BasBQ
Beef en Steak

Mijn Blauwe Grill Guru Classic Large!

Rickert

Vuurmaker
Berichten
65
Hoera! Eindelijk is het dan zo ver!
Aanstaande zondag ga ik mijn nieuwe kamado inwijden!

Een aantal maanden geleden stelde ik mij hier voor en vertelde over mijn voornemen om toe te treden tot de kamado-club.
Destijds was ik vooral ge?nteresseerd in de Hocooker.
Ik ben in de tussentijd bij een paar winkels gaan kijken, en heb bij vrienden thuis ook wat indrukken opgedaan. (kilootje erbij! ;) )
Ondertussen was ik ook zeer gecharmeerd geraakt van Kamado Joe en de Bastard.

Ik had mezelf voorgenomen om goed te sparen en gelijk met de kamado een heel scala aan accessoires aan te schaffen en er meteen
een verrijdbare buitenkeuken omheen te bouwen.
Maar zoals wel vaker bij mij, niets loopt zoals gepland.
Afgelopen zondag liep ik met mijn schoonmoeder door een niet nader te noemen Duitse bouwmarkt in Breda en daar zag ik 'm staan.
Een blauwe Grill Guru Classic Large!

De kleur sprak mij meteen aan, maar ja budgettechnisch was ik nog niet zover om mij hele masterplan uit te voeren en
mijn schoonmoeder had toch de halve winkel al op de platte kar liggen dus die kamado paste er toch niet bij in de auto.

Toch liet hij mij niet los, de prijs was ook zeer scherp en het bleef maar kriebelen.
Een stemmetje in mijn achterhoofd riep ook steeds naar mij dat ik er straks nog naast zou grijpen.
En dus hakte ik de knoop door en ben ik hem afgelopen dinsdag gaan ophalen.
Inmiddels staat hij mooi onder de aanbouw te wachten op zijn eerste branduurtjes komende zondag.

Lekker MOINK Balls maken voor tijdens de race!

55575783_2338399526191841_6049570391146364928_n.jpg

 
Congrats en veel plezier!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Mooi ding en de fik erin  :)
 
Gratz! En nu gauw vies maken ;)
 
Huphup. Die moet snel smerig worden.  :p
 
Die staat er echt heel mooi bij, schitterende kleur inderdaad!

Heel veel plezier ermee!
 
Wauw, heel leuk in het blauw, gefeliciteerd!
 
Mooi blaauw is niet lelijk, veel plezier met je guru.
 
Bedankt voor de felicitaties!
Ik heb hem afgelopen weekend goed vies gemaakt!
De volgende keer moet ik de lucht alleen iets vroeger afknijpen want de kamado was zo'n 30 graden te warm,
dus ik heb een beetje moeten smokkelen door het deksel steeds te openen.
De balletjes waren gelukkig nog steeds erg geslaagd!
56120171_2344341082264352_2872988900870062080_o.jpg
 
Rickert zei:
De volgende keer moet ik de lucht alleen iets vroeger afknijpen want de kamado was zo'n 30 graden te warm,
dus ik heb een beetje moeten smokkelen door het deksel steeds te openen.
De balletjes waren gelukkig nog steeds erg geslaagd!

Mooie balletjes!

Het openen van je deksel heeft slechts kort effect op het dalen van de temperatuur, door het openen wordt er een bak zuurstofrijke lucht aangezogen wat ervoor zorgt dat je houtskoolvuurtje gevoerd wordt.
zo krijg je nooit een stabiel houtskoolvuurtje.
Als je de temperatuur drastisch naar beneden wilt hebben om een stabiel houtskoolvuurtje te krijgen, eerst onderste schuif helemaal dicht en dan de bovenste schuif helemaal open, je zal zien dat binnen enkele minuten de temp naar beneden gaat omdat je onder geen lucht aanzuigt en boven warmte afvoert, zodra de temp naar beneden gaat de bovenschuif weer op een kiertje en dan de onderschuif weer met tussenpozen in kleine stapjes openen.
 
Prachtig apparaat hoor.
Je ruikt gewoon het voorjaar  ;)
 
Het effect was inderdaad maar van korte duur.
Dankjewel voor de tip Ewald, hier kan ik wat mee!  :D

En het voorjaar rook goed Rick, en de volgende dag ook nog!  ;)
 
Dit heb ik ook al regelmatig geprobeerd met mijn Primo wanneer ik een overshoot krijg, met als gevolg dat de houtskool uitgaat en ik hem weer opnieuw moet aansteken.
Zeker als ik low & slow ga en rond de 100-110 graden Celsius probeert te blijven gebeurt dat me snel.
Zelfs als ik dan de onderste luchtschuif op een klein kiertje heb kan de kool al uit gaan.
Als je dan een stuk Boston Butt of iets dergelijks er op hebt liggen inclusief drip pan, deflector plates, etc, ben ik vervolgens enorm aan het martelen voordat ik alles weer een beetje stabiel hebt.
Heb je hier ook tips voor?

Ewald zei:
Rickert zei:
De volgende keer moet ik de lucht alleen iets vroeger afknijpen want de kamado was zo'n 30 graden te warm,
dus ik heb een beetje moeten smokkelen door het deksel steeds te openen.
De balletjes waren gelukkig nog steeds erg geslaagd!

Mooie balletjes!

Het openen van je deksel heeft slechts kort effect op het dalen van de temperatuur, door het openen wordt er een bak zuurstofrijke lucht aangezogen wat ervoor zorgt dat je houtskoolvuurtje gevoerd wordt.
zo krijg je nooit een stabiel houtskoolvuurtje.
Als je de temperatuur drastisch naar beneden wilt hebben om een stabiel houtskoolvuurtje te krijgen, eerst onderste schuif helemaal dicht en dan de bovenste schuif helemaal open, je zal zien dat binnen enkele minuten de temp naar beneden gaat omdat je onder geen lucht aanzuigt en boven warmte afvoert, zodra de temp naar beneden gaat de bovenschuif weer op een kiertje en dan de onderschuif weer met tussenpozen in kleine stapjes openen.
 
Ewald zei:
Rickert zei:
De volgende keer moet ik de lucht alleen iets vroeger afknijpen want de kamado was zo'n 30 graden te warm,
dus ik heb een beetje moeten smokkelen door het deksel steeds te openen.
De balletjes waren gelukkig nog steeds erg geslaagd!

Mooie balletjes!

Het openen van je deksel heeft slechts kort effect op het dalen van de temperatuur, door het openen wordt er een bak zuurstofrijke lucht aangezogen wat ervoor zorgt dat je houtskoolvuurtje gevoerd wordt.
zo krijg je nooit een stabiel houtskoolvuurtje.
Als je de temperatuur drastisch naar beneden wilt hebben om een stabiel houtskoolvuurtje te krijgen, eerst onderste schuif helemaal dicht en dan de bovenste schuif helemaal open, je zal zien dat binnen enkele minuten de temp naar beneden gaat omdat je onder geen lucht aanzuigt en boven warmte afvoert, zodra de temp naar beneden gaat de bovenschuif weer op een kiertje en dan de onderschuif weer met tussenpozen in kleine stapjes openen.
Als de kamado zelf al goed heet is zal dit ook niet zomaar werken toch?
Het ei zal dan toch nog een behoorlijke tijd warmte afgeven?


Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
chbrand zei:
Dit heb ik ook al regelmatig geprobeerd met mijn Primo wanneer ik een overshoot krijg, met als gevolg dat de houtskool uitgaat en ik hem weer opnieuw moet aansteken.
Zeker als ik low & slow ga en rond de 100-110 graden Celsius probeert te blijven gebeurt dat me snel.
Zelfs als ik dan de onderste luchtschuif op een klein kiertje heb kan de kool al uit gaan.
Als je dan een stuk Boston Butt of iets dergelijks er op hebt liggen inclusief drip pan, deflector plates, etc, ben ik vervolgens enorm aan het martelen voordat ik alles weer een beetje stabiel hebt.
Heb je hier ook tips voor?

Bij Low & slow een overshoot corrigeren doe je niet drastisch, meestal corrigeert de BBQ zichzelf en anders voorzichtig knijpen.
Bij mij is de Primo nog nooit uitgegaan als ik dat niet wil.
Let wel, ik gebruik nagenoeg altijd de divider plate, dus de helft van de firebox, omdat ik altijd genoeg houtskool heb voor een sessie heb ik die grote bak niet helemaal nodig.
Ik heb gehoord dat als je de hele firebox gebruikt je wat meer kans hebt op het uitgaan van een L&S vuurtje.

Tom# zei:
Als de kamado zelf al goed heet is zal dit ook niet zomaar werken toch?
Het ei zal dan toch nog een behoorlijke tijd warmte afgeven?

Klopt, je moet ook geen wonderen verwachten, van tevoren nadenken wat je wil, als je low & Slow sessie doet in combi met High & Fast moet je van tevoren nadenken hoe je dat gaat aanpakken. Dus eerst je L&S gerecht, die moet je daarna  dan warmhouden ergens anders en dan pas je High & Fast gerecht, en niet andersom.
Je krijgt de temperatuur echt wel naar beneden en met de methode de ik omschrijf is dat een snelle methode maar snel is hier ook relatief.
Een overshoot bij Low & Slow of High & Fast zijn redelijk snel te corrigeren.
Maar verwacht niet dat je vanaf een sessie met een temperatuur van 200+ gr. C binnen no time terug bent voor een low & Slow sessie van rond de 110 gr. C , andersom werkt het beter ;)
 
Mooie aanwinst! Kleur is toch niet helemaal mijn ding moet ik eerlijk bekennen ...
 
Mag ik vragen hoe hij bevalt na een aantal weken? Ik neig er naar om er vanmiddag ook zo eentje te halen.
 
Mooie aankoop hoor en prachtige ballen heb je!
 
Dank!
En hij bevalt nog steeds super Eddepet, ik kan hem warm aanbevelen!  :D
Ik heb laatst spareribs gemaakt (3-2-1 methode) en ik moest met mijn onervarenheid nog wel een paar maal corrigeren.
Maar ik heb 'm ook drie maal meer dan een uur op precies dezelfde temperatuur weten te houden!

Ik mag alleen wel voor de tweede keer m'n druip-pan van de Bastard gaan omruilen, want daar springt de anti aanbaklaag steeds na het eerste gebruik al van af...
Heeft er iemand daar nog tips voor, wat gebruiken jullie?

Volgende ronde pulled pork!
 
Ik ga zondag aan de slag met spareribs. Vandaag nog een klein bestellingje geplaatst bij Noskos, dus kan morgen alvast aan de slag! Volgende week buikspek, maar daar mag ik dus ook vanavond al mee aan de slag.

Anyway, zondag weten we meer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan