BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me - September 2018 - Santander Cheese Steak

 
 

martijnvanhooff

Sprokkelaar
Berichten
41
fm9cJRkl.jpg
dOFC252l.jpg
trd1tOKl.jpg
KzAUenil.jpg


Vorig jaar februari was ik in Colombia voor een rondreis.
Wat een prachtig land was dat!! Wij hebben het volgende rondje gemaakt: Bogot?, Valle de Cocora, Medell?n, Santa Marta, Cartagena, toen met een zeilboot via de San Blas Eilanden naar Panama en toen terug naar Nederland: AANRADER

Laat de laatste foto (hierboven) nou zijn op het strand waar ik mijn toenmalige vriendin ten huwelijk heb gevraagd.

,,Ja natuurlijk, idioot!"

Mij leek het leuk om een Colombiaans recept te kiezen uit het boek: Steven Raichlen - Planet Barbecue Pagina 132.

Ik kwam tot het volgende recept: Santander Cheese Steak - Lomo Santandereano Gratinado

Een beetje eng vind ik het wel, want ik zeg altijd: ,,geen saus, alleen peper op mijn steak!".

Colombianen kunnen overigens niet koken, ofja de meeste niet! Ze kunnen er, naar horen zeggen wel goed "coken".

Ik heb daar overigens wel een steak gegeten met brokjes blauwschimmelkaas en bladerdeegchipjes erop, dat was voor mij wel een kantelpunt dat je wel nog leuke dingen kan doen met een steak zonder hem te verpesten. Dus ben benieuwd met het volgende recept.

Veur 4 Mensen: Men Neme

* ik vind 200 gram niet erg veel, ik zou iets opplussen  ;)

  • 0.8 kg Tenderloin Steak - Het middenstuk - Filet Mignon, ofwel het fijnste deel van de ossenhaas. Je mag ook 4 vinkenlappen gebruiken van elk 200 gram van (0.5 inch) 1.27 cm dik
  • 240 ml runderbouillon, zelfgemaakt, of zoutarme uit een blokje
  • 240 ml rode wijn (ondanks dat het een Colombiaans thema is, wij gaan aankomende lente naar Chili, en dat is niet voor niets!!)
  • 3 eetlepels olijfolie Extra Vierge
  • 2 tenen knoflook
  • 2 laurierblaadjes
  • 1 theelepel gedroogde of verse tijm
  • 2 tenen knoflook
  • naar smaak: Grof zeezout en versgemalen zwarte peperkorrels
  • 1 grote of 2 medium rijpe tomaten dungesneden (kruislinks??? geef d'r maar een draai aan!)
  • 170 tot 227 gram Gruy?re kaas of mild/scherpe cheddar gesneden in dunne lange plakken
  • 1 theelepel gedroogde oregano


[list type=decimal]
[*]Filet Mignon/tenderloin steak/ossenhaas Snij hem door in op de helft van het langste stuk, vervolgens elk stuk in de lengte doorsnijden. Zo hou je dus 4 brede stuken over (snap je?). Ik zie een "typo!" er staat "shuold have" :-O.
meat. Bij de vinkenlappen heb je al 4 stukken!!
[*]Leg de stukken vlees op een glazen plaat (niet-reactieve plaat, Que es eso???, geen metaal dus). Mix de bouillon, rode wijn, olijfolie, knoflook, laurierblaadjes, tijm, zout en peper in een niet-reactive schaal (glas dus bv.). Giet de marinade over het vlees en leg dit in de koelkast voor 1-2 uur, regelmatig het vlees omdraaien.
[*]Zet je bbq aan voor direct grillen, en bewaar een stuk voor je veiligheidszone
[*]Ben je er klaar voor? Smeer je gril in met wat olijfolie. Laat het vlees uitdruppelen en haal overtollige marinade weg. Breng het vlees op smaak met wat zout en peper en leg de stukken vlees op het hete deel van de grill. Doe dit voor ongeveer 3 minuten tot de bodem van het vlees bruin is. Leg je stukken vlees vervolgens op de veiligheidszone met de bruine zijde boven. Versier vervolgens je steak met tomatenplakjes, de kaas en wat oregano
[*]Schuif de stukken vlees naar het hete stuk van je bbq tot het vlees bruin is, de kaas gesmolten is. (2-3 minuten voor medium-rare).
[*]Leg je prachtige creatie op een mooi versierd bord met een toepasselijk bijgerecht!!

[/list]


Ik ben benieuwd naar jullie borden! Ik maak hem uiteraard zelf ook!!

Comida Sabrosa
narcos-netflix-copy.jpg

 
Terug
Bovenaan Onderaan