BasBQ
Beef en Steak

zelf limoncello maken

@tmmf

Vuurmaker
Berichten
87
als je op vakantie gaat ( of vrienden van je) naar Italien, neem dan alcohol puro mee.
dat is 94% en gemaakt om zelf likeur te maken.
kosten +/- ?8.50/?15.00 (bij de lokale super).
dit recept is super simpel en erg lekker.

benodigdheden; 10+biologische/ onbespoten citroenen
                          1 ltr alcohol
                          1 ltr water
                          1 kg suiker

schil de citroenen heel dun, er mogen geen witte resten op de schil blijven zitten want dit geeft een bittere smaak.
doe dit samen met de alcohol in een grote weckpot, en laat dit 3 weken koel( kelder) en donker staan.
schud dit om de dag.
maak een siroop van 1 ltr water en 1 kg suiker.
wil je het minder zoet, dan gebruik je minder suiker.
en wil je hem minder sterk dan gebruik je meer water.
filter de alcohol door een kaasdoek of theedoek en meng het met de siroop en vul de flessen.











salute!

 
 
Ik had alcohol meegenomen uit Itali?, want ik ging ook Limoncello maken. Ergens is er iets misgegaan.... ( de fles is wel leeg ahum).
Dus hopelijk een volgende keer, en dat ik het dan ook echt maak.
Het blijft dus op mijn te-doen-lijstje! Limoncello is zooooo lekker! ( ik drink graag een scheutje door mijn bubbeltjeswijn). 
 
zonde van de bubbeltjeswijn en de limoncello  :p
 
Ziet er goed uit!! Zelf vaak gemaakt aan de hand van verschillende recepten en destijds een recept gekregen van een Italiaanse dame en daarna daaraan vastgehouden. :)

Aanvullende tips:
Voor wie wil,. onze zuiderburen (Begli?) hebben alcohol gewoon in de schappen staan. Kortom daar kun je het ook kopen. Zorg ook voor onbespoten Citroenen, zelf citroenen in de tuin dus dat is nog makkelijker. ;)
 
Nog een tip van de zuiderbuur: een trip naar Luxemburg is te overwegen hiervoor ;)

Ik heb er ook steeds staan. Ik hen likeuren van allerlei fruit en kruiden.
 
en bij gebrek aan pure alcohol kun je ook met inmaakbrandewijn zelf likeur maken, alleen dan geen water meer toevoegen want het is dan al op sterkte. werkt ook!
 
Heb ook ergens een recept gezien waar je in een grote pot de schillen in kaasdoek boven de alcohol hangt. Schijnt prima te werken.
 
maar dan ben ik bang dat er teveel alcohol ver dampt!  :-$
 
Er gaat wel een dekseltje op hoor... Duh.
 
Dat is een zesteur ( of sambaltrekker)  Ook te koop bij Blokker/Hema/Xenos. En dan niet zo duur als bij de betere kookwinkel =))
 
Dominique zei:
Dat is een zesteur ( of sambaltrekker)  Ook te koop bij Blokker/Hema/Xenos. En dan niet zo duur als bij de betere kookwinkel =))

Kijk weer wat geleerd, gelukkig dat hij hier al ligt. Anders had ik dat weer thuis moeten uitleggen. ;)
 
Je kunt ook je dunschiller gebruiken.
 
noskos zei:
Je kunt ook je dunschiller gebruiken.

Deed ik in het begin, maar dan had ik al snel ook het witte te pakken. Het witte wil je niet in je brouwsel. Vind ik de 'zeester' een stuk makkelijker. Zal wellicht ook liggen aan mijn kundigheid of de afwezigheid er van. :))
 
Of de microplane maar dan moet je wel aan het eind filteren door kaasdoek.
 
als je een goeie dunschiller gebruikt kun je het mesje iets induwen zodat hij iets dunner schilt, het is en blijft een "K" klusje, maar dan heb je wel wat. B-)
en gebruik kaas/passeer doek om te filteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan