BasBQ
Beef en Steak

The Bigteki :-)

 

nza125

Sprokkelaar
Berichten
41
2 weken geleden de Big Fatty gemaakt en dat beviel wel dus vandaag de koelkast nog eens opengetrokken en een griekse variant gemaakt, ik heb hem maar gedoopt tot Bigteki aangezien ik het gehakt gekruid heb als een bifteki en hij is gevuld met feta kaas en Zongedroogde tomaten.
De buitenkant omhuld met zeeuws spek.
cbafbda487602d2b4c0499055bf42b8b.jpg





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lusten we vast wel want ziet er erg lekker uit  ;)
 
Ziet er goed uit maar voor mij weer helaas geen kaas


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
picosuma zei:
Ziet er goed uit maar voor mij weer helaas geen kaas

Komt zoveel lekkers met kaas erin voorbij, misschien moet er toch eens
aan gaan geloven :D



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Hahaha, erg leuk bedacht! En het lijkt me best lekker eigenlijk :)
 
SilverFox zei:
Hahaha, erg leuk bedacht! En het lijkt me best lekker eigenlijk :)
Het is zeker het proberen waard en met 1kg gehakt, genoeg voor 5 personen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Fatty?s zijn top. En dit zou ik ook lusten. Moet ik maar eens gaan maken. Dan wel in een kleine variant. TNX voor het delen.
 
Ziet er mooi en lekker uit
 
Zalige smulrol zeg!
 
Voor de liefhebbers heb ik het recept uitgeschreven:


1 kg half om half gehakt
2 pakjes feta kaas
250/300gram plakjes zeeuws spek
1 bakje zongedroogde tomaten in olie
1 ui
60 gram paneermeel
1 ei
3 tenen knoflook
2 theelepels paprika
1 theelepel rozemarijn
2 theelepels oregano
1 theelepel komijnzaad poeder
2 theelepels munt
1 theelepel tijm
2 theelepels peterselie
sap van een halve citroen

Snijd de ui in stukken en pureer hem in een hakmolen of staafmixer.
Meng dit vervolgens met het ei en alle kruiden
Door het gehakt heen. Voeg het paneermeel toe en meng goed door elkaar.
Leg twee grote stukken vershoudfolie op het aanrecht, een deel overlappend van elkaar.
Leg hierop het gehakt en druk het plat. Leg hier vervolgens twee overlappende stukken folie overheen en rol met de deegroller het gehakt plat tot ongeveer 1,5cm.
Snijd de feta blokken horizontaal door zodat je vier blokken hebt van het zelfde formaat maar de halve dikte. Leg drie of vier blokken achter elkaar, net wat past zodat je genoeg gehakt over houdt om hem straks dicht te rollen. Leg op het gehakt de tomaatjes, laat deze wel eerst uitlekken.
Pak vervolgens het onderste folie aan de voorkant en vouw een kant van het gehakt over de feta en tomaten heen. Daarna vouw je de ander kant er overheen en de kopse kanten, en druk het aan zodat je een mooie dichte worst krijgt. Vouw het folie er helemaal omheen zodat hij dicht is en leg hem minimaal 30 min in de vriezer om op te stijven.
Vervolgens leg je weer folie op het aanrecht en begin met het slagerstouw neer te leggen in zo?n 5 stukken zodat je de rol zo dicht kunt binden.
Op dat touw leg je het zeeuws spek overlappend zodat je genoeg lengte hebt om de rol rondom dicht te hebben met spek. Leg de rol uit de vriezer op het gehakt en bind alles dicht met het slagerstouw.

Steek de BBQ aan voor indirect koken en stook hem op naar 130 graden. Leg de rol op het rooster met een lekbak eronder en steek de kerntemperatuurmeter in een dik stuk gehakt, NIET IN DE KAAS!. Als de rol ongeveer 40 graden is kan je de temperatuur verhogen naar 150 graden zodat het spek aan de buitenkant krokant wordt. Gaar hem door naar 73 graden, dan is ie klaar. Leg hem nog even 10 minuten onder aluminium folie om alle sappen weer in het vlees te laten komen. Dan is het aansnijden en eten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dankjewel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan