BasBQ
Beef en Steak

De Vleesbijbel

9789048833337.jpg

Titel:Vleesbijbel
Auteur:Gertjan Kiers
ISBN: 9789048833337
Taal: Nederlands
Aantal blz: 496
Waar te koop:Boekhandel, bol.com, overal
Prijs in ?: 29,99
Bespreking:

De Vleesbijbel van Gertjan Kiers is een in de reeks van Bijbels van Carrera Culinair. Eerder verschenen al de Groente Bijbel, Vis Bijbel en natuurlijk ook de BBQ Bijbel.

Met dit boek gaat Carrera naar de basis. Waar komt het vlees vandaan, hoe wordt het uitgesneden en wat zijn de kenmerken van het stukje vlees dat je koopt. Moest ik het eerder doen met een pdf van het Slagershandboek uit 'het jaar kruik', nu is er een boek dat me helemaal up-to-date maakt. Naar ik begreep was hettzelfde Slagershandboek de inspiratie van Gertjan. Hij wilde het vernieuwen en uitbreiden, maar de basis informatie hetzelfde houden of dat aanpassen naar de tijd en zijn voorkeuren. Nou, dat is gelukt!

Er zijn er voldoende kookboeken die zich richten op bereiding van het vlees, op welke manier dan ook, maar dit boek is echt een Bijbel over het vlees. Geen moeilijke recepten, gewoon informatie over het vlees!
Eerst worden bereidingen en basis informatie weergegeven, daarna volgt per beest (rund, kalf, varken & lam) nadere informatie. Het is heel mooi om te zien waar nou elk stuk vlees vandaan komt. Dit wordt visueel heel goed in beeld gebracht. Ik smul van dit boek, want het geeft zoveel informatie die je anders echt moet gaan zoeken of aan je slager moet gaan vragen en dan moet je ook nog heel hard duimen dat je slager een uitgebreide productkennis heeft!

De recepten in het boek gaan van vrij basic tot specialiteiten. Alle recepten zijn geschreven door een kenner, want een entrecote even aanzetten in een grillpan en daarna laten garen in de oven, is DE manier, maar kom je amper tegen in kookboeken! De recepten zijn divers, zetten het vlees centraal en zijn vrij toegankelijk qua bereiding.


Conclusie:

Dit is een must have voor iedereen die met vlees werkt en vlees bereidt. Je krijgt inzicht in waar het vlees vandaan komt, de diverse snitten, je ziet ook echt het vlees vanuit het dier gesneden worden. Dit is geen kookboek, het is een vleesboek, een Vlees Bijbel inderdaad.
Waar ik het 'Bijbel'-gevoel bij de 'BBQ Bijbel' miste, is deze Bijbel echt een alomvattend meesterwerk dat elke BBQer die met vlees werkt, op de plank moet hebben liggen.

Five out of Five voor dit boek!

 
Alle recepten zijn geschreven door een kenner, want een entrecote even aanzetten in een grillpan en daarna laten garen in de oven, is DE manier, maar kom je amper tegen in kookboeken!

Goh... gewaagde uitspraak op een BARBECUE Genootschap... zachtjes voorgaren met een mooi stukje pecanhout of hickory en tegen het einde een mooi grillruitje maken met het gietijzeren grillrooster... ik geloof toch dat ik dat nĆ²g fijner vind! ;)
 
Laatst bewerkt:
Die bereiding is inderdaad ter afwisseling ;)
Gelukkig weten we dat Gertjan ook een groot liefhebber is van rook en vuur.
 
 
 

mafkACE

Stoker
Berichten
264
Ik heb het boek net binnen, zal snel een review doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan