BasBQ
Beef en Steak

Het Grote BBQ Kerstdiner Topic

JWZ

Vuurmaker
Berichten
77
Over net iets meer dan een maandje is het al weer zover: Kerst. Voor een hoop mensen in Nederland betekent dit dat er flink gekookt en gegeten wordt met familie, vrienden en geliefden. Voor BBQ-liefhebbers is dit natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om een fantastisch BBQ-diner te maken en uitvoering te geven aan het begrip Winter Barbecue.

Ik krijg hier familie over en ga zeker mijn Bastard gebruiken om een mooi hoofdgerecht te maken. De andere gangen worden meegebracht door de familie. In totaal zitten er 7 mensen aan tafel dit jaar.

Ik twijfel nog tussen een prachtige kalkoen of een mooie roast van rundvlees. Uiteraard alles voorzien van mooie bijgerechten. Wellicht iets met bieten of knollen van de BBQ of winterpeen. Deze Beef Roast van Pitmaster X zou met wat aanpassingen een mooie kerstknaller kunnen zijn: https://www.youtube.com/watch?v=AQDRGKckgc0
Ik heb ook het boek Winter BBQ van Jord Althuizen kado gekregen, ook wel leuk om daar iets uit te maken.

Hebben jullie nog kerstambities op de BBQ dit jaar? Zo ja, wat?

 
Hier Lomo al Trapo als hoofdgerecht. De rest wordt allemaal op het gewone vuur klaargemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
freddeblok zei:
Een beetje een uitdaging maar ik ga voor een Beef Wellington dit jaar. En gewoon vanaf een ei.

Heerlijk. Ik heb dat 2 jaar terug gemaakt (uit de oven). Was heel goed gelukt, ik had een recept van Gordin Ramsey gebruikt. Staat op YouTube. Kan natuurlijk prima op een ei.
 
Kalkoen, gans, speenvarkenham, hertenrack... ik ben er nog niet uit.
 
JWZ zei:
Ik twijfel nog tussen een prachtige kalkoen of een mooie roast van rundvlees.
Hebben jullie nog kerstambities op de BBQ dit jaar? Zo ja, wat?

Ik twijfel niet en maak het beide... er zijn gelukkig twee kerstdagen!  :D
 
ik ga voor 11 man pulled pork maken met procureur. ik weet alleen nog niet zeker of een stuk van 2,5 kilo voldoende is.
vooraf krijgen ze een zelfgemaakte tomaten soep.
hoofdgerecht pulledpork met gepofte aardappel en spinazie salade
nagerecht huisgemaakte chocolade mouse

zou de 2,5 kilo voldoende zijn voor 11 man?
 
Wij gaan op de Q voor de kerst maken:
*  Coquilles met gekruide garnalen als vooraf
*  Zalm naturel van de cederhouten plank
*  Groene asperge van de BBQ
*  Gegrilde groenten
*  Ribeye rustig aan gegaard en af-fikken
*  Pannenkoek van de BBQ met verwarmde Amarena kersen en ijs

Uiteraard begeleidt met een mooie Chardonnay voor de het voorgerecht en de Zalm en een mooie rode Pinotage voor bij het vlees :D :D
 
marc85 zei:
ik ga voor 11 man pulled pork maken met procureur. ik weet alleen nog niet zeker of een stuk van 2,5 kilo voldoende is.
vooraf krijgen ze een zelfgemaakte tomaten soep.
hoofdgerecht pulledpork met gepofte aardappel en spinazie salade
nagerecht huisgemaakte chocolade mouse

zou de 2,5 kilo voldoende zijn voor 11 man?

2500gr/11 = +- 225gram per persoon. Lijkt me niet extreem veel maar het is ook niet heel weinig. Zelf zijn we thuis erg goede eters en zouden we het gemakkelijk op krijgen.
Ik zou persoonlijk iets meer aanhouden.
 
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉
 
Holkers zei:
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉

4 kilo is een behoorlijk brok vlees, moet dan wel goed op je Q tje passen. ;)
Om een idee te geven , dit is 3,5 kg op een 47 cm bbq.





 
Sander72 zei:
JWZ zei:
Ik twijfel nog tussen een prachtige kalkoen of een mooie roast van rundvlees.
Hebben jullie nog kerstambities op de BBQ dit jaar? Zo ja, wat?

Ik twijfel niet en maak het beide... er zijn gelukkig twee kerstdagen!  :D

Drie als je kerstavond meerekent.  ;)
 
Hans zei:
Holkers zei:
Waarom geen 4 kilo stuk nemen en zeker voldoende hebben? 2.5 is aan het einde vaak minder door vochtverlies en bijvoorbeeld vette stukken of bot. Neem 4 kilo, scheelt vaak niet zoveel in tijd en je hebt zeker voldoende. In het slechtste geval heb je de dag erna ook nog vlees voor op brood 😉

4 kilo is een behoorlijk brok vlees, moet dan wel goed op je Q tje passen. ;)
Om een idee te geven , dit is 3,5 kg op een 47 cm bbq.

Hij heeft een 57cm, dus dat gaat passen. Zelf op een 57cm 5.5 kilo gehad dus komt goed
 
Hier wordt het een gans van vier kilo. Is niet veel voor 10 man. Denk daarna nog een stuk picanha slow te doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
RvH6511 zei:
Wij gaan op de Q voor de kerst maken:
*  Coquilles met gekruide garnalen als vooraf
*  Zalm naturel van de cederhouten plank
*  Groene asperge van de BBQ
*  Gegrilde groenten
*  Ribeye rustig aan gegaard en af-fikken
*  Pannenkoek van de BBQ met verwarmde Amarena kersen en ijs

Uiteraard begeleidt met een mooie Chardonnay voor de het voorgerecht en de Zalm en een mooie rode Pinotage voor bij het vlees :D :D
Ja ja, ben helaas bezet die dagen maar was graag aangeschoven, lekker menu hoor :D
 
Ik heb nog geen idee, maar er ligt 18 kilo vlees in de vriezer, dus dat komt vast wel goed ;)

Overigens 2e kerstdag buiten de deur eten. Iemand riep gourmetten ... argh!! Dat gaat dus mooi niet gebeuren ... ik heb aangeboden te willen koken, maakt niet uit voor wie of waar, als ik maar niet hoef aan te schuiven bij het spetterende gourmetstel! (Dat kun je een Q'er toch niet aandoen ... )
 
Nou, kan anders op z'n tijd best eens gezellig zijn :-? en daar draait het toch allemaal om tijdens de kerst dagen. :blush:

Over de kerst dagen gesproken, het is nog vroeg maar wij wensen het beheer en deelnemers aan het genootschap en allen die het voor ons mogelijk maken om onze lekkernijen en ervaringen op bbq gebied te showen en te delen een hele goede en smakelijke kerst toe en voor het komende jaar vooral veel gezondheid en h??l veel bbq plezier.

Warme groet,

Hans.  :)
 
Hier niet met kerst maar een nieuwjaars diner.
Starter. Groene pannenkoekjes met uiteraard huisgerookte zalm

Pakketje met wilde paddenstoelen krieltjes en pernod en room.

Beef wellington met rode wijnsaus

Peer royal.

Al deze componenten hebben een onderdeel of zijn bereidt op de Q
of Egg.

Fred

Docent consumptief
 
Bobvt78 zei:
Ik heb nog geen idee, maar er ligt 18 kilo vlees in de vriezer, dus dat komt vast wel goed ;)

Overigens 2e kerstdag buiten de deur eten. Iemand riep gourmetten ... argh!! Dat gaat dus mooi niet gebeuren ... ik heb aangeboden te willen koken, maakt niet uit voor wie of waar, als ik maar niet hoef aan te schuiven bij het spetterende gourmetstel! (Dat kun je een Q'er toch niet aandoen ... )

Bij Fire and food zijn ze deze week ook aan het gourmetten, wel buiten en op een mooie gadget. https://www.youtube.com/watch?v=pKdf82-4M8c Geeft je een mooi excuus om die mooie gadget aan te schaffen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan