BasBQ
Beef en Steak

Kleine scheurtjes in emaillelaag bastard

Frankd

Tondelzoeker
Berichten
21
Dag allemaal,
Korte vraag. Vandaag heb ik mijn eerste kamado gelocht, een bastard large. Nu viel me bij het uitpakken op, dat er over de hele bastard allemaal kleine voelbare scheurtjes aan de oppervlakte zaten, (voor zover ik gevonden heb ook wel Craquel? genoemd?)
Dit is me niet opgevallen in de winkel. Is dit een normaal fenomeen/ iets om actie op te ondernemen?
Het is een nieuwe, hij heeft nog niet gebrand.

Fotos:

IMG_20190501_183834.jpg

IMG_20190501_183815.jpg

IMG_20190501_183744.jpg
 
Is normaal, niets om je druk over te maken.
 
Heb ik ook in de glimmende Bastard. Niets om je zorgen om te maken. Mijn Big Green Egg heeft dat ook.
 
Ik heb zelf geen kamado, maar verbaas me wel over de reactie dat dit normaal zou zijn...
het gaat niet om 1 of 2 kleine scheurtjes, op de foto te zien gaat het over de hele kamado.
voor de prijs die je er voor betaald zou je toch verwachten dat dit er bij het uitpakken nog niet in zit.
na een jaar of twee gebruik kan ik het me voorstellen, maar bij het uitpakken al???

ik zou toch nog even terug gaan naar de leverancier als ik jou was.
 
Mijn Kado Joe heeft het ook. Is gewoon de verf die barst door het uitzetten en krimpen van de pot

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Ik heb eigenlijk nog nooit een kamado gezien zonder gecraqueleerde (schrijf je dat zo?) glazuurlaag.
Behalve bij grill dome, maar ik weet eigenlijk niet of die misschien een laklaag oid hebben als afwerklaag (lijkt er wel op maar nooit echt goed op gelet).

Feitelijk zou je het als een constructiefout kunnen zien; als de glazuurlaag niet het uitzetten en krimpen op kan vangen van het basismateriaal dan is dat eigenlijk niet zo slim.
Anderzijds lees je ook verhalen dat de craquele "nodig" is om te zorgen dat eventueel vocht in het keramiek er uit kan.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit, maar gestopt om me er druk over te maken; stoken met die handel :D

 
Dank voor jullie reacties!

noskos zei:
Heb ik ook in de glimmende Bastard. Niets om je zorgen om te maken. Mijn Big Green Egg heeft dat ook.

Dat stelde me wel gerust. Ik ben wel benieuwd, was dit bij jou / bij anderen van jullie ook zo direct na aanschaf en ook over de hele kamado?

dennis zei:
Ik heb eigenlijk nog nooit een kamado gezien zonder gecraqueleerde (schrijf je dat zo?) glazuurlaag.

Tis in ieder geval een mooi woord; 'craquel?'. ;)

Bart1978 zei:
Ik heb zelf geen kamado, maar verbaas me wel over de reactie dat dit normaal zou zijn...
het gaat niet om 1 of 2 kleine scheurtjes, op de foto te zien gaat het over de hele kamado.
voor de prijs die je er voor betaald zou je toch verwachten dat dit er bij het uitpakken nog niet in zit.
na een jaar of twee gebruik kan ik het me voorstellen, maar bij het uitpakken al???

ik zou toch nog even terug gaan naar de leverancier als ik jou was.

Ja dat was ook mijn eerste reactie. Ik begrijp ook wel dat het ontstaat door de werking van het materiaal na een tijdje, maar af fabriek vond ik ook wat vreemd.

Ben inmiddels wel wijzer geworden op dat vlak, want ik begreep dat dit fenomeen ook kan ontstaan wanneer de glazuurlaag eigenlijk iets te snel na productie aangebracht is. (Wanneer het keramiek nog niet helemaal droog is). Wat dat betreft zou je het wel weer een constructie-foutje kunnen noemen. Eventuele verdere nadelige gevolgen zijn me echter nog niet duidelijk, daar probeer ik nog achter te komen.

dennis zei:
......
Feitelijk zou je het als een constructiefout kunnen zien; als de glazuurlaag niet het uitzetten en krimpen op kan vangen van het basismateriaal dan is dat eigenlijk niet zo slim.
Anderzijds lees je ook verhalen dat de craquele "nodig" is om te zorgen dat eventueel vocht in het keramiek er uit kan.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit, maar gestopt om me er druk over te maken; stoken met die handel :D


Dat laatste is misschien maar het beste ;). Ik heb Bastard wel even een mailtje gedropt. (niet omdat ik jullie niet geloof, maar voor alle zekerheid en om het toch maar even gemeld te hebben ;-) ). Met omdat het direct na levering al het geval was en niet na het warm/koud worden. Dus even kijken wat zij ervan zeggen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

 
Zo kwam mijn Joe ook uit de krat. Hoort bij het materiaal. Alleen is de Joe rood en dan zie je het minder erg. Bij zwart valt het meer op.
 
Hier ook vanaf dag 1 op de Bastard. Hoef je niet druk om te maken. Wordt ook niet erger in loop der tijd.
 
Zolang het glazuur netjes blijft zitten en het hierbij blijft, is er niets aan de hand.
Mocht er echter een stuk in zijn geheel loslaten (een chip van het keramiek af), dan even een langs de dealer. Maar afgaande op de foto's, ziet het er vooral 'standaard' uit...
 
Ik vind dit wel wat meer krakelee als wat noskos aangeeft vergeleken met een Big Green Egg. Ik heb onderstaande foto's gemaakt met overbelichting om het nog enigzins zichtbaar te krijgen. Dat is echt wel een ander niveau als de Bastartd variant. Het is met zwart natuurlijk meer zichtbaar door het contrast, maar er zit wel duidelijk verschil qua scheur structuur met een Bastard vs BGE.

Big Green Large uit 2016
bwiRZsn.jpg


Big Green Egg Minimax uit 2016
2ZB7Hwx.jpg
 
Hari-Bo zei:
Ik vind dit wel wat meer krakelee als wat noskos aangeeft vergeleken met een Big Green Egg. Ik heb onderstaande foto's gemaakt met overbelichting om het nog enigzins zichtbaar te krijgen. Dat is echt wel een ander niveau als de Bastartd variant. Het is met zwart natuurlijk meer zichtbaar door het contrast, maar er zit wel duidelijk verschil qua scheur structuur met een Bastard vs BGE.

Big Green Large uit 2016
bwiRZsn.jpg


Big Green Egg Minimax uit 2016
2ZB7Hwx.jpg
Verschil is inderdaad te zien, verschil zit hem echter ook in de glanzende of de matte variant voor zover ik begrepen heb. Heb hem nu een aantal keer flink opgestookt en geen problemen ervaren, ook bij 200Fahrenheit zeiden ze dat het geen probleem is, maar mocht het in de toekomst nu voorkomen dat er een stukje afschiet dan direct aan de bel trekken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

 
200 Fahrenheit? Wat is er bijzonder aan die temperatuur?
 
Das ook de naam van een winkel Sander
 
Sander72 zei:
200 Fahrenheit? Wat is er bijzonder aan die temperatuur?
Deze reactie is prachtig uit onwetendheid

200Fahrenheit is de naam van de producent/ distributeur van Bastard in Nederland

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan