BasBQ
Beef en Steak

Dilemma: Bastard Medium of Grill Guru Elite Large?

plhsnt

Tondelzoeker
Berichten
5
Ik wil graag een Kamado BBQ. Maar dan natuurlijk wel een goede. En helaas... een Green Egg is gewoon buiten mijn budget. Of ik vind de alternatieven dermate goed, dat ik de reden voor de hogere prijs van de Green Egg voor mijzelf niet kan inzien.

Een mooie prijs vind ik net onder de 1000 euro, en dan zijn er toch ook heel mooie aantrekkelijke uitvoeringen. Helaas geen Green Egg of Kamado Joe Classic II, maar wel een Bastard Medium, of Grill Guru Elite Large.

De Bastard Medium heeft een mooie garantie, kost totaal ongeveer 900 euro, inclusief platesetter en hoes.
De Grill Guru Elite Large is helemaal compleet 888 euro.

Van beide heb ik deze aanbiedingen ontvangen. De Bastard Large gaat in complete uitvoering alweer richting (dus niet alleen met onderstel, maar ook met platesetter) 1100 euro.

Maar ja, wat te doen? Is de Bastard Medium te klein? Is de Grill Guru met die paar jaar garantie goed genoeg?

Ik hoor graag wie ervaring heeft met de Bastard Medium en de Grill Guru en of de Bastard die hogere prijs ten opzichte van de Grill Guru ook waard is.
 
Met die beperktere garantie heb je genoeg tijd om evt misbaksels te tackelen. Als de vuurkorf, platesetter en dome goed zijn kan je daar jaaaaaren mee vooruit!

Ik zou zelf altijd voor large gaan. Die platesetter snoept best wat van je kook oppervlak af. Zonde als je ruimte tekort komt. Je klinkt vrij zeker van je zaak, maar neem van mij aan, met zo'n kamado ga je gewoon lekker 20 jaar koken. Ook buiten 'het zeisoen' en dan zijn een paar honderd euro nu, voor jouw perfecte apparaat, door die jaren heen misschien nu beter te verantwoorden? Die hoes is niet echt nodig.

BGE geeft levenslange garantie. Doet de bastard dat ook?

Veel succes bij je afwegingen!
 
Hoi Sander, je maakt het dilemma alleen maar groter  :|

De Bastard heeft 20 jaar garantie. Dan ben ik bijna 70 jaar oud...
Maar ik heb er meer vertrouwen in dat BGE over 20 jaar ?berhaupt nog bestaat dan Bastard, dat dan weer wel.

De Bastard Medium heeft een rooster ? van 42 cm en de large van 49 cm. (De BGE medium ? 38 cm en de large ? 46 cm.)

 
De Bastard Medium heeft een rooster van 42cm. Dat is eigenlijk net te klein om echt veelzijdig op te zijn. Het kan allemaal wel, maar allemaal maar net, denk ik. Ik merk op mijn Kamado Joe Junior met een rooster van 34cm ook dat het allemaal wel kan, maar het is wel heel erg schipperen met de beperkte ruimte. Nou is die een stuk kleiner dan 42cm, maar even om het andere uiterste aan te geven. Ik kan daar bijvoorbeeld niet verschillende dingen tegelijk op klaarmaken voor een gezin van 2+1 (vlees, groente, aardappels etc), maar daar heb ?k 'm ook niet voor gekocht. Aan de andere kant, ik heb sinds kort de Niclan staan en die heeft een rooster van 51cm. Dat leek in eerste instantie een zee van ruimte, maar toen ik anderhalf kilo chicken wings moest grillen, was die ruimte ook zo op.

Mijn punt is - wat Sander72 ook al zegt - als je van plan bent heeeeel lang met je kamado te doen, zorg dan dat je een apparaat koopt waar je genoeg ruimte hebt om grote dingen stukken vlees (grote lange spareribs bijvoorbeeld) op klaar te maken, ?n de ruimte hebt om meerdere dingen klaar te maken, ?n met een half maantje (two-zone cooking) nog fatsoenlijke ruimte op het de helft van het rooster over hebt.
Het gaat je namelijk meer kosten als je na een paar jaar je eerste kamado gaat verkopen om daarna weer een nieuwe grotere aan te schaffen. Dat zet me weer aan het denken: is de garantie van de Bastard e/of Grill Guru eigenlijk overdraagbaar als je 'm doorverkoopt, of geldt het alleen voor de eerste koper? Dat is ook iets om rekening mee te houden. Bij BGE is dat niet zo en daarom zijn ze tweedehands ook beduidend minder waard.

Je zou ook aan Harlembbq kunnen vragen of ze ze allebei hebben staan en of je ze even in het echt kan bekijken. Ik kwijl al jaren naar de Primo Oval XL, maar sinds ik de Primo Oval Large naast een Kamado Big Joe II met nieuwe hinge heb gezien, staat ie wat lager op het verlanglijstje. Ik vind het nog steeds een prachtig apparaat, maar door het gewicht van de deksel niet echt praktisch in vergelijking met de deksel van de Big Joe die echt zo licht als een veertje was. Ik moest er wel helemaal voor naar de andere kant van het land rijden (Arnhem > luxebuitenleven), maar daar had ik daarvoor helemaal niet bij stilgestaan. Wie weet wat jou opvalt als je ze in het echt ziet?

 
Ik heb inmiddels een besluit genomen.
En vooral de tips ter harte genomen om toekomstbestendig te kiezen. Ik kon bij de Sligro de BGE, Grill Guru en de Bastard bekijken. Naast elkaar staand zie je gedeeltelijk wat de prijsverschillen veroorzaakt, maar de BGE vond ik echt te duur worden. Dus ik heb voor de middenweg gekozen.

Het is een Bastard Large geworden, met benodigdheden als platesetter, etc. Een hoes heb ik uiteindelijk niet genomen. Eerst maar kijken of dat nodig is.
Ik kwam uiteindelijk op 1300 euro, dus ik ging behoorlijk door het eerder gestelde plafond heen. Ik maak me dan ook nu al zorgen over deze nieuwe hobby...
 
Haha, gefeliciteerd met je keuze! Beter een dure hobby dan een verre vriend :p
 
plafonds zijn er om doorbroken te worden  :D. Proficiat met de aankoop.
 
Meer mensen met een dilemma, overweeg ook de Primo Round (Large) in de aanbieding bij een aantal leveranciers (goedkoopste op dit moment 997 dacht ik)


https://www.meerbarbecue.nl/primo-grill-kamado-all-in-one.html
 
Gefeliciteerd met je aankoop Paul!

Heel veel plezier met je Grote Zwarte... ei.

Koken met een kamado is een geweldig leuke bezigheid. Lekker experimenteren met rookhout, indirect op het rooster, reverse sear, koud roken, mooi grillen, pizza, alles kan je ermee!

Heel veel kookplezier!
 
Gefeliciteerd! Enne, beter te duur, dan niet te krijgen ;)
Zou alleen wel een hoes erbij halen, is toch stukje behoud, bijv. in de winter. :-S
 
Daar is enorm veel discussie over Marcel. De hoes over mijn bge maakt dat er condens onder blijft staan en dit veroorzaakt roest op de scharnier en beugels, vocht in de thermometer en funghi in het ei. Mijn bge staat nu zonder hoes buiten. Ik laat (na door en door afkoelen met alle schuiven dicht en dop erop) het ei rustig ademen met luchtschuifje open en luchtgat boven open... dat bevalt me goed.

Alleen af en toe vogelpoepjes! 🙄
 
Ligt er ook aan hoeveel je je ei gebruikt, als hij bijna dagelijks aangaat zou ik met niet veel zorgen maken over schimmel en condens, als hij daar 3 maand staat onder een hoes dan zou ik toch kijken voor een alternatief.
 
Dank voor alle reacties.
Het ei wordt woensdag geleverd, dus op tijd om op Hemelvaartsdag te beginnen met experimenteren. Ik verheug me erop, en ben al bijna vergeten dat ik meer dan 30% door mijn budget ben gegaan.

Ik wacht nog even met beslissen over een hoes. Ik denk (hoop) dat ik de Bastard in de winter ook blijf gebruiken en bovendien ben ik van plan de boel onder een afdak te bewaren.
 
plhsnt zei:
Dank voor alle reacties.
Het ei wordt woensdag geleverd, dus op tijd om op Hemelvaartsdag te beginnen met experimenteren. Ik verheug me erop, en ben al bijna vergeten dat ik meer dan 30% door mijn budget ben gegaan.

Ik wacht nog even met beslissen over een hoes. Ik denk (hoop) dat ik de Bastard in de winter ook blijf gebruiken en bovendien ben ik van plan de boel onder een afdak te bewaren.

Gefeliciteerd met de aankoop! Had een maand geleden hetzelfde dilemma.. Bij mij ging het tussen de Bastard Large en BGE Large en uiteindelijk heeft de BGE gewonnen vanwege de garantie en het feit dat het deksel makkelijker te openen is.

Ik zet hem nu gewoon onder het afdak, eens kijken hoe dat gaat in de winter.. Condens, funghi en roest is ook niks..
 
ShuttleX zei:
Meer mensen met een dilemma, overweeg ook de Primo Round (Large) in de aanbieding bij een aantal leveranciers (goedkoopste op dit moment 997 dacht ik)


https://www.meerbarbecue.nl/primo-grill-kamado-all-in-one.html

Daar zat ik ook naar te kijken. Al mensen met ervaring met de ronde all-in-one van Primo?
 
Geen ervaring mee maar afgaande op de ovale primo's zal deze ook wel doen wat hij moet doen.
 
Ook geen ervaring mee.
Wat mij overigens wel heel erg opviel met een aantal Kamado's, dat het echt heel erg zwaar is de deksel op te tillen.

Ik was zelf nog aan het twijfelen over de Bastard, maar na een "look-and-feel" valt dit eigenlijk wel af. De Kamado Joe Classic II nog niet live gezien, maar daar zou het een heel stuk beter moeten zijn,
 
Goed voor de armspieren. En om de nieuwsgierige buurman weg te houden

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Dat is ook weer zo...Maar voor mijzelf in elk geval een eye-opener en echt iets om rekening mee te houden.
 
Beste SvtK,

Ik heb hetzelfde dilemma. Ik weet als ik een goede Kamado wil kopen, dan zou voor mij de Big Green Egg Large de juiste keuze zijn. Buitenom de kwaliteit vind ik de Service zeer belangrijk, echter valt de BGE, buiten de prijs range.

Als eerste keuze kwam voor mij prijstechnisch de Basterd Large naar voren. Met een brede glimlach heb ik mijn vrouw deze bbq laten zien, tot ze probeerde de deksel te openen, afgekeurd te zwaar.

Tweede keuze voor mij en mijn vrouw de door jou genoemde Kamado Joe classic ll.
Deksel gaat echt erg makkelijk open, ook voor de vouw.
Ook erg makkelijk te openen is de Big green Egg, van 2017, veren aan de zijkant van de deksel, ook makkelijk te openen, alleen  zoals eerder vermeld een te groot prijs verschil.
Ik heb de Joe afgelopen weekend in het echt gezien, had enige twijfel met betrekking tot het onderstel, op de foto lijkt het een gammel stukkie draadstaal, maar ziet robuust aan uit. En mooi Rood is niet lelijk. Met andere heb ik totaal geen ervaring. Maar boven de 1000 euro?.

Alleen moet je volgens de site van de Kamamdo Joe, de BBQ kopen bij de door hun genoemde dealers, anders geen garantie. IK dacht zolang je deze koopt in Nederland bij een winkel moet het wel goed zitten, blijkt dus niet zo te zijn.

Ik citeer:
      Waardoor vervalt de garantie?

De garantie vervalt bij aankoop van een Kamado Joe product via een niet-erkende dealer. Onder een niet-erkende dealer worden onder meer verstaan kortingsclubs, grote winkelketens en detailhandelaren die niet uitdrukkelijk toestemming hebben gekregen van Kamado Joe voor de verkoop van Kamado Joe producten.


Overigens zijn zij niet de enige leveranciers.

Suc6 met je aankoop
 
Terug
Bovenaan Onderaan