BasBQ
Beef en Steak

Vacuumeren en botulisme

 

jojk

Sprokkelaar
Berichten
34
Momenteel ben ik aan het kijken naar een vacuumeermachine, want dat lijkt me toch wel handig. Na daar wat over gelezen te hebben kwam ik op het onderwerp botulisme. Aangezien meerderen hier zon ding gebruiken: hoe moet ik het risico daarop inschatten? Aangenomen dat ik zo hygi?nisch mogelijk probeer te werken, maar ook maar een huis tuin en keuken-hobbyist ben?

Van wat ik erover las leek het namelijk alsof je het bijna standaard hebt als je vacuumeert maar vermoedelijk is dat overtrokken...
 
Het aantal doden op het forum door deze ziekte lijkt vooralsnog mee te vallen, dus het lijkt helemaal geen probleem. Maar hier staat wellicht wat zinvolle info:
http://welke-kiezen-kopen.nl/vacuum-apparaat/botulisme-vacuum-verpakken-voedsel-gevaren-ontstaan.php

Gewoon oppassen w?t je vacumeert dus en zaken die je echt langer wilt bewaren gewoon lekker invriezen. De enige dingen die ikzef gevacumeerd voor langere tijd in de koeling durf te bewaren zijn gefermenteerde (en dus zure) producten. Die blijven maanden veilig en veranderen ook amper in smaak en textuur.
 
Ik gebruik het over het algemeen in combinatie. Vers vlees en vis portioneer ik vacumeer en vries het in. Of al bereiden producten. Maar nooit groente e.d. om lang in de koeling te bewaren.
 
Hier idem dito. Aankoop in grote aantallen in promo, portioneren, vacumeren en invriezen...
Foodsaver met reliefzakken op rol
 
JaapAap zei:
Ik gebruik het over het algemeen in combinatie. Vers vlees en vis portioneer ik vacumeer en vries het in. Of al bereiden producten. Maar nooit groente e.d. om lang in de koeling te bewaren.
Kleine kick van mezelf:

Ik zou vacumeren vooral gebruiken (alleen eigenlijk) in combinatie met geportioneerd invriezen, bijvoorbeeld spareribs of pulled pork. Begrijp ik goed dat het risico op botulisme in dat geval nihil is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Botulisme heb je geen last van als je je vlees portioneert en in de vriezer doet. Het gaat meer om dingen als knoflook, worst, buikspek etc. dat vacumeren en dan niet invriezen maar zo laten rijpen al dan niet in de koelkast. Door de zuurstof arme omgeving cre?er je een omgeving waar gevaarlijke organismen zich kunnen vermenigvuldigen.
 
Ik vacumeer veel koud gerookt spek en nat gepekeld zuurkoolspek. Zuurkoolspek heeft het nog nooit langer dan twee weken uitgehouden voordat het de pan in ging, maar gerookt spek bewaar ik makkelijk 6 weken in de koeling. De truc zit hem er hierbij in dat er nitrietzout (E250) gebruikt is om te pekelen voor het roken, en dat is bacteriedodend. Ik draag wel altijd handschoenen om het het risico op insluiten van eventuele andere bacteri?n te beperken.

Met andere woorden: gebruik een ingredi?nt dat botulisme tegen gaat, of vries het gewoon in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan