BasBQ
Beef en Steak

Peanutbutter & Jelly Chicken Wings

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
pbjwingz.jpg


Een leuk recept van Ray "Dr. BBQ" Lampe kipvleugeltjes met pindakaas en jam, het klinkt vreemd, maar je krijgt een soort zoete pindasaus die het naar mijn mening erg goed doet op wings. Als rub heb ik Dizzy Pigs Jamaican Firewalk gebruikt, maar een cajun of andere jerk rub werkt ook prima.

Ingredi?nten:
10 hele kippenvleugels
barbecue kruiden, het liefst iets pittigs*
2/3 cup frambozen jam, zonder pitjes**
1/3 cup Amerikaanse Pindakaas, zonder stukjes
1/2 theelepel tabasco
arachide-, of olijfolie

Bereiding:
Snij de puntjes van de vleugels, als die er nog aan zitten, en gooi die weg of bewaar om bouillon van te trekken. Je kunt de overgebleven vleugels zo gebruiken of in twee?n snijden.
Doe de vleugels in een schaal doe er wat olie bij en hussel door elkaar, bestrooi de vleugels met barbecue kruiden en hussel weer, er moet een lekker laagje op de vleugels komen. Zet de vleugeltjes een uurtje in de koelkast.

Maak je barbecue klaar voor indirect barbecueën op 175?C / 350?F. Leg de vleugels weg van het vuur en doe de deksel op de barbecue. Je kunt nog wat rookhout toevoegen als je dat lekker vindt.

Doe na 25 minuten de jam, pindakaas en tabasco in een pannetje en breng het tegen de kook aan.
Haal na 30 minuten de deksel van de barbecue en leg de vleugeltjes even boven de kooltje om het velletjes knapperig te maken.

Doe de vleugels in een schaal, doe de warme saus erbij en meng goed door elkaar. Haal de vleugels uit de saus en serveer.

*) Gebruik je geen pittige rub, doe dan wat extra tabasco of wat sambal in de saus om het geheel wat op te halen.
**) Als je geen frambozenjam kunt vinden zonder pitjes, kun je ook eerst de jam even opwarmen en dan door een zeef doen.
 
Ja, dat soort spul ben ik altijd wel voor te porren
Gaat naar de todo list
 
Ik vind pindakaas ontzettend smerig, maar ga hem toch een keer in het klein proberen denk ik.
 
Geweldig!
Als kind at ik graag -stiekem- een boterham met pindakaas en aardbeienjam.
Kom zo'n combi nu vele jaren later hier tegen, en verrek, in kan het bijna proeven..
Gaat op m'n lijstje dus!
 
Ik zag deze wel zitten.... En toen de zoektocht naar peanut butter :) Ze hadden alleen de Ben and Jerry's ijsvariant.  :D
 
Ik heb had niet bepaald zin om n?g meer pindakaas te halen (had om 1 of andere vage reden 4 potten hier staan), dus de versie gepakt die zo min mogelijk stukje had. Ging prima!
De saus is dan wel een beetje korrelig (zoals bij een reguliere pindasaus ook het geval is), dus iets ander mondgevoel. Zal niet afdoen aan de smaak.
 
harlin zei:
Ik zag deze wel zitten.... En toen de zoektocht naar peanut butter :) Ze hadden alleen de Ben and Jerry's ijsvariant.  :D

Skippy kun je kopen bij AH en Jumbo ( uit mijn hoofd).
 
Dominique zei:
Skippy kun je kopen bij AH en Jumbo ( uit mijn hoofd).
En de grotere toko's hebben deze ook staan.
Hou er wel van tevoren meteen rekening mee dat Skippy een flink stuk verder heeft moeten reizen dan de gemiddelde Calv?-pot, dus de prijs is er ook naar (ergens in de buurt van ?4 per klein potje als ik me goed herinner)  :D
 
Mooi resultaat!

Ik zeg proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan