run was peanut butter and jelly spareribs. Alleen een beetje de temperatuur stabiel proberen te houden maar dat vergt gewoon wat oefening denk ik.
9e6ae7a8dfd646b326bc35d54db455ff.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
Misschien nog als tip om achteraf der in te bouwen.
Ik heb van die boeken plank houders er in gemaakt. (Ook een idee wat ik op het forum heb gelezen) werkt ideaal. Je kunt meerdere roosters op verschillende hoogte maken.
 
Bakkebaard zei:
Zeker tevreden met het resultaat. De eerste run was peanut butter and jelly spareribs. Alleen een beetje de temperatuur stabiel proberen te houden maar dat vergt gewoon wat oefening denk ik.
9e6ae7a8dfd646b326bc35d54db455ff.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
PBJ Spareribs?? heb je recept voor mij?
 
Top zeg, dit doet me ook gelijk zin krijgen om een uds te bouwen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Richard zei:
Bakkebaard zei:
Zeker tevreden met het resultaat. De eerste run was peanut butter and jelly spareribs. Alleen een beetje de temperatuur stabiel proberen te houden maar dat vergt gewoon wat oefening denk ik.
9e6ae7a8dfd646b326bc35d54db455ff.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
PBJ Spareribs?? heb je recept voor mij?
https://youtu.be/iEnHwu5hDJU

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

 
Bakkebaard zei:
Richard zei:
Bakkebaard zei:
Zeker tevreden met het resultaat. De eerste run was peanut butter and jelly spareribs. Alleen een beetje de temperatuur stabiel proberen te houden maar dat vergt gewoon wat oefening denk ik.
9e6ae7a8dfd646b326bc35d54db455ff.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
PBJ Spareribs?? heb je recept voor mij?
https://youtu.be/iEnHwu5hDJU

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
Dank ,
Gaan we maar eens proberen .

Gr Rj


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Richard zei:
Bakkebaard zei:
Richard zei:
Bakkebaard zei:
Zeker tevreden met het resultaat. De eerste run was peanut butter and jelly spareribs. Alleen een beetje de temperatuur stabiel proberen te houden maar dat vergt gewoon wat oefening denk ik.
9e6ae7a8dfd646b326bc35d54db455ff.jpg


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
PBJ Spareribs?? heb je recept voor mij?
https://youtu.be/iEnHwu5hDJU

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
Dank ,
Gaan we maar eens proberen .

Gr Rj


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Als je recepten zoekt is dit ook een leuke plaats.

https://www.bbq-nl.com/
 
Terug
Bovenaan Onderaan