BasBQ
Beef en Steak

Master touch limited edition vs niclan kamado grill

 

Smokerb

Stoker
Berichten
295
Ik heb momenteel een wga en een eigen bouw reverse flow smoker(welke bijna af is). De wga is te klein en de reverse flow eigenlijk te groot voor op het dakterras. Om die reden denk ik over een uitbreiding van de collectie.

Inmiddels wel bekend met de master touch waar ik zeker over te spreken ben. Maar nu zag ik een niclan kamado grill voorbij komen welke op basis van het uiterlijk niet meteen m'n aandacht had, maar na even verder lezen toch zeker interesse heeft gewekt.

Nu vraag ik me af of hier mensen ervaring hebben met beide of wanneer niet met beide vooral met de niclan. Ze zijn momenteel ongeveer even duur dus dat maakt niet zoveel, als ik voor de master touch ga dan wacht ik nog even tot de prijzen weer zakken.

Kom maar op met die ervaringen.  :)
 
Niclan eigenaar hier. Had hiervoor een weber 47cm one touch maar die werd te klein vooral omdat ik steeds meer low en slow aan het bereiden was. Niclan is een kamado en dus ideaal voor l&s en master touch meer een allrounder. Dus het hangt er vanaf waar je je uitbreiding voornamelijk voor wil gaan inzetten. Voor het directe bbq werk pak ik de wga, die combi vind ik ideaal.

Edit: wat is een GGE?
 
https://bbq-helden.nl/niclan-kamado-grill-review/

Heb je hier iets aan?
 
KJ zei:
Niclan is een kamado en dus ideaal voor l&s en master touch meer een allrounder.

Sorry, maar kamado?s zijn de allrounders, kunnen van low & slow naar pizza hitte. Dat lukt niet zo makkelijk met een master touch die toch meer voor het betere grilwerk is gebouwd.
 
KJ zei:
Niclan eigenaar hier. Had hiervoor een weber 47cm one touch maar die werd te klein vooral omdat ik steeds meer low en slow aan het bereiden was. Niclan is een kamado en dus ideaal voor l&s en master touch meer een allrounder. Dus het hangt er vanaf waar je je uitbreiding voornamelijk voor wil gaan inzetten. Voor het directe bbq werk pak ik de wga, die combi vind ik ideaal.

Edit: wat is een GGE?

GGE, is een Grill Guru Elite.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
patrick1976 zei:
KJ zei:
Niclan eigenaar hier. Had hiervoor een weber 47cm one touch maar die werd te klein vooral omdat ik steeds meer low en slow aan het bereiden was. Niclan is een kamado en dus ideaal voor l&s en master touch meer een allrounder. Dus het hangt er vanaf waar je je uitbreiding voornamelijk voor wil gaan inzetten. Voor het directe bbq werk pak ik de wga, die combi vind ik ideaal.

Edit: wat is een GGE?

GGE, is een Grill Guru Elite.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ok thanks weer wat geleerd
 
De weber heeft het voordeel dat hij wat meer oppervlak heeft, de niclan het voordeel dat hij wat zuiniger en stabieler is.
 
thnx voor de comments!

@KJ, zou je m nog een keer kopen of zijn er punten waardoor je toch eerder voor een andere oplossing zou gaan?
Waar ik een beetje bang voor ben is dat hij aangezien het een echte instap in kamado land is gewoon wat tekortkomingen zal hebben, daar waar de master touch(met rvs rooster in plaats van het slechte verchroomde exemplaar) in zijn categorie weer hoog in z'n klasse zit. De Niclan moet wel voorzien worden van een hitteschild in de vorm van een pizzasteen ofzo (zoals ik ook al las in de link die genoemd werd) maar dan zou het inderdaad wel een mooie allrounder zijn.

Ze worden momenteel voor ?300,- aangeboden, wat me een heel erg goede deal lijkt, als hij inderdaad zo mooi werkt als de omschrijving doet vermoeden.
 
Ik heb sinds kort ook een Niclan en ik vind het een leuk ding, maar ik heb er dan ook maar ?299 voor betaald. Het ding is, met ?299 ben je er niet. Hij is niet helemaal luchtdicht namelijk. Ik heb hier en daar vilt toegevoegd en het ringetje tussen de twee onderdelen van de top damper weggehaald.

De Pr?'s :
  • Groot, hoewel het rooster 'maar' 51cm is.
  • Handig opliftdingetje voor het rooster
  • Handig bovenrekje
  • De prijs (voor ?299)
  • Zuinig
De Cons :
  • Komt niet standaard met een heat deflector
  • De bouten en moeren zijn niet van RVS
  • De geadverteerde 52cm is in het echt 'maar' 51cm
  • De afwerking is niet helemaal je-van-het
  • De luchtschuif moet je zelf nog dicht kitten
  • Je moet hier en daar zelf vilt plaatsen om 'm luchtdicht te krijgen
  • Ik moest een ringtje tussen de twee delen van de top damper verwijderen om die beter te laten aansluiten
  • Schijnt gevoelig te zijn voor roest. Dus een regenhoes, en/of overkapping/garage noodzakelijk
  • Verwacht niet dat deze 15 jaar meegaat zoals dat bij een Weber wel kan

De lijst met cons is langer dan de pr?'s en ik ben er mogelijk wat vergeten, maar desalniettemin is het een leuk apparaat als je bereid bent om om de gebreken heen te werken. Ik vond 47cm eigenlijk altijd net iets te klein, maar deze 51cm voelt als een zee van ruimte.

In de USA wordt ie overigens verkocht onder als Akorn.
 
Luc basie zei:
thnx voor de comments!

@KJ, zou je m nog een keer kopen of zijn er punten waardoor je toch eerder voor een andere oplossing zou gaan?
Waar ik een beetje bang voor ben is dat hij aangezien het een echte instap in kamado land is gewoon wat tekortkomingen zal hebben, daar waar de master touch(met rvs rooster in plaats van het slechte verchroomde exemplaar) in zijn categorie weer hoog in z'n klasse zit. De Niclan moet wel voorzien worden van een hitteschild in de vorm van een pizzasteen ofzo (zoals ik ook al las in de link die genoemd werd) maar dan zou het inderdaad wel een mooie allrounder zijn.

Ze worden momenteel voor ?300,- aangeboden, wat me een heel erg goede deal lijkt, als hij inderdaad zo mooi werkt als de omschrijving doet vermoeden.

Lastig om te zeggen. Aan de ene kant is dit mijn introductie geweest in kamado style bbq en, en daarmee veel geleerd. Waar ik af en toe nog mee struggle is de temp beheersing. Maar veel hebben hier weer geen probleem  mee, dus misschien ben ik gewoon  niet zo?n goeie bbqer
Al met al denk ik goeie bang for bucks.
 
Luc basie zei:
Ik heb momenteel een wga en een eigen bouw reverse flow smoker(welke bijna af is). De wga is te klein en de reverse flow eigenlijk te groot voor op het dakterras. Om die reden denk ik over een uitbreiding van de collectie.

Inmiddels wel bekend met de master touch waar ik zeker over te spreken ben. Maar nu zag ik een niclan kamado grill voorbij komen welke op basis van het uiterlijk niet meteen m'n aandacht had, maar na even verder lezen toch zeker interesse heeft gewekt.

Nu vraag ik me af of hier mensen ervaring hebben met beide of wanneer niet met beide vooral met de niclan. Ze zijn momenteel ongeveer even duur dus dat maakt niet zoveel, als ik voor de master touch ga dan wacht ik nog even tot de prijzen weer zakken.

Kom maar op met die ervaringen.  :)

Heb geen ervaring met de Niclan maar wel met de Master Touch. Is gewoon allround alleen is lastiger op temperatuur te houden dan een kamado. En hij gaat uiteraard niet zo hoog in temperatuur als een kamado. Echter, ik heb er vanalles op bereid, van gerookte zalm (90 graden) tot bavette of andere grill gerechten (275 graden). Al met al prima bbq! Trouwens, ook super dat je er zoveel accessoires voor kunt kopen.

Hij is trouwens te koop omdat hij plaats moet maken voor een Big Green Egg. Mocht je interesse hebben, stuur dan even een PM. Hij is 2 jaar oud en zwart (dat blijft die ook nadat ik hem schoon heb gemaakt ;)). Ik heb een nieuw RVS rooster liggen en dat is volgens mij het enige verschil tussen de standaard mastertouch en de limited. Ook zit het standaard rooster er bij en een briketten starter.
 
Thnx voor de reacties, het is uiteindelijk toch een master touch special met dus een RVS rooster geworden voor een mooie 249 euro. Mooie actie prijs voor in het seizoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan