BasBQ
Beef en Steak

Brisket voor de eerste keer

 
 

Richard2019

Sprokkelaar
Berichten
40
Morgenochtend dan toch eens een keer iets wat ik langer wilde doen op de bbq maken, namelijk brisket. Heb al best wat verhalen gelezen maar zit toch nog met hoe lang ik mee bezig kan zijn. Verhalen lopen van 8 uren tot dubbele aantal uren. Lastig maar ik denk dat ik vannacht maar de wekker ga zetten om rond een uur of 03:30 een start te maken. Als die eerder dan het avondeten klaar is dan maar in een oude deken in de koelbox (tips van internet).

Heb een stukje australisch rund van 4,4 kg gekocht die ik ga injecteren met bouilon (volgens recept Noskos) en daarna even in een soort rub zetten.

Ik hoop dat het goed komt en dat die niet droog of taai gaat worden.

Hoe jullie op de hoogte.

anthropologist yearly salary
 


Ik heb eens zo'n zelfde stuk borst gehad ook voor de eerste keer, heeft me op  120 gr.C  zo'n 12 uur bezig gehouden en dan tel ik het voorwerk (trimmen , in de rub en injecteren) niet mee.
Veel plezier morgen. ;)
 
Lekker vroeg op genietend van de opkomende zon en de geur van BBQ / Brisket er om heen,
HEERLIJK.
 
Mooi weekend projectje!  :)
 
Veel plezier!
 
Veel plezier en Sucses  :)
 
Gisteravond het stukje vlees geinjecteerd en in de rub gezet. Zonet het vlees op de bbq gelegd. And now we wait!



 
Werd 05:15 wakker om het eea te checken aan de bbq. Oei foute boel temp in ketel gezakt naar 40 graden. Begreep er niks van. Heb namelijk een pelletbbq die automatisch de pellets regelt. Hopper was gevuld met pellets en ik hoorde dat er pellets in de vuurkamer werden gebracht. Ik snel het vlees eraf gehaald. Pellets bleken gejammed in de vuurkamer. Nooit last van gehad en vandaag net het geval. Vlees helaas in de oven gezet op 110 graden. Pellet bbq staat nu uit om af te koelen en wordt zodadelijk hopelijk weer opgestart. Behoorlijke vieze tegenvaller.



santander banking hours near me




 
Koetje heeft wel een klein temperatuur dipje gehad. Hopelijk heeft het niet al te veel hinder ervan ondervonden.

 
Na uurtje geen bbq en het vlees even in de oven, om zo het proces niet al te veel te verstoren. Ik heb de bbq inmiddels weer op de juiste temperatuur gekregen.  Ik heb het vlees weer uit de oven gehaald en hopelijk kunnen we nog even wat van die rooksmaak verder het vlees in krijgen. Was een interessante uitdaging en zo zie je maar dat het niet altijd handig is, de moderne techniek. Maar het goede nieuws is in ieder geval: back on track.



 
Da's wel even een klein baal momentje. Maar gelukkig heb je het snel opgelost en kun je weer door. Ik wacht verder af naar het resultaat.  :)
 
72 graden had die bereikt na 09:30. Maar even feestelijk ingepakt in aluminiumfolie. Heb de temperatuur van de bbq iets verlaagt naar 95 graden. Momenteel rond 11:00 uur is het vlees inmiddels op 81 graden. Dus ik laat hem denk nog even zo op 95 graden om langzaam te garen en niet te vroeg gereed te zijn. :)

nearest gas station open 24 7
 
Mooi bezig. Wel had ik wat meer vet van je brisket getrimd.
 
En de eindtemperatuur is bereikt. 12:30 was de temperatuur 92 graden celcius. Nou in ieder geval wel op tijd klaar voor het avondeten. Heb nu het vlees in nieuw aaluminiumfolie gewikkeld en vervolgens een oude deken erom heen gedaan. Vervolgens het gehele zwikkie in een piepschuim doos gedaan.

Idee was om het een uurtje te laten rusten. Dit wordt nu iets langer. Hopelijk blijft het warm.

Ik zag inderdaad ook dat er wat meer vet af had gekund. Ik weet niet of dit invloed heeft. Hoogstwaarschijnlijk een instructie vanavond om er wat af te snijden.

Had eigenlijk een veel langere duur verwacht voor de bereiding. Ben benieuwd of het wat is en of het niet te droog wordt. Nu even aan de slag met wat bijgerechten. Wat speklollies maken als snack vooraf. In ieder geval voldoende vlees. Zit alleen nog te denken om 16:30 nog de temp te meten. Als die te laag is dan iets opwarmen.

 
Benieuwd naar het eindresultaat.
Met hoeveel man ga je deze brisket eten?

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Waarom wachten... Mooie lunchtijd toch...
 
We waren met zijn 8 en dus er is wel wat overgebleven. Maar toch een goede 2/3 opgegaan. We hadden wat voorgerechten en bijgerechten. Het was lekker genoeg dat iedereen meer dan normaal qua vlees zal eten.
 
Naast de brisket hadden we nog een paar speklollies gemaakt en maismuffins als starters ( boek smokey goodness 3). Ook deze gingen op de bbq en waren boven verwachting lekkerrrrrr. Heb alleen een foto van de maismuffins  op de bbq.









 
Ja en dan het hoofdgerecht de brisket. Zoals eerder beschreven had die sneller de eindtemperatuur bereikt dan ik had verwacht. We gingen uiteindelijk om 18:30 uur de brisket eten. Dus deze lag al vele uren in een aluminium folie in een deken gewikkeld in een piepschuim doos. De temperatuur was in die 6 uurtjes teruggelopen naar 69 graden. Ik maakte me wel zorgen maar het vlees had wel genoeg tijd gehad ok te rusten. Dus aansnijden die hap en uitgeserveerd.

Het vlees was zoooo erg lekker mals en totaal niet droog geworden. Het was wel dat er hier en daar toch te veel vet op zat wat je nog even zelf weg moest snijden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ondanks ik en de andere nog nooit brisket hebben gegeten vond iedereen het echt super lekker en waren natuurlijk onder de indruk van het stuk vlees.

Daarnaast had mijn vrouw nog wat zoete aardappels klaar gemaakt met een kruidenmengsel en een salde die er perfect bij pastte.

Eindconclusie super tevreden over het eindresultaat. Volgende keer wat meer vet wegtrimmen zoals eerder geadviseerd. Weet alleen niet of ik weer zo vroeg zal beginnen. Misschien een halfuurtje later. Haha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan