BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled porK

 

roykosmeijer

Vuurmaker
Berichten
62
Bam jongens, ik heb m gemaakt! De procureur varkensnek dinges pulled porc dikke rammerdiebam vleesch!  :D

Even in het kort:
  • 2,4kg procureur, vers van de slagert
  • Vorige dag (middag) ge?njecteerd en gerubt (inspiratie o.a. NosKos, dank Dennis ;) )
  • 7.30u de BBQ aan, ook goedemorgen
  • De Q gemiddeld op denk ik 130 graden gehad
  • Toch lichte paniek gehad toen de temperatuur bleef steken  :)  :blush:
  • 18.00u genieten van bizar lekkere pulled porc!

Overigens heb ik geen kamado, maar een offset smoker. Ik startte vanochtend rond 7.30u met een volle bak houtskool in de starter, waarna ik de hele dag er af een toe een brok bij gooi. Verder stook ik op hout, in dit geval berken, met het eerste uur ook wat fruit hout (o.a. appel en peer).

Foto reportage:

IMG_20191230_161724.jpg

Rub voorbereid, injectorgoedje gemaakt (dank NosKos)
IMG_20191230_162049.jpg

En zo zetten we de spuit, hatseflatse
IMG_20191230_162722_1.jpg

Jong geleerd is oud gedaan. Samen met oudste zoon(4) het nekje in de rub zetten
IMG_20191230_163314.jpg

En dat is goed gelukt. Folie erover en de avond en nacht de koelkast in
IMG_20191231_102931.jpg

Om 7.30u al buiten om de BBQ goed op temperatuur te krijgen. Doe doe ik met een starter vol houtskool en 1 of 2 blokken hout
IMG_20191231_132707.jpg

Na heel wat uurtjes, houtskool en blokken berkenhout is het tijd om de nek even lekker in te smeren
IMG_20191231_175121.jpg

De laatste twee uur in folie gewikkeld en bij 92 graden was het vlees lekker zacht. Na een uurtje wachten was dit het resultaat!
IMG_20191231_175713.jpg


En oh ja; het was ongelooflijk lekker!  :D :D

 
Lekker hoor. Gefeliciteerd met je sticker
Mooie run geweest zo te lezen.

En tijdens het pullen geen oliebol gegeten zie ik  ;)
 
Lekkere p.p. goed begin van het nieuwe jaar, dat er nog maar veel mogen volgen dit jaar ;)
Alvast gefeliciteerd met je stickert. ;)
 
Mooie sessie, mooie Pulled Pork!
Gefeliciteerd met je knorretje.
 
Heerlijk, gefeliciteerd met je knor.
 
Lekker hoor! Gefeliciteerd met je knorretje
 
Goed gedaan meneer! Pulled Pork mooi gelukt!
 
Mooie run. En op een offset. Heb ik nog niet veel voorbij zien komen hier. Gaaf hoor. En goed gelukt ook nog eens. Top
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Sander72 zei:
Goed gedaan meneer! Pulled Pork mooi gelukt!

Jaja, met een K :) Heb de titel van het draadje maar veranderd  B-)

Bram zei:
Mooie run. En op een offset. Heb ik nog niet veel voorbij zien komen hier. Gaaf hoor. En goed gelukt ook nog eens. Top
Gefeliciteerd met je knorrie

Ik ben benieuwd weer hier nog meer op een offset BBQ-t. Ik merk dat de meeste een Kamado, ketel of rookton gebruiken.
Maar we zijn hier toch allemaal aan het Amerikaans BBQ-en? Zij doen dit toch voornamelijk met een Offset smoker? Waarom wij niet?

Overigens, als ik nu het geld had liggen voor een grote kamado, had ik die ook gekocht. Reden; ik ben de hele dag het vuur aan het 'managen'. Met een kamado kan de temperatuur zo mooi stabiel blijven, dat je al niet echt meer een pitmaster hoeft te zijn. Dat is vooral handig bij een sessie voor pulled porc.. pork :)

Misschien moet ik maar een nieuw draadje beginnen over wie en wat en hoe over de offset smoker...
 
Zo Amerikaans ben ik nu ook weer niet.(zijn wel meer dingen die ik niet uit Amerika wil overnemen) maar dan vervuil ik je topic :D
Het gaat er toch om dat je je vleesje op een mooie manier kan braden, kan net zo goed op een Japanse Kamado of een goede kogel bbq.
(misschien zelfs wel beter). :)
 
Dat ziet er lekker uit! Gefeliciteerd met jouw sticker.

Een reden voor het feit dat je hier weinig offsets langs ziet komen zou kunnen liggen aan het formaat en uiterlijk van offsets, gecombineerd met het formaat van achtertuinen en de esthetische smaak van wederhelften ;)

Zo vind ik zelf Dikke Bertha wel een mooi espressoapparaat, maar heb toch lafjes een inbouw volautomaat in de keuken.
 
Henk zei:
Dat ziet er lekker uit! Gefeliciteerd met jouw sticker.

Een reden voor het feit dat je hier weinig offsets langs ziet komen zou kunnen liggen aan het formaat en uiterlijk van offsets, gecombineerd met het formaat van achtertuinen en de esthetische smaak van wederhelften ;)



Goed punt, past ook niet in ons stads tuintje, ook geen plaats om al dat stookhout droog op te slaan :D

Zo vind ik zelf Dikke Bertha wel een mooi espressoapparaat, maar heb toch lafjes een inbouw volautomaat in de keuken.
 
Ik hoop toch ooit eens op een offset te kunnen werken. Lijkt me een mooie ervaring.

De reden dat je ze niet zo veel ziet is denk ik de prijs. Het formaat en de kosten van brandstof. Een kuub hout eik kost je snel over de ?150,- En een beetje smoker verbruikt ook snel een kuub op een lange sessie. 
 
De Offset smoker, daar krijg ik dit beeld bij.
694


Net als een stoomlocomotief zien ze er imposant uit, dat wel
Maar ze lusten best wat calorie?n zoals Bram ook al aangaf, ze zijn zwaar/log,en inderdaad zijn de betere offsets niet goedkoop.
Het kost ook best wat energie om hem aan de praat te houden (zie foto) ;)
Plus het feit, dat als je ze op hout stookt, het gevaar bestaat dat je eten naar teer gaat smaken, zelfs op wedstrijden worden daar fouten mee gemaakt.
Als je ze ruikt (teer) als je aankomt op een wedstrijd, proef je ze (teer) ook geheid terug in de jurytent.

Mocht je dit alles op de koop toenemen en de hindernissen weten te omzeilen dan is een offset iets voor jou.
Wil je meer gemak en meer aandacht voor het eten dan chef stoker spelen, dan is een Ketel of een Keramiek een betere keuze
 
Lekker hoor P P gefeliciteerd met sticker 
 
In de VS staan voor het merendeel Weber keteltjes in de achtertuin.
 
noskos zei:
In de VS staan voor het merendeel Weber keteltjes in de achtertuin.

Soms denken ze daar echt nog wel na en al die stoomtreinen die je op de plaatjes en in de film ziet zijn puur om ons jaloers te maken natuurlijk. :D :D
 
Goed bezig, gratz met knorrie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan