BasBQ
Beef en Steak

Beef short ribs - first timer

 

Hies

Sprokkelaar
Berichten
45
Na de spare ribs, pulled pork, gerookte zalm en tijger garnaaltjes, is het nu tijd voor de eerste keer beef short ribs op de Weber. Hier en daar gelezen dat het een redelijk vergeeflijk stukkie vlees is, dus waarom niet!

Ik heb een stuk van circa een kilo met twee ribben bij Aalvink vandaan. Gisteravond voorbereid en met zout, peper, knoflook- en uienpoeder ingewreven.

Nu de Q voorbereid met de snakemethode. Hierbij had ik toch een beter resultaat tav temp regulatie dan de minion met de charcoal baskets van de Weber.

Ik heb een rookdoosje met whiskeyhout snippers klaar liggen die ik op het rooster boven de kooltjes wil leggen. Is dit een goed idee? Of zeggen jullie de snippers  gewoon rechtstreeks op de kolen?

Nu even wachten tot de Q op temp is, het rooster schoonmaken en dan mag het vlees erop.
5cc428361084d04b270c3fe810e63b9f.jpg
3f769b96870c7a22f910002c4c8ea959.jpg
4aad0a66d5b768267edccfa3a3c7f4b0.jpg
 
Spannend, veel plezier en vandaag ;)
 
Ik zou de snippers op de kolen leggen. Snap al die doosjes niet zo. En dan voornamelijk aan het begin. Daar vormt de rookring en gebeuren er wat processen met de rook.

Je kunt minion ook zonder baskets doen hoor. Gewoon aan 1 kant van de barbecue koude kolen neerleggen en wat brandende erop.
 
Thanks voor de tips @Noskos. Ok? dus op de kolen .

Vwb de minion, ik vind het toch jammer dat ik geen heat deflector kan vinden voor de Weber. Ik dacht dat de baskets een soort  van heat deflection functie zouden invullen.
 
Hies zei:
Thanks voor de tips @Noskos. Ok? dus op de kolen .

Vwb de minion, ik vind het toch jammer dat ik geen heat deflector kan vinden voor de Weber. Ik dacht dat de baskets een soort  van heat deflection functie zouden invullen.

Ik heb wel eens gezien dat men van een plaatje rvs een van ? 12 cm hoog een ? ronde gebogen had en het overgebleven deel van het kolen rooster afgedekt had met aluminium folie maar of het echt nodig is?
 
Op een 57 cm met aan 1 kant kolen naar mijn mening niet voor beefribs. Zou ze wel om het uur even draaien dan zodat ze evenveel per kant richting de stralingswarmte liggen.
 
Na een tijdje op een kern van 65 graden gezeten te hebben, heb ik hem ingepakt met wat plakkies roomboter! Nu door naar de 90-95 graden.
b20c620bd02f3717cdfa15911ea8ca58.jpg
c9c96506db23223999f09ff1b265a7bb.jpg
 
Beef ribs zijn zo ontzettend lekker  :p
ziet er al heerlijk uit!
 
Vanochtend om 9.15 gingen ze erop en rond 15.15 eraf gehaald met een kern van circa 93 graden! Kon mezelf niet bedwingen en heb er al een stukkie van geproefd. Want het is voor het avondeten bedoeld.. dus nog even in het folie en in handdoeken gewikkeld in zo'n handig thermotasje van beef&steak. Maar vroeg eten vandaag
6cdc2f591211b9854f5e1138730d5ecb.jpg
2813bbf3a40266101f8b6c8dadd3a198.jpg
 
Eet smakelijk. ;)
 
Lekker zeg, Smakelijk eten voor straks.
 
Lekker hoor
 
Het lekkerste stukje vlees na heerlijke uurtjes met temp spelen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hmm hij smaakte goed! Maar was in mijn mening wel wat te droog en te stevig. Absoluut niet mals. Enig idee wat ik hier niet goed gedaan heb??
 
Hies zei:
Hmm hij smaakte goed! Maar was in mijn mening wel wat te droog en te stevig. Absoluut niet mals. Enig idee wat ik hier niet goed gedaan heb??
Hoi Hies,

Wat de temperatuur van je BBQ was zie ik nergens terug. Misschien dat deze aan de hoge kant was?
Als ik kijk naar de start en eind tijd, in totaal 6 uur naar kern 93c, kan daar de verklaring liggen volgens mij.
 
Hoi Marcel,

Deze schommelde tussen de 100 en de 120..
Heb er helaas geen grafiekje meer van!

Maar zat de meeste tijd rond de 110.
 
Ziet er heerlijk uit! Heb ze ook op m'n eigen todo lijst staan.

Enig idee hoeveel je nodig hebt voor 4 personen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan