BasBQ
Beef en Steak

BGE vs. Bastard Large

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Beste mede bbq-ers,

De vergelijking is tussen de BGE en de Bastard (en andere merken) is al meermaals gemaakt maar toch wil ik de discussie graag nog eens opstarten. Ik ben van plan komende maand een nieuwe kamado te kopen en zit in twijfel tussen de Bastard en de BGE. Allebei in de Large uitvoering. Beide merken hebben afgelopen jaar wat veranderingen doorgevoerd waaronder een nieuwe scharnier.

In de eerste instantie keek ik vooral naar de Bastard vanwege het wat aangenamere prijskaartje maar na een bezoekje aan Kamado Winkel/Beleef Green Egg ben ik toch wel gecharmeerd van de BGE. Het afwerkingsniveau is toch nog wel wat hoger en wat me vooral opviel, is het gemak waarmee het deksel op gaat t.o.v. de Bastard. Dit is voor de vrouw toch wel heel wat makkelijker te openen bij de BGE. En natuurlijk de levenslange garantie, ook zeker een mooie bijkomstigheid.

Nu blijft toch dat (grote) verschil in prijs, 899 voor de Bastard t.o.v. 1375 voor de BGE. Dat is toch 475 euro aan mooie stukken vlees. Is dit verschil het volgens jullie waard? Of zijn er nog meer voordelen van een BGE die de meerprijs 'goed' maken?

Groet Bas
 
als je toch kijkt naar de BGE,  kijk dan ook eens naar de primo oval.  heeft ook een aantal voordelen (mijn mening) tov bge en nagenoeg zelfde prijsklasse
 
Ik heb een BGE L en een BC. Als ik mag kiezen......BGE altijd. De kwaliteit is beter en service 1000x beter als er wat aan de hand is. Met beide weleens wat gehad de afgelopen 2 jaar en BGE heeft dit perfect opgelost en bij de BC is er wat gefreubelt.


Misschien de Kamado Joe? Erg innovatief en beter kwaliteit dan de Bastard

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
martin zei:
als je toch kijkt naar de BGE,  kijk dan ook eens naar de primo oval.  heeft ook een aantal voordelen (mijn mening) tov bge en nagenoeg zelfde prijsklasse

Heb ik inderdaad ook naar gekeken, heeft zeker z'n voordelen. Alleen deze is te groot voor de ruimte die ik beschikbaar heb. Ik wil hem inbouwen in een meubel en heb max 120 cm. En ik wil daarnaast nog wel wat ruimte houden voor een snijplank etc.

denman1710 zei:
Ik heb een BGE L en een BC. Als ik mag kiezen......BGE altijd. De kwaliteit is beter en service 1000x beter als er wat aan de hand is. Met beide weleens wat gehad de afgelopen 2 jaar en BGE heeft dit perfect opgelost en bij de BC is er wat gefreubelt.

Misschien de Kamado Joe? Erg innovatief en beter kwaliteit dan de Bastard

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Kreeg inderdaad het gevoel dat de service bij BGE beter zou zijn. Dit zei de verkoper in de winkel ook al.

Kamado Joe is ook mooi spul maar die kleur  :-O :-O...
 
Welke shop ben je geweest?
 
denman1710 zei:
Welke shop ben je geweest?

Beleef Green Egg/Kamado Winkel (is dezelfde) in Roosendaal. Ze hebben daar BGE, Bastard, Kamado Joe en Grill Guru...
 
Heb zelf een nagenoeg nieuwe BGE Large gekregen als service toen m?n vuurschaal scheef bleek te zijn. Daarom alleen al: BGE. Ik weet niet wat Bastard doet qua service maar een kapotte Q, of die nou 20 euro kost of 2000, is altijd kloten en als die dan onder service altijd gerepareerd of vervangen zal worden is me de meerprijs waard.

Verder meende ik dat het ijzerwaren rond de Q ook beter was bij de BGE (RVS van de Bastard was minder van kwaliteit).

Of een BGE bestellen en geen zorgen, of een goedkope Chinese imitatie die of goed is of 2 keer kapot kan gaan voor hetzelfde bedrag als de BGE...
 
Wil de keuze niet moeilijker maken.. maar als je kijkt naar het makkelijk openen, zou ik zeker ook even kijken naar een Kamado Joe.

Ook de afwerking is fantastisch en de modulaire firebasket is een uitkomst,

denk dat zij BGE wel eens van de troon kunnen gaan stoten.
 
Frits zei:
Wil de keuze niet moeilijker maken.. maar als je kijkt naar het makkelijk openen, zou ik zeker ook even kijken naar een Kamado Joe.

Ook de afwerking is fantastisch en de modulaire firebasket is een uitkomst,

denk dat zij BGE wel eens van de troon kunnen gaan stoten.

Frits +1.

Al zal ik trouw blijven aan mijn Primo Oval XL......Waar rond stopt gaat ovaal verder! :D
En om de Primo links te laten liggen omdat hij niet in een nog te bouwen meubel past vind ik een beetje vreemd.
 
BasV zei:
denman1710 zei:
Welke shop ben je geweest?

Beleef Green Egg/Kamado Winkel (is dezelfde) in Roosendaal. Ze hebben daar BGE, Bastard, Kamado Joe en Grill Guru...
Grill guru en Bastard zijn beide van  200 Fahrenheit uit Haarlem

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Frits zei:
Wil de keuze niet moeilijker maken.. maar als je kijkt naar het makkelijk openen, zou ik zeker ook even kijken naar een Kamado Joe.

Ook de afwerking is fantastisch en de modulaire firebasket is een uitkomst,

denk dat zij BGE wel eens van de troon kunnen gaan stoten.
Denk ik ook. Echt heel innovatief. En rood is net zo lelijk als groen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Ik heb nu een Primo Jr en deze wordt dit voorjaar vervangem voor een grotere.
KJ is (prijs)technisch zeker een goede koop, maar vanwege de kleur is de kans dat het een KJ wordt heel klein. Zwart of groen valt gewoon minder uit de toon in de tuin. En ?250 meer betalen om een KJ in het zwart te krijgen is mij te gortig.
 
Ewald zei:
Frits zei:
Wil de keuze niet moeilijker maken.. maar als je kijkt naar het makkelijk openen, zou ik zeker ook even kijken naar een Kamado Joe.

Ook de afwerking is fantastisch en de modulaire firebasket is een uitkomst,

denk dat zij BGE wel eens van de troon kunnen gaan stoten.

Frits +1.

Al zal ik trouw blijven aan mijn Primo Oval XL......Waar rond stopt gaat ovaal verder! :D
En om de Primo links te laten liggen omdat hij niet in een nog te bouwen meubel past vind ik een beetje vreemd.

Het wordt er inderdaad niet makkelijker op!

Ik begreep in de winkel dat de Kamado Joe hard aan de weg timmert en ook bijna net zo groot is als BGE. En ze zijn inderdaad een stuk innovatiever, zeker ten opzichte van de Bastard of Monolith varianten. Maar dan kom ik toch weer terug op die kleur.. Groen is zeker niet het mooiste, maar rood?! Dat gaat me echt te ver.

Betreffende de Primo, die heeft al vaker m'n aandacht getrokken.. Ik zie zeker voordelen in de ovale vorm. Maar daardoor wordt die ook gewoon erg groot. De XL is dan de meest voor de hand liggende keuze ivm het oppervlak. Maar daardoor is die 70 cm breed en aangezien ik maar 120 cm heb om in te bouwen, hou ik maar 40 cm over als werkblad (rekeninghoudend met 5 a 10 cm ruimte in het meubel aan de andere kant van de Primo).

Heb jij hem ook ingebouwd @Ewald?
 
DanielZH zei:
Ik heb nu een Primo Jr en deze wordt dit voorjaar vervangem voor een grotere.
KJ is (prijs)technisch zeker een goede koop, maar vanwege de kleur is de kans dat het een KJ wordt heel klein. Zwart of groen valt gewoon minder uit de toon in de tuin. En ?250 meer betalen om een KJ in het zwart te krijgen is mij te gortig.

Ik heb nog geen KJ in het zwart gezien? Alle websites die ik het aanbieden zeggen dat deze uitverkocht is. Is dit iets wat nog steeds verkocht wordt?
 
BasV zei:
Het wordt er inderdaad niet makkelijker op!

Ik begreep in de winkel dat de Kamado Joe hard aan de weg timmert en ook bijna net zo groot is als BGE. En ze zijn inderdaad een stuk innovatiever, zeker ten opzichte van de Bastard of Monolith varianten. Maar dan kom ik toch weer terug op die kleur.. Groen is zeker niet het mooiste, maar rood?! Dat gaat me echt te ver.

Betreffende de Primo, die heeft al vaker m'n aandacht getrokken.. Ik zie zeker voordelen in de ovale vorm. Maar daardoor wordt die ook gewoon erg groot. De XL is dan de meest voor de hand liggende keuze ivm het oppervlak. Maar daardoor is die 70 cm breed en aangezien ik maar 120 cm heb om in te bouwen, hou ik maar 40 cm over als werkblad (rekeninghoudend met 5 a 10 cm ruimte in het meubel aan de andere kant van de Primo).

Heb jij hem ook ingebouwd @Ewald?

Nee bij mij staat hij in de Cart van Primo

xhVqIHs.jpg


epGS6rb.jpg


Ik heb ook geen behoefte aan een hele buitenkeuken omdat de BBQ nog geen 2 meter van het huis staat, en ik mijn uitzicht wil behouden.
Bij mij heeft overigens nooit de vraag bestaan welke Kamado ik wilde, 1 keer bij een ex BBQ teamlid ermee gewerkt en ik was helemaal verkocht, BGE heeft mij trouwens nooit een warm gevoel gegeven, dat was toentertijd de enige grote concurrent.
Indirect en Direct tegelijk tot je beschikking hebben met de Primo is zo'n groot voordeel, voor mij nooit meer anders

Mijn advies is wel, als je het geld ervoor over hebt ga voor een gevestigd Merk (Amerikaan)

BGE, Primo, Kamado Joe of Grill Dome.

Laatst stond ik bij de Hanos bij een BGE en een KJ Classic II en ik moet je zeggen dat de KJ er veel degelijker uitziet en het deksel kun je echt met 1 vinger open en dicht doen.
Als de rode kleur je  niet aanstaat zou ik de meerprijs van 250 euro voor een zwarte KJ zeker over hebben ten opzichte van BGE.
Of toch een Primo, die komt standaard in zwart :D
 
Je koopt deze barbecue maar ??n keer. Dus nu iets meer uitgeven doet misschien even pijn, maar over twee jaar ben je dat allang vergeten.
Als geld geen rol speelt dan is de Kamado Joe op dit moment mijn favoriet vanwege hun innovaties.
Ik heb een BGE en en Bastard. Ze koken en reageren anders omdat de Bastard wat hoger is. De luchtstromen zijn daardoor wat anders. Maar dat went snel.
BGE is het top segment en stond jarenlang bovenaan en stond een aantal jaren stil. Kamado Joe en andere spelers zagen hard aan hun poten qua nieuwe snufjes ed.

Maar wat ik al zei, koop nu niet iets dat een compromis is want het staat een lange tijd in je tuin.
 
Kun je die kookverschillen toelichtwn/uitleggen?

Ik vond zelf verschil tussen mijn Primo JR en een BGE waar ik paar keer op heb gekookt dat de bge beter te regelen was op lage temperatuur, maar dat komt denk ik vooral door het volume.
En mijn primo smoor ik helaas wel eens helemaal uit als ik rond de 90-100gr wil koken.
 
Ewald, BGE heeft nu een nieuw scharnier, ik heb dit laatst gevoeld bij Peter Bootsma. Daardoor gaat de deksel echt heel soepel open, je weet niet wat je meemaakt. Alsof het niets weegt.... Ik moest daar even aan wennen, was bijna bang dat het deksel eraf zou vliegen. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik het andere scharnier gewend ben.
 
Dominique zei:
Ewald, BGE heeft nu een nieuw scharnier, ik heb dit laatst gevoeld bij Peter Bootsma. Daardoor gaat de deksel echt heel soepel open, je weet niet wat je meemaakt. Alsof het niets weegt.... Ik moest daar even aan wennen, was bijna bang dat het deksel eraf zou vliegen. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik het andere scharnier gewend ben.

Oh die heb ik nog niet gezien, waarschijnlijk het 2018 model...hetzelfde dus als de Kamado Joe dat deksel moet je ook tegenhouden als hij opengaat.
Ik blijf desalnietemin bij ovaal :D
 
noskos zei:
Je koopt deze barbecue maar ??n keer. Dus nu iets meer uitgeven doet misschien even pijn, maar over twee jaar ben je dat allang vergeten.
Als geld geen rol speelt dan is de Kamado Joe op dit moment mijn favoriet vanwege hun innovaties.
Ik heb een BGE en en Bastard. Ze koken en reageren anders omdat de Bastard wat hoger is. De luchtstromen zijn daardoor wat anders. Maar dat went snel.
BGE is het top segment en stond jarenlang bovenaan en stond een aantal jaren stil. Kamado Joe en andere spelers zagen hard aan hun poten qua nieuwe snufjes ed.

Maar wat ik al zei, koop nu niet iets dat een compromis is want het staat een lange tijd in je tuin.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de keuze niet zo makkelijk is.. Echter ondanks dat KJ mooie innovaties heeft, voel ik meer voor de BGE. Ovaal heeft zeker z'n voordelen maar toch wordt het rond.

Ik had overigens niet gedacht dat je het verschil tussen een Bastard en BGE op die manier zou merken zoals jij nu omschrijft. Welke vind je uiteindelijk fijner om mee te werken? Proef je overigens ook verschil wanneer je op beiden bbq's hetzelfde zou maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan