BasBQ
Beef en Steak

It's happening, we're going kamado!

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Na nu ruim 10 jaar BBQ'en, waarvan de laatste 3 a 4 toch wel op wat hoger niveau, wordt het tijd voor een kamado.

De historie: Begonnen op een weber 47cm, die na een paar jaar ingeruild voor een weber 57cm. Gekscherend zeg ik altijd dat deze 2 exemplaren (als auto metafoor) al een goede 500.000km op de teller hebben staan :) De weber 57 inmiddels wat meer zelfs. Na wat discussie over de buitenkeuken kwam de kamado ter sprake. De huidige buitenkeuken is tegenwoordig meer een buitenbar geworden (ik sta er nu achter in plaats van ervoor) en is na 6,5 jaar ook wel aan vervanging toe. Ik zou graag een nieuwe maken, maar wil daarbij wel rekening houden met het feit dat er "ooit" een kamado komt.

De directie thuis vond "ooit" wel wat lang duren; Gezien mijn BBQ kunsten van de laatste tijd mocht dat wel op kortere termijn. Zeg ik geen nee tegen natuurlijk ;)
Zodoende ga ik mij nu verdiepen in het kamado gebeuren! Dat het werkt, daar ben ik natuurlijk al van overtuigd, ik heb een paar keer met een Big Green Egg mogen werken en dat was super! Maar nu moet ik dus gaan kiezen wat ik wil en wat het beste bij mijn wensen past.

Wensen heb ik nu nog niet zo veel, vragen zeker wel;

Wensen:
  • Kamado
  • Grillrooster minimaal 37cm, liefst 47 of meer (hangt ook sterk van de prijs af, daar moet ik een goede balans in vinden)
  • Het liefst meteen een compleet pakket met een platesetter, kolenmand of kolenrooster met verdeelmogelijkheid en eventueel een in hoogte verstelbaar rooster. Oftewel; niet na aanschaf nog eens investeren in honderden euro's accesoires

Vragen:
  • Geen idee hoe het werkt met de topvents, hoor daar veel mogelijkheden en ervaringen over.
  • Qua merk ga ik liever wel voor iets bekends, dus niet zo'n "lookalike" die je tegenwoordig bij de action of kwantum ziet staan.
  • Wat qua A-merken opkomt (wellicht mis ik er nog wat) is nu; Big Green Egg, Kamado Joe, The Bastard, Grill Guru,  Primo
  • Ik weet niet waarom, maar op dit moment spreekt Kamado Joe en The Bastard mij het meeste aan.
  • Wil ik het in mijn buitenkeuken integreren of blijft het een standalone met klaptafels en wielen? Voor beide wat te zeggen. Werkhoogte is wel belangrijk voor mij, met mijn net geen 2mtr lengte.
  • Qua gebruik hoop ik de kamado met name te gaan gebruiken voor Low&Slow, maar af toe ook wel wat high&fast. Mijn BBQ specialiteit is momenteel vooral bites & fingerfood, hele maaltijden (dus ook veggies), beercan of spitroasted kip, maar ook ribs (short, spare) en sindskort ook lekker bezig met pulled pork. Voor een lekkere biefstuk draai ik mijn hand ook niet om, maar de wereld van "rood vlees" is verder nog wat nieuw voor mij. Mijn grootste inspiraties komen uit de de Smokey Goodness boeken.
  • Mijn huidige weber57 gaat wel blijven en zal ook de go-to blijven voor de high&fast sessies.Bij voorkeur houd ik die ook in de buitenkeuken erbij.
  • Daarnaast heb ik nog een WSM37, die staan over het algemeen gewoon los naast de buitenkeuken. Tijd zal leren of die gaat blijven, of dat de kamado zijn taak overneemt.
  • Ik heb geen haast met de aanschaf, liever weloverwogen dan overhaast, zeg maar. Ik BBQ het hele jaar door, dus ben zeker bereid te wachten op de aanbiedingen in of na de zomervakantie.

Een heel verhaal, waarbij ik graag jullie mening, advies en andersoortig commentaar ontvang. Uiteraard ben ik al druk bezig het forum door te spitten op allerlei ervaringen, maar voel je vooral vrij om die van jou ook hier te delen! Thanks!
 
Zelf heb ik een Big green egg L en een KJ I.

de KJ is het oude model nog dus moeilijk te vergelijk met de II en III.

Ben van beiden tevreden, maar vind de eggspander toch makkelijker werken dan het devide en conquer systeem.
Je kan het er makkelijker in en uit halen, en ik heb ook de indruk dat de rooster er stabieler op/in liggen.
(over de scharnier ga ik niets zeggen wegens het oude model van KJ).

Na wat ik hier allemaal gelezen heb over service zou ik als ik er terug moet kopen enkel BGE of KJ kopen.
Die hun service is toch een stuk beter als van the bastard (zie maar het topic met de beschadigingen bij levering en haarscheurtjes op een andere forum).

Prijsverschil zit natuurlijk ergens.
 
Okee, da's alvast een eerste goede tip! Dank!

Eerlijkgezegd vind ik BGE en KJ niet heel duidelijk in wat ze aanbieden bij de Eggspander en de Divide & Conquer; Voor zover ik het kan zien is het bij BGE alleen een set roosters die op verschillende posities in te stellen zijn. Feitelijk hetzelfde bij de KJ, alleen daar bestaat het uit slechts 2 halve roosters die op verschillende hoogtes te zetten zijn. Wat me bij KJ niet duidelijk is, is of de 2 halve deflector plates erbij geleverd worden. Bij BGE lijkt dat in eerste instantie niet het geval. Weet iemand dit?
 
Bij kj zijn volgens mij die deflectorplates bijgeleverd met 2 halve roosters.

Bij BGE bestaat de 5 delige set uit 2 halve rooster, de "basket", het verhoog alsook de kleine rooster voor op het verhoog.
Dit verhoog kan ook omgekeerd gebruikt worden om net boven de kolen te grillen.

Nadeel van BGE is dat je alles los moet kopen, hij wordt zowat standaard kaal geleverd.
Om het zo efficient mogelijk te doen kan je beter de 2halve maan stenen kopen met de egg spander ipv de conveggtor.

Nadeel van de conveggtor icm de eggspander is dat je niet half direct half indirect kan gaan.
Als je de 2 halve manen neemt heb je alle opties maar moet je wel altijd de eggspander gebruiken.
Ook zou ik het rond gietijzeren rooster niet meer nemen maar direct 1 of 2 halve gietijzeren roosters.
 
Okee, duidelijk. Jammer dat BGE niet zo compleet levert. Met name half direct/half indirect is wel een must bij mij, feitelijk doe ik dat nu - dan wel zonder deflector - ook al op mijn weber57; 1/3 van het kolenrooster met kolen, 2/3 leeg of met lekbakken. Werkt erg goed bij het bereiden van verschillende dingen, die je op die manier ook een beetje heen-en-weer kunt schuiven.

Die 2 deflector plates van een KJ zijn dan al een grote pr? wat mij betreft. Weer een stukje wijzer!
 
beste wat je kan is gewoon eens naar een winkel gaan waar je ze allemaal naast elkaar kan zien.

De BGE heb ik bij BBQ Experience Center in Roosendaal gekocht, daar hebben ze die verschillende merken staan en kan je eens kijken en voelen.
 
Ja, dat was sowieso al het plan, gaat goedkomen!
 
Ik zit met ongeveer het zelfde dilemma. Keuze tussen BGE L en de KJ II.

Zojuist even bij de Hanos geweest waar beide staan. Enkel wist ik meer van beide dan de verkoper ;).
Zaken die opvielen:
Deksel van KJ is wel heel relext met openen, BGE is toch echt stuk zwaarder.
De kleur groen blijf ik toch echt mooier vinden dan het rode.

Helaas hadden ze de Eggspander niet staan waardoor ik deze niet eens goed kon bekijken.
Echter blijft het verschil qua prijs toch echt flink.

BGE 1850 incusief onderstel en zijtafels
KJ: 1425 euro inclusief ondertel en zijtafel en compleet met  Divide & Conquer systeem

Bij de BGE komt er dan nog bij: EGGspaner a 220 euro en platesette a 110 euro en dan nog 2 halve pizzastenen.

In totaal dus een groot verschil.
 
Beeros zei:
Ik zit met ongeveer het zelfde dilemma. Keuze tussen BGE L en de KJ II.

Zojuist even bij de Hanos geweest waar beide staan. Enkel wist ik meer van beide dan de verkoper ;).
Zaken die opvielen:
Deksel van KJ is wel heel relext met openen, BGE is toch echt stuk zwaarder.
De kleur groen blijf ik toch echt mooier vinden dan het rode.

Helaas hadden ze de Eggspander niet staan waardoor ik deze niet eens goed kon bekijken.
Echter blijft het verschil qua prijs toch echt flink.

BGE 1850 incusief onderstel en zijtafels
KJ: 1425 euro inclusief ondertel en zijtafel en compleet met  Divide & Conquer systeem

Bij de BGE komt er dan nog bij: EGGspaner a 220 euro en platesette a 110 euro en dan nog 2 halve pizzastenen.

In totaal dus een groot verschil.

die platesetter van 110 kan je laten vallen als je toch die 2 halve stenen gebruikt.

Als ik iets "duur" wil kopen stel ik mij dikwijls de vraag, hoeveel euro bier heb ik dit jaar al gezopen? Of hoeveel kost het me per jaar als in nu 2000 euro gespreid over 10 jaar is maar 200 per jaar.
Gewoon een uitvlucht om toch iets duur te kunnen kopen  :D
 
De monolith stond inderdaad nog niet in mijn lijstje, dank Alex!

@Beeros; Dat scheelt inderdaad een slok op een borrel! 1850 wordt me serieus te veel, zeker als er dan nog accesoires bijkomen.
Voor de KJ valt dat dan wel weer mee. Maar na het bekijken van de verschillen tussen de Classic en Classic II, wil ik toch het liefst de classic II. En dan komt de III er ook nog aan, met nog meer verschil. Keuzes keuzes ..
 
Klopt inderdaad. In neig heel erg naar de bge. Ga deze dagen is bij Ralph de kok op bezoek om wat meer info in te winnen over de bge en het verschil met de kJ.
 
Ik kocht de the bastard en toen ging ik pas kijken op het forum, ik was helemaal in mijn noppen maar toen ik eea hier las werd ik toch minder enthousiast over mijn net gekochte trots.. ik heb hem nu sinds september (dus 2018 model) en ben er super tevreden mee. Mogelijkheden zijn legio en alles functioneert naar behoren. Ben wel een gadget freak dus heb er veel accessoires bij gekocht...

Mijn bastard L kostte me 1080 euro inclusief zijtafels en onderstel,
Dezelfde koop je nu op plaatsen voor 800 euro (vanwege komst 2019 model)
Dat is minder dan de helft van een bge L en van ruim 500 euro minder dan de KJ

Mijn bastard kan dus na 10 jaar (weliswaar 20 jaar garantie op keramiek) kapot gaan en dan koop ik een nieuwe, 2x een bastard of 1x een bge...
Keuze opnieuw snel gemaakt!
 
MACS zei:
Ik kocht de the bastard en toen ging ik pas kijken op het forum, ik was helemaal in mijn noppen maar toen ik eea hier laa werd ik toch minder enthousiast over mijn net gekochte trots.. ik heb hem nu sinds september (dus 2018 model) en ben er super tevreden mee. Mogelijkheden zijn legio en alles functioneert naar behoren. Ben wel een gadget freak dus heb er veel accessoires bij gekocht...

Mijn bastard L kostte me 1080 euro inclusief zijtafels en onderstel,
Dezelfde koop je nu op plaatsen voor 800 euro (vanwege komst 2018 model)
Dat is minder dan de helft van een bge L en van ruim 500 euro minder dan de KJ

Mijn bastard kan dus na 10 jaar (weliswaar 20 jaar garantie op keramiek) kapot gaan en dan koop ik een nieuwe, 2x een bastard of 1x een bge...
Keuze opnieuw snel gemaakt!
Dezelfde redenering heb ik ook gemaakt bij mijn keuze voor mijn bastard.

Ondertussen wel een beetje ge?pgraded met wat 2019 onderdelen zoals de kolenmand, asbak, plate setter en rooster.

En heb het nieuwe scharnier in pre order. Deze komt volgens zeggen in juli

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
Dat is ook een redenering inderdaad. Zal ik ook in het plaatje meenenemen! Tot nu toe alleen nog naar BGE en KJ gekeken, tijd om dus ook eens bij The Bastard te kijken.
 
Bobvt78 zei:
Dat is ook een redenering inderdaad. Zal ik ook in het plaatje meenenemen! Tot nu toe alleen nog naar BGE en KJ gekeken, tijd om dus ook eens bij The Bastard te kijken.

De basterd is ook een mooie. Echter heb ik hem 2 maal gezien in de winkel (urban 2019) en komt hij op mij toch exht minder degelijk over dan de kJ en bge. Kan ook zijn dat hij niet goed in elkaar gezet is.
 
Beeros zei:
De basterd is ook een mooie. Echter heb ik hem 2 maal gezien in de winkel (urban 2019) en komt hij op mij toch exht minder degelijk over dan de kJ en bge. Kan ook zijn dat hij niet goed in elkaar gezet is.

Je zegt het zelf al: Gaan bekijken in het echt. En dat wil ik ook zeker gaan doen.
Overigens zie ik de meerprijs van de urban niet zo hoor, dat matzwart is leuk, maar voor 100 minder heb ik net zo goed een makkelijker schoon te maken gloss zwarte ...
 
Ik blijf kwijlend kijken naar Primo XL400 .. gewoon helemaal compleet en top kwaliteit..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
TheJoster zei:
Ik blijf kwijlend kijken naar Primo XL400 .. gewoon helemaal compleet en top kwaliteit..

Nou....compleet....hoe het nu is weet ik niet, maar 2 jaar terug moest je de D plates los erbij kopen, en de rekjes om de D plates op te leggen ook.
Dat is niet "gewoon" helemaal compleet naar mijn maatstaven.....maar ik ben er wel nog steeds blij mee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan