BasBQ
Beef en Steak

Formaat Kamado Joe

TechNiels

Sprokkelaar
Berichten
38
Hallo gewaardeerde  ervaringsdeskundigen,

Ik ben me aan het ori?nteren op een Kamado.
Er is hier veel over te lezen en ik heb gekozen om te gaan voor een Kamado Joe. Zeker de laatste generatie met het lucht geveerde scharnier en de nieuwe top vent spreken me erg aan.

Maar hier komt het...
Ik kook heel graag voor anderen wil ook graag hele maaltijden bereiden dus meerdere dingen tegelijk klaarmaken. Volgens mij heb ik dan de Big Joe 2 (grill doorsnede van 61cm) nodig.
Maar ik heb een gezin met twee kinderen, dan zou de Classic 2 (grill doorsnede van 45cm) voldoende moeten zijn, toch?

Maar ja, als je toch veel geld uitgeeft en levenslange garantie krijgt, dan is de Big Joe een betere optie, toch?

Dus, snappen jullie dat ik hier niet uit kom? Als ik dit probleem voorleg aan mijn vrouw dan wint het formaat met de laagste prijs...

Kunnen jullie me helpen?
 
We hebben de Classic en we koken veel en vaak, maar alles tegelijk klaarmaken doen we eigenlijk nooit. Het gaat altijd in voorgerechten, tussen gerecht, hoofdgerecht. En dan is de Classic groot genoeg.
Maar dit is waarschijnlijk niet waar je om vroeg. Misschien kun je "alles tegelijk" toelichten.
 
Zappa zei:
We hebben de Classic en we koken veel en vaak, maar alles tegelijk klaarmaken doen we eigenlijk nooit. Het gaat altijd in voorgerechten, tussen gerecht, hoofdgerecht. En dan is de Classic groot genoeg.
Maar dit is waarschijnlijk niet waar je om vroeg. Misschien kun je "alles tegelijk" toelichten.

Ik bedoel met ?alles tegelijk? een lekkere Boston butt van een kilo of twee en diverse, een stuk of 6, baby back ribs. Ik doe veel indirect en dan lever je meteen de helft van je oppervlak op, vandaar. Als er geen 6 maar 4 op passen is het ook wel voldoende denk ik.

Past dat op de Classic?
 
Mijn advies is vrij simpel... koop zo groot als jij je kan veroorloven, groot is fijn!

PS en over een paar maandjes koop je er lekker een compacte bij voor het afgrillen van je langzaam gegaarde gerechtjes die je nog wat korst wil meegeven... zet je er gewoon zo'n schattig rood rakkertje naast!  ;)
 
Sander72 zei:
Mijn advies is vrij simpel... koop zo groot als jij je kan veroorloven, groot is fijn!

PS en over een paar maandjes koop je er lekker een compacte bij voor het afgrillen van je langzaam gegaarde gerechtjes die je nog wat korst wil meegeven... zet je er gewoon zo'n schattig rood rakkertje naast!  ;)

Heeft iemand jou al eens verteld dat je een wijze man bent?
 
Wat Sander72 zegt, gewoon de grootste nemen, beter plaats op overschot dan te weinig. En we zijn mannen dus hoe groter het speeltje, hoe blijer we zijn  :D :D :D
 
Brecht zei:
Wat Sander72 zegt, gewoon de grootste nemen, beter plaats op overschot dan te weinig. En we zijn mannen dus hoe groter het speeltje, hoe blijer we zijn  :D :D :D

Ok?, dankjewel.
Ik vergeet steeds dat een Kamado anders met zijn brandstof om gaat dan de Weber kettle 57cm die ik nu gebruik. Ik dacht dat een te grote ook veel meer brandstof zou gebruiken voor een zelfde sessie als een kleinere. Er zal wel een beetje verschil in zitten, maar niet veel... denk ik
 
TechNiels zei:
Ik doe veel indirect en dan lever je meteen de helft van je oppervlak op, vandaar.

Vergeet niet dat je met de platesetter desgewenst je gehele oppervlak indirect kunt maken, wat dus anders is dan kooltjes aan 1 kant, vlees aan andere kant.

Met een tweede rooster kun je ook nog behoorlijk veel kwijt trouwens.

Maar, tegelijk een substantieel direct ?n indirect oppervlak....de grote :)


Wat trouwens psychologisch wel een dingetje is....laatst had ik op de primo xl een stukje procureur van ca 1kg, wat paprika, en bbq frieten. Dan is de ruimte heerlijk. Maar als je bv alleen een stukkie buikspek van 700g hebt, ziet het er wel wat zielig uit.
 
Och, hier is dat een reden om er nog wat bij te leggen om te snacken/lunch of gewoon iets klaarmaken om later te eten. Wanneer ik bv pulled pork klaarmaak gooi ik er wel nog wat ribbels bij (3-2-1) tot het uitpakken en dan kan ik tijdens de week na het werk toch nog spare ribs klaarmaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Hoi, ik heb ook een tijdje getwijfeld maar mijn afweging was dat ik bij de classic de houten tafel erbij heb genomen. En de Big Joe wel erg groot is.

Nu ervaar ik wel ruimte te kort als ik de kombinatie direct/indirect hebt.

Misschien dat dit je helpt met de keuze.
 
Brecht zei:
Och, hier is dat een reden om er nog wat bij te leggen om te snacken/lunch of gewoon iets klaarmaken om later te eten. Wanneer ik bv pulled pork klaarmaak gooi ik er wel nog wat ribbels bij (3-2-1) tot het uitpakken en dan kan ik tijdens de week na het werk toch nog spare ribs klaarmaken.

Ik weet niet.hoe het bij jou werkt, maar hier wordt er dan toch tussendoor van gesnoept :D
 
Op de classic kan ik zeker naast 2,5 kg PP nog eens 1 a 1.5 kg ribs kwijt, zeker als ik de rooster verhoger inzet misshien wel meer maar dat heb ik nog niet uit geprobeerd.
Dit heb ik echter niet nodig wij zijn met zijn drieen waarvan 1 vegitarisch dus ligt het accent bij ons meer op vlees en vega tegelijk en dat het elkaar niet raakt.

Met een feestje maak ik eerst de low en slow gereed, en een uur of 2 voor etens tijd begin ik met de andere dingen en zo heb ik voldoende ruimte via de indirekt methode.

Voor alleen de direkte methode gaat dit ook prima.

Maar als je een kombinatie wilt heb je voor beide maar een halve cirkel aan ruimte en dat is bij een feestje wel behelpen.

Het idee om dan de kleine kamado junior erbij te nemen is op zich een idee. Ik heb de Weber Joe erbij die neem ik makkelijker mee op vakantie. Maar dat is wat je zelf prettiger vind. Ik hou hiervoor een zak brikketen achter de hand.

Het snoepen herken ik wel maar ik serveer elk soort in een keer. En het beste resultaat bereik je als de deksel minimaal open doet, toch? Mijn ervaring is dat het altijd dezelfde snoepers zijn die langs komen.

Is dit wat je bedoelt?

PS wat mij erg goed bevalt is de gietijzeren schaaltjes die ik op de stenen plaat leg onder de roosters als ik indirect werk dan kan ik daar bv aardappelsjes in bakken.
 
Ik heb bij mijn afweging ook gekeken naar hoe vaak ik echt dat grote oppervlak nodig heb en waar de meeste accessoires voor te koop zijn. Volgens mij is het meeste te koop voor de large/classic modellen?

Je kan bij een kamado het hele oppervlak gebruiken dus niet zoals bij de weber maar de helft. Dit was voor mij ook even wennen. Maar dan kun je wel serieus veel vlees kwijt hoor. Volgens mij is een large goed voor 8 personen?
 
Je heb nu een Weber 57 je kan toch niet inleveren op formaat B-) :D :D

Gr RJ
 
dennis zei:
Ik weet niet.hoe het bij jou werkt, maar hier wordt er dan toch tussendoor van gesnoept :D
Hier ook maar als de primo vol ligt mag ik gerust nog enkele dagen snoepen voor het rooster terug leeg is  :D
 
Zoals je ziet, hoe groter hoe leuker. Maar om het betaalbaar te houden zou je een classic kunnen kiezen met een extra opzetrooster.
Ik vind het halfronde roostersysteem echt geniaal.
Mijn basisopstelling is "indirect" aan de achterzijde met deflector en hoog geplaatst rooster en "direct" aan de voorzijde met laag geplaatst rooster. Daar kan ik bijna alles mee.
Maar nogmaals, ik kook niet alles tegelijk. Morgen staat er weer een 4 gangenmenu op de planning.
Pannetje mosselen, skillet met asperges en kaas, nog een skillet met nader te bepalen en er ligt een cote de boeuf in de marinade.



Ehhh, sorry, we zijn volgeboekt.
 
Ik maak maar even (mis)ge-bruik van dit topic, maar misschien kan de starter ook hier zijn voordeel mee doen.
Ik heb wat vragen over deze rode rakker de Kamdo Joe classic ll. En misschien dat gebruikers van deze, hierop kunnen antwoorden.

Ik ben zeer ge?nterneerd in de Kamado joe. Waar de BGE bekend om staat is o.a. de zeer goede service, je voelt hem al aankomen, hoe is de service van de Kamdo Joe Nederland  Eindhoven / Alkmaar?  Je zal misschien schrijven, als je goede service wil, ga dan voor de BGE, maar de prijs staat mij tegen?te duur.
Ik kan er weinig over terug vinden, zal waarschijnlijk liggen aan het feit, dat het merk redelijk nieuw is in Nederland, of weinig mankementen kent.
Ik kwam wel op het internet tegen dat de service wel goed was, maar dat je erg lang moet wachten op de beloofde onderdelen.
Ook las ik dat de verf kan bladren van de ventilator dop, maar misschien is dit nu verholpen.

IK hoor graag van Jullie

dank
 
Over de service van die jij noemt heb ik geen ervaring mee, Kamadosheriff (omgeving Rotterdam) kan ik wel.
Ik heb alleen een probleem gehad met het vilt welke binnen het jaar scheurde. Ik had binnen 2 dagen een nieuwe.


Verder heb ik tot op heden geen problemen ervaren.
 
Mijn Joe was licht beschadigd bij aflevering, maar dat is keurig opgelost door de deksel te komen vervangen.
Ik heb de versie met rvs accessoires dus van een bladderende dop heb ik geen last.
 
Terug
Bovenaan Onderaan