BasBQ
Beef en Steak

Veilig de barbecue aansteken - Weber e.d.

Ik denk dat dit het allerbelangrijkste is bij het barbecue?n, het veilig aansteken van je barbecue! Deze instructie is voor het aansteken van een "normale" barbecue zoals de Weber, Outdoorchef, ProQ modellen en kopie?n daarvan, een keramische barbecue steek je anders aan.

Natuurlijk wil je weten hoe je moet grillen en low & slow moet barbecu?n, maar als je na het aansteken van je barbecue daar niet aan toe komt omdat je eerst een tijd moet revalideren in Beverwijk, dan heb je daar natuurlijk bitter weinig aan ;)

Voor het veilig aansteken van je barbecue heb je vijf dingen nodig:
  • kolen-, brikettenstarter
  • aanmaakblokjes
  • lucifers / aansteker
  • handschoenen
  • blusmiddelen

Wat heb je dus niet nodig: spiritus, aanmaakvloeistof etc. Dit spul is levensgevaarlijk in de buurt van vuur, je kunt niet voorspellen wat er gaat gebeuren en het loopt dan ook regelmatig fout af met zeer ernstige brandwonden tot gevolg.

De kolen-, brikettenstarter
kolenstarter-1.jpg

Dit is een soort pijp met een handvat aan de zijkant en een roostertje aan de onderkant. De brandstof gaat in het bovenste deel van de pijp, het aanmaakblokje er onder.

Waar moet je op letten bij de aanschaf? Dat er een hitteschild zit tussen de buis en het handvat. en dat de verbindingen, tussen het handvat en de buis zijn gepopnageld of met een boutjes en moertjes vastzit. Hele goedkope modellen zijn vaak gepuntlast en dat wil nog weleens loslaten, gevaarlijk als je net met een volle starter brandende kolen staat.
Waar je verder op moet letten is dat je starter van blank metaal is, zo'n mooie geverfde zwarte ziet er misschien stoer uit in de winkel, maar dat stoere is opeens weg wanneer de verf er met dikke rookwolken afbrandt in je achtertuin.

Weber maakt er ??n die het prima doet, hij is niet echt goedkoop maar gaat jaren mee. Ook de brikettenstarters van Ecobrasa zijn erg goed.
De kleine Ecobrasa starter is prima om kleine hoeveelheden kolen aan te steken voor bijvoorbeeld een smoker of een portable barbecue.

Aanmaakblokjes
aanmaakblokjes-1.jpg

Om je kolen aan te steken kun je kranten in de kolenstarter gebruiken, dat werkt prima, maar geeft wel een hoop as en die wil nog weleens op je vlees waaien later als er wind staat. Dus is het beter om aanmaakblokjes te gebruiken. Maar niet alle aanmaakblokjes zijn het zelfde, dus welke kun je het beste gebruiken?
Er zijn witte aanmaakblokjes op petroleumbasis, daar moet je met een grote boog omheen lopen als je ze tegenkomt! Ze walmen enorm en stinken, deze lucht blijft ook in je kolen zitten en je vlees gaat er naar smaken, die wil je dus niet.

Zelf gebruik ik voornamelijk blokjes van geperst naaldhout met parafine. Deze zijn in grote zakken (144 stuks van fire up) te koop bij tuincentra en de Sligro. Ze zijn ook bij de Appie te koop en liggen dan bij de barbecuespulletjes in de zomer of bij de haard-aanmaakspullen in de winter. Dit zijn vrij goedkope blokjes die het prima doen.

Weber verkoopt aanmaakblokjes van parafine, deze zijn wit. Ze wat duurder maar doen hun werk prima.

Lucifers / aansteker
Ondanks dat er altijd wordt gewaarschuwd dat je je barbecue niet moet aansteken met lucifers kan dat bij de aanmaakblokjes helemaal geen kwaad, ze branden niet heel heftig en spontaan, dus een lucifer gaat gewoon goed.
Een lange aansteker werkt ook prima en dat is wat ik gebruik.

Handschoenen
handschoenen-1.jpg

Op een beetje goede kolenstarter zit een goed handvat en een hitteschild, maar ondanks dat is het toch aan te raden om goede handschoenen te gebruiken wanneer je de starter leeggooit in je barbecue.
Goede ovenwanten kun je gebruiken wanneer ze er in je maat zijn. Maar beter is het om even langs de doe-het-zelfwinkel te lopen en een paar lashandschoenen te kopen, deze zijn van ruw leer en beschermen prima tegen de hitte.

Blusmiddelen
Je hoopt ze nooit nodig te hebben, maar mocht het onverhoopt ooit nodig zijn dan ben je blij dat je het klaar hebt staan. Een emmertje water kun je gebruiken om te blussen wanneer je nylon overhemd vlamvat, gooi water echter nooit op je kolen om ze te blussen, water wordt stoom en dat geeft ook ernstige verwondingen.
Je barbecue doven doe je door de deksel er op te doen met alle roosters dicht. Op die manier kan er geen lucht meer bij het vuur en zal het verstikken. Heb je een barbecue zonder deksel (nee toch, zeg dat het niet waar is ;) ) dan kun je de kolen doven met een emmer zand. Door het zand zal het vuur ook weer verstikken. Pas op, het zand wordt erg heet, laat e.e.a. goed afkoelen alvorens er iets mee te doen.

Het aansteken zelf
Je hebt nu de juiste spullen, maar hoe steek je nu je barbecue aan? Zorg allereerst dat je barbecue op een stevige vlakke ondergrond staat, zodat hij niet om kan vallen. Zorg ook dat er niemand zomaar tegenaan kan lopen en dat huisdieren en kleine kinderen geen kwaad kunnen. Hou een veiligheidszone van zo'n twee meter aan.

Leg drie bruine aanmaakblokjes (of twee witte weber blokjes) op het kolenrooster.

Vul de kolenstarter met kolen, de hoeveelheid ligt een beetje aan de maat van je barbecue, wat je gaat doen, direct- of indirect etc. Voor een hoop bereidingen volstaat een 3/4 gevulde starter prima.

Steek de blokjes aan en zet de starter over de brandende blokjes.

Zet, mocht dat nog niet het geval zijn, het ventilatierooster van je barbecue open, zo krijgt het vuur meer lucht en zullen de kolen sneller branden.

Wanneer alle kolen met een laagje as zijn bedekt, trek je je handschoenen aan en schud je de starter leeg op het kolenrooster. Met een barbecuetang kun je de kooltjes eventueel nog verdelen voor de methode van grillen die je gaat gebruiken.
 
Wat ik me afvraag is het volgende:

1. Hoeveel Fire Up kokosbriketten heb ik (ongeveer) nodig om beer can chicken op mijn Weber OTP 47 te bereiden?
2. Is het de bedoeling dat de briketten volledig bedekt zijn met een grijs laagje? Ook de bovenste? Zo ja, hoe lang duurt dit ongeveer?
 
Als je een weber kolenstrter gebruikt zou ik zo'n 3/4 starter doen. En ja die moeten allemaal grijs zijn ook de bovenste, dat duurt zo'n 20-40 minuten afhankelijk van de briketten, geen idee hoe snel die Fire-Ups gaan.
 
Lars als je een Weber starter gebruikt zou ik hem half vol doen, aansteken met twee tot drie blokjes en dan 25 minuten wachten en de briketten over twee zijden verdelen.
Je BCC moet waarschijnlijk op het kolenrooster staan, scherm je briketten af met wat alluminiumfolie.
 
Heb inderdaad een Weberstarter. Dus zal 't maar op 3/4 gokken, of heb je dan kans dat het te heet wordt? Eerder dat het brikettenverspilling is, toch? Liever dat zo'n eerste keer dan dat het te snel afkoelt en de kip niet gaar wordt.

En met allemaal grijs bedoel je ook dat ze echt helemaal rondom grijs moeten zijn of is een gedeelte (wat ik tot nu toe vaak heb gedaan) ook prima?

Thanks voor de tip van het aluminiumfolie! Zal inderdaad op het bovenste rooster niet passen...
 
Ik laat ze helemaal grijs worden, maar dat ben ik ;) En je barbecue wordt niet te heet, want met de onderschuif knijp je de luchttoevoer en als er geen lucht is kan het niet harder branden en dus niet heet worden.
 
Ok even een vraagje van mij, heb de laatste paar keer enorm lopen hannessen met de starter, ik krijg en de briketten totaal niet goed aan en heel belangrijk erbij te vermelden, wat een rookvorming de laatste keren, mn buren wirden echt uitgerookt, is daar iets tegen te doen? Ik hebruik de bovenstaande methode tot op de letter
 
Welke briketten gebruik je en welke blokjes? Daar zit behoorlijk verschil in
 
gisteren de long lasting briketten van weber gebruikt omdat ik niets meer had... vandaag even verrandering in brengen ;-) .. de aanmaak blokjes .. samba aanmaakblokjes (gisteren bij action en dacht ik probeer ze uit).

Samba-white-32-pcs.gif


van de week ook nog met andere aanmaakblokjes geprobeerd, die rookte ook. Nu mag het best een beeetje roken maar als je je buren de tuin uit jaagt is het lijkt me niet de juiste manier?
 
Ik ken die blokjes niet, maar ik zou even langs de Appie gaan en daar bij de BBQ spullen (of de openhaard dingen) een pak van die bruine aanmaakblokjes halen, die van weber zijn ook prima, ze hebben bruine maar ook hele goede witte van parafine.

Briketten zou ik kijken voor ecobrasa o.i.d.
Maar ook bij mij rookt het even hoor, de boosdoeners zijn de aanmaakblokjes, meestal is dat met 10 minuten afgelopen.
 
Wat Dennis zegt +1, Weber briketten zijn niet de beste briketten. Ecobrassa en Flamy kokos briketten zijn momenteel de briketten die het minste rook afgeven en daarbij ook het beste rendement. Bij het tuincentrum verkopen ze van Fire-up ook kokos briketten die zijn ook goed. In het algemeen zijn kokos briketten beter dan houtskool briketten, daarbij zijn ze ook nog eens milieu vriendelijker aangezien er geen bomen voor worden gekapt maar het restprodukt van de kokosnoot.
 
thnx voor de tips, ik ga vanmiddag/avond eens langs tuincentrum voor briketten enz. Zit me net te bedenken, beef&steak verkoopt ook die ecobrassa briketten toch?
daar rijd ik elke dag praktisch langs.
 
Misschien nog een aantal handige tips waar ik zelf tegenaan ben gelopen.
Gebruik de grote starter van weber, en tot ik dit las, de witte aanmaakblokjes op petroleum basis. Vanaf nu dus alleen de bruine.

- ik leg altijd een laagje aluminiumfolie onder de starter. Dus niet direct op de grond. Beetje zonde van de stenen anders.

- op het begin legde ik de aanmaakblokjes op het rooster in de starter. Merkte echter dat na een klein poosje de blokkes te klein werden en door het rooster vielen. Sinds toen heb ik een metalen asbak, zon ding wat je vaak in de kroeg ziet staan. Deze zet ik onder de starter. Leg de blokkes erin, steek ze aan, en plaats vervolgens mijn starter erop. Zo kunnen ze niey meer vallen en het werkt net zo goed.

- pas goed op bij het oppakken en bij het legen van de starter. Er willen nog wel eens hete kooltjes onderuit vallen. Erg lullig als je slippers aan hebt of als je mooie schoenen er net onder staan. Laatst rookte naast de rookoven, ook mijn teenslipper. Bleek dat ik op een heet kooltje stond, onderkant gedeeltelijk weggesmolten. Gelukkig niet mijn tenen.

- de as die uit de starter valt, en dus op het aluminiumfolie, is ook nog lang heet, soms met een gloeiend kooltje erin. Zorg dat het helemaal is afgekoeld voordat je het as weggooit. Zo heb ik afgelopen zaterdag alles in de vuilniszak gegooid. Het kwam er echter aan de onderkant direcjt weer uit omdat de zak wegsmeulde :)
 
Gewoon op het kolenrooster van je barbecue de aanmaakblokjes leggen en de gevulde starter er overheen zetten. Je zoekt nu oplossingen voor problemen die niet nodig zijn ;)
 
Witte of bruine aanmaakblokjes....


De witte bevatten kerosine en de bruine bevat naaldhout vol met harsen.
Lood om oud ijzer
 
noskos zei:
Gewoon op het kolenrooster van je barbecue de aanmaakblokjes leggen en de gevulde starter er overheen zetten. Je zoekt nu oplossingen voor problemen die niet nodig zijn ;)

Sorry. Het kolenrooster bedoelde ik. Daar vielen mn blokjes doorheen.
 
Nou barbecue ik toch al een poosje maar daar heb ik nog nooit last van gehad!
 
Dan heb ik de knik net pech elke keer. Maargoed, voor mij werkt dit prima :)
 
In de witte van Weber zit echt geen kerosene..
 
Ik vul mijn Weber starter voor de 1/2 tot 3/4 met briketten. Zo'n klein blikje waar mais oid in gezeten heeft vul ik  voor ong 1/3 met spiritus of brandgel. Brandende lucifer erin gooien en de starter er overheen. Rookt bijna niet. Ik heb een hekel aan die stinkende Weber aanmaak blokjes. Deze manier werkt altijd, ook als het hard waait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan