BasBQ
Beef en Steak

Worst: Rookworst (farce)

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Rookworst;

Rookworst5.jpg


Dit recept is gebaseerd op het rookworst recept van Bert, ik heb het een klein beetje naar mijn eigen smaak aangepast.

Rookworst1.jpg


Voor 4 a 5 rookworsten

Ingredienten;

100 gr mager varkensvlees in blokjes  (bv. hamplappen)
400 gr vet varkensvlees in repen gesneden  (bv. procureur)
500 gr buikspek in repen gesneden
25 gr coloroso zout  (voor een minder zoute worst 20 gr coloroso)
100 gr ijswater
2 gr witte peper
1 gr foelie
1 gr mosterdpoeder
2 m varkensdarm
slagerstouw


Werkwijze;

Zorg dat het vlees goed koud is. Leg voor je begint de darm alvast in lauw water, de darm moet minstens 2 uur ontzouten maar langer is beter.

Maak eerst een farce van het magere vlees, het ijswater, 50% van het zout, de peper, de foelie en het mosterdpoeder. Stop alles in een keukenmachine en maal het fijn totdat er een dikke homogene massa ontstaat.

Daarna de rest van het vlees tot grof gehakt malen (8mm plaat), dit gehakt goed mengen met de farce en de rest van het zout. Dit mengsel nog een keer malen door een 3mm plaat. Ik hou van een fijne structuur, als je het grover wilt kun je een 5mm plaat nemen. Laat het deeg een uurtje opstijven in de koelkast, daarna kun je de darm opstoppen en er dan vier tot vijf worsten van knopen.

Laat de worsten 24 uur drogen voordat je ze rookt. Rook ze daarna gedurende drie uur op 80?C met beuken snippers.

Voor het gebruik de rookworsten eerst 15 minuten laten wellen in heet water (niet koken).

Rookworst2.jpg
 
En wanneer voeg je het ijswater toe.
 
Mike v R zei:
En wanneer voeg je het ijswater toe.

Goed gezien Mike, ik heb het inmiddels aangepast.
 
Ziet er super uit!
Ben alleen bang dat als ik dit ga maken (en na de workshop van morgen is dat natuurlijk een fluitje van een cent....ahum ;) ), dat ik dan nooit meer anders wil.
 
Ik ga het ook eens op deze wijze maken.
Ik wil het nu ook weer eens op 30graden proberen te roken.
 
DanBras zei:
Ziet er super uit!
Ben alleen bang dat als ik dit ga maken (en na de workshop van morgen is dat natuurlijk een fluitje van een cent....ahum ;) ), dat ik dan nooit meer anders wil.

Dat is hier ook zo, de kinderen willen geen andere rookworst meer.
 
Mike v R zei:
Ik wil het nu ook weer eens op 30graden proberen te roken.

Maak je de worst volgens recept van Nosmo zonder een farce te maken, dus gewoon met de molen, dan kun je ze na het koud roken (<30 graden) ook op een koele droge plaats hangen en laten drogen. Je krijgt dan een droge metworst die je zo in stukjes kunt snijden voor bij de borrel. Ook leuk om te proberen.
Rook je ze warm dan lukt dat niet meer om dat het produkt dan gaar is.
 
Ziet er heerlijk uit!
 
En bedankt weer Piet, kan ik weer mijn toetsenbord droogdeppen  :D
Na morgen nog meer ervaring met worst maken, dus ga ik me hier ook eens aan wagen !
 
Zo, dazzelekkerworsie!
 
Hij zal zeker lekkerder smaken dan een unox worst  :)
Na morgen zal ik hem ook eens gaan maken
 
oe heerlijk, alleen die foto al, in die zin vind ik het echt jammer dat ik er morgen niet bij kan zijn, maar de worsten staan zeer hoog op mijn lijst
 
Ben ook zeer ontevreden dat ik niet mee kan doen met de worst workshop (aan een ieder die wel gaat, have fucking veel fun!!),
maar dat wil niet zeggen dat ik geen worst gaat maken en zeker deze van Piet, Heerlijk!! =P~
 
Ik heb totaal GEEN ervaring met het maken van worst, met het oppeuzelen heb ik echter wel een ruime ervaring....
Maar MORGEN....ga ik ook eindelijk leren wat er bij het worst MAKEN komt kijken.
Zal proberen om wat foto's te maken voor op het forum, is wel het minste wat ik kan doen voor de "thuis-blijvers" toch :p
 
ReneR zei:
Ik heb totaal GEEN ervaring met het maken van worst, met het oppeuzelen heb ik echter wel een ruime ervaring....
Maar MORGEN....ga ik ook eindelijk leren wat er bij het worst MAKEN komt kijken.
Zal proberen om wat foto's te maken voor op het forum, is wel het minste wat ik kan doen voor de "thuis-blijvers" toch :p
Ja zeker, gaan we je aan houden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan