BasBQ
Beef en Steak

Pelletbbq's

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn wsm. Ik merk dat het "spelen met het vuur", oftewel "het BBQ gevoel" mij tegenwoordig weinig meer doet en soms zelf tegenhoudt vaker iets te bereiden. Een HM hielp wel, maar ook niet helemaal plus deze loopt op zijn laatste benen. (Overigens heb ik dat weer niet met grillen, dat blijft leuk.)

Zoals de titel al zegt, kwam ik uit op pellets. Op eerste gezicht lijkt het de gulden middenweg tussen bijvoorbeeld een kamado en een gas BBQ.
Het gemak van gas, maar wel hout als brandstof (met de smaak).

Nu vind ik een aantal (oude) topics van users en ik vroeg me af wat hun ervaringen zijn nu ze een tijdje dit soort bbq's gebruiken. Vallen er dingen tegen, hoe (anders) het is gebruik en resultaat?
Daarnaast vraag ik me af of er veel verschil tussen merken zit.
Het fire and food blad van deze maand heeft een (summier) overzicht. Met een budget van tot 1000 euro komen daar een aantal opties uit.
Ik weet dat er hier ook een dealer van een van de merken daarin rond loopt, maar de keuze is groter tegenwoordig.
Green forest (volgens mij van bovenstaand persoon) heeft bijvoorbeeld een coldsmoke optie, de smokey bandit zegt beter ge?soleerd te zijn en dus minder pellets te verbruiken. Daarnaast kun je deze eerst een week huren om te proberen.
Zo zullen er wel meer merken rond de 1000 euro te krijgen zijn, maar op het internet is niet heel veel echte info te vinden.

Dus wat is de stand van zaken op dat gebied anno april 2018. Spijt, goed keuze, etc..
 
Foxtrot86 zei:
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de Lumberjack wel heel erg lijkt op: Grill guru deluxe large pelletgrill en de goedkopere Zgrills elite 700.

Geen ervaring verder, dus ik volg dit even
zijn ook allemaal dezelfde.. in minuscule details , allemaal gekopieerd van Grilla Grills..  ook geen ervaring met de BBQ's


Zelf ben ik voorstander van Green Mountain Grills  en daarnaast een GF300 ;)

www.greenmountaingrills.nl  en www.green-forest.nl
 
Foxtrot86 zei:
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de Lumberjack wel heel erg lijkt op: Grill guru deluxe large pelletgrill en de goedkopere Zgrills elite 700.

Geen ervaring verder, dus ik volg dit even
Zeker die laatste lijkt rechtsreeks uit China te komen, ook de site geeft mij weinig vertrouwen.

richard0501 zei:
Zelf ben ik voorstander van Green Mountain Grills  en daarnaast een GF300 ;)

www.greenmountaingrills.nl  en www.green-forest.nl
Gezien mijn vermoeden dat jij deze dingen verkoopt/importeert, lijkt mij dat evident ;)

Echter, wat is nu wezenlijk het verschil tussen de green forest grills en de green mountain? De eerste lijkt een kopie te zijn van de tweede, minus wat WiFi mogelijkheden, maar plus het koud roken.
Zit er nog substantieel verschil in bouw, materialen, etc?

Daarnaast, hoe ervaar jij het verschil in gebruik en resultaat tussen een palletgrill en een houtskool BBQ?
Ik hoop eigenlijk op/verwacht gelijksoortig resultaat, goed vlees met een fatsoenlijke rook/BBQ smaak.
 
eikie zei:
Foxtrot86 zei:
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de Lumberjack wel heel erg lijkt op: Grill guru deluxe large pelletgrill en de goedkopere Zgrills elite 700.

Geen ervaring verder, dus ik volg dit even
Zeker die laatste lijkt rechtsreeks uit China te komen, ook de site geeft mij weinig vertrouwen.

richard0501 zei:
Zelf ben ik voorstander van Green Mountain Grills  en daarnaast een GF300 ;)

www.greenmountaingrills.nl  en www.green-forest.nl
Gezien mijn vermoeden dat jij deze dingen verkoopt/importeert, lijkt mij dat evident ;)

Echter, wat is nu wezenlijk het verschil tussen de green forest grills en de green mountain? De eerste lijkt een kopie te zijn van de tweede, minus wat WiFi mogelijkheden, maar plus het koud roken.
Zit er nog substantieel verschil in bouw, materialen, etc?

Daarnaast, hoe ervaar jij het verschil in gebruik en resultaat tussen een palletgrill en een houtskool BBQ?
Ik hoop eigenlijk op/verwacht gelijksoortig resultaat, goed vlees met een fatsoenlijke rook/BBQ smaak.
Ze komen allemaal uit china, de eerste 3  denk ik uit dezelfde fabriek, echter Z-grills maakt al langer dit model dan de andere 2. Is een bekende in de US, de andere 2 worden net als de Green Forest uit China geimporteerd.  De GreenForest schrijven we zelf de software voor, waardoor we allerlei functies hebben die de anderen niet hebben. Zoals de koudrook functie , fan stand etc. Qua materiaal zijn ze allemaal even zwaar. De een is wat zwaarder omdat er bijvoorbeeld een kastje onder zit. De plaatdikte is bij allemaal gelijk. Ook zij n ze allen gepoedercoat.  De Green Mountain kan hoger in temperatuur, er is genoeg hoogte om 3 lagen in de bbq te leggen. En de wifi , met functies programmeren etc. Voor de GMG is er ook een pizzaoven beschikbaar. 

Qua smaak en koken is het net wat anders als met houtskool.  Maar ik ervaar het zeker niet onderdoet. En grote plus is dat je met een pelletgrill niet snel verbrand. Voor echt grillen adviseer ik GrillGrates, die hebben we ook voor alle merken..

Verstuurd vanaf mijn S30mini met Tapatalk

 
14-15 april is Meat the East 2 bij de Makro in Hengelo, verschillende teams maken gebruik van pelletgrills. Een mooiere showroom met gebruikerservaringen vindt je niet...
Op zaterdag is er al van alles te doen voor bezoekers en zijn de teams nog niet met de wedstrijd bezig, dus zijn ze vast in de gelegenheid om vragen te beantwoorden of een demo-tje te geven.
Toch Richard?  :p
 
richard0501 zei:
eikie zei:
Foxtrot86 zei:
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de Lumberjack wel heel erg lijkt op: Grill guru deluxe large pelletgrill en de goedkopere Zgrills elite 700.

Geen ervaring verder, dus ik volg dit even
Zeker die laatste lijkt rechtsreeks uit China te komen, ook de site geeft mij weinig vertrouwen.

richard0501 zei:
Zelf ben ik voorstander van Green Mountain Grills  en daarnaast een GF300 ;)

www.greenmountaingrills.nl  en www.green-forest.nl
Gezien mijn vermoeden dat jij deze dingen verkoopt/importeert, lijkt mij dat evident ;)

Echter, wat is nu wezenlijk het verschil tussen de green forest grills en de green mountain? De eerste lijkt een kopie te zijn van de tweede, minus wat WiFi mogelijkheden, maar plus het koud roken.
Zit er nog substantieel verschil in bouw, materialen, etc?

Daarnaast, hoe ervaar jij het verschil in gebruik en resultaat tussen een palletgrill en een houtskool BBQ?
Ik hoop eigenlijk op/verwacht gelijksoortig resultaat, goed vlees met een fatsoenlijke rook/BBQ smaak.
Ze komen allemaal uit china, de eerste 3  denk ik uit dezelfde fabriek, echter Z-grills maakt al langer dit model dan de andere 2. Is een bekende in de US, de andere 2 worden net als de Green Forest uit China geimporteerd.  De GreenForest schrijven we zelf de software voor, waardoor we allerlei functies hebben die de anderen niet hebben. Zoals de koudrook functie , fan stand etc. Qua materiaal zijn ze allemaal even zwaar. De een is wat zwaarder omdat er bijvoorbeeld een kastje onder zit. De plaatdikte is bij allemaal gelijk. Ook zij n ze allen gepoedercoat.  De Green Mountain kan hoger in temperatuur, er is genoeg hoogte om 3 lagen in de bbq te leggen. En de wifi , met functies programmeren etc. Voor de GMG is er ook een pizzaoven beschikbaar. 

Qua smaak en koken is het net wat anders als met houtskool.  Maar ik ervaar het zeker niet onderdoet. En grote plus is dat je met een pelletgrill niet snel verbrand. Voor echt grillen adviseer ik GrillGrates, die hebben we ook voor alle merken..

Verstuurd vanaf mijn S30mini met Tapatalk
Dank je voor je verhaal. Als ik het goed begrijp maakt het dus eigenlijk qua bouw niet uit welk merk, het verschil zit 'm voornamelijk in de functies en mogelijk het interne werk.


Ceriel zei:
14-15 april is Meat the East 2 bij de Makro in Hengelo, verschillende teams maken gebruik van pelletgrills. Een mooiere showroom met gebruikerservaringen vindt je niet...
Op zaterdag is er al van alles te doen voor bezoekers en zijn de teams nog niet met de wedstrijd bezig, dus zijn ze vast in de gelegenheid om vragen te beantwoorden of een demo-tje te geven.
Toch Richard?  :p
Dat komt nu net slecht uit, moet beide dagen werken, was inderdaad wel een mooi moment geweest voor mijn vragen..

Maar goed, het feit dat er wedstrijden gedaan worden met dit soort bbq's, zegt ook al heel wat natuurlijk over het mogelijke resultaat..
 
Terug
Bovenaan Onderaan