BasBQ
Beef en Steak

Eend: BBQ Duck filled Chicken

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
yacQrfj.jpg


Voor de eend "sweet and licoricey duck rub":
1 EL fijn zeezout
1 EL ruwe rietsuiker
3/4 EL Chines Five-Spice Powder
1/2 EL gemalen zwarte peper

voor de kip "Basic Barbecue Rub":
1 EL fijn zeezout
1 EL bruine basterdsuiker
1 EL Paprikapoeder
1/2 EL Gemalen zwarte peper
1 TL knoflookpoeder
1 TL uienpoeder
snufje cayennepeper

Rubs in een kleinere hoeveelheid in verhouding gemaakt, je hebt niet alles nodig!

Ingrediënten:
1 kip
1 eendeborstfilet
bacon
250 gr gehakt, wij hadden rundergehakt, halfomhalf kan ook
2 tenen knoflook uit de pers
1 ei
paneermeel, bieslook, peterselie, peper, zout

Slagerstouw

Geïnspireerd door Rob Nuijten op FB een kippetje ontbeend en gevuld met bacon, gehakt en eendenborst...
allereerst 2 rubs gemaakt uit Steven Raichlen's sauces, rubs & marinades

40Ip3rZ.jpg


Was de kip in een badje van 1 kopje azijn met 3 liter water, dit om alle vet en losse vellen te verwijderen. Spoel de kip af en droog deze.
Begin met het ontbenen/vlinderen van de kip, laat alleen de botjes in de vleugels en de pootjes zitten.
Bij mij was het een slachtpartij, maar het gaat steeds beter.... :D
Meng het gehakt en kruid het naar eigen inzicht. Ik heb knoflook, peterselie, bieslook en een eitje met wat paneermeel gebruikt. Voorzichtig met peper en zout!
Snijd ruitjes in de vellaag van de eendenborst en kruid met de duck rub.

qvsj9S4.jpg


Bestrooi de binnenkant van de kip met de BBQ-rub en leg hier de gevlochten bacon op. Daar bovenop het gehakt, wat je met je vingers verspreid over de kip.
Daar bovenop leg je de eend.

3sIBDK0.jpg


Vervolgens maak je de kip weer dicht door het gehakt om de eend te vormen en daarna de kip.
Bind het geheel samen met slagerstouw en bestrooi de gevulde kip met de BBQ-rub.

ZK50Ean.jpg

Verwarm de smoker tot 130/135 graden en leg wat rookhout op de kolen, ik heb kersenhout gebruikt.
Steek de kernthermometer in de eendenborst. De "rollade" is klaar als de eend 62 graden heeft bereikt (bij mij na ongeveer 2 uur).

2fcTrXa.jpg


rocOvUs.jpg


Haal de kip van de smoker en laat deze 10 minuten rusten onder alu-folie alvorens aan te snijden.
Eet smakelijk!!

wgcNhjV.jpg


En op het bordje met country potatoes (gesneden aardappelen met olijfolie en het restant BBQ-rub) en een courgette-tomaten salade

AhZKAC6.jpg
 
Ziet er leuk uit. Je mist nu wel het krikant gebakken eenden vet en vel.
Hoe smaakt dat als het in de kip zit?
 
wat een heel erg leuk recept is dit, dat ga ik maar even onthouden
 
Wat een vreselijk leuk idee!
 
Bert zei:
Ziet er leuk uit. Je mist nu wel het krikant gebakken eenden vet en vel.
Hoe smaakt dat als het in de kip zit?
Lekker, het vel was ook niet taai geworden (had dit eigenlijk wel verwacht, waarom weet ik niet :) ).
De volgende keer haal ik hem iets eerder uit de smoker. De eend was iets te ver gegaard, ik heb hem liever meer ros?.
 
Deze ziet er goed uit zeg!!
 
Die ziet er erg leuk uit. Deze gaat op mijn TODO lijst (die is vrij groot inmiddels). Opgeslagen in mijn favorieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan