BasBQ
Beef en Steak

Een Kamado of een goede Weber. of een andere optie?

Welke zouden jullie kiezen. totaal bedrag max 600euro


  • Totaal aantal stemmers
    0
  • Opiniepeiling gesloten .

Hoeppie

Tondelzoeker
Berichten
4
Beste Forum leden,

Zoals jullie misschien hebben gelezen bij voorgesteld wil ik mijn bbq ervaring naar een hoger level brengen.
Maar weet niet goed waar ik nou verstandig aan doe.

Ik heb nu een max van 600euro wat ik wil uitgeven hieraan.

Ik zal eerst wat over mezelf vertellen.
ben 34jaar heb een vrouw en 2 kinderen (2 en 5 jaar)
Ik ben veel bezig met koken en dit doen we veel met familie (ongeveer 10man waarvan 3 kleine kinderen)
Bij elkaar eten, koken voor elkaar en met kerst uitgebreide buffetten maken van 6, 7 of 8 gangen is heel normaal met kerst.
Als we bbqen ben ik wel eentje die achter de bbq ga staan.

Op dit moment heb ik geen bbq want de laatste van 20 euro heeft het niet overleeft.

Ik hou wel erg van bbq en doe dit normaal ook wel regelmatig in de zomer.
Ben er wel achter dat ik iets wil met kolen want een gas bbq vind ik toch een mindere smaak hebben.

Maar nu de keuze.
Omdat ik van uitgebreid koken hou denk ik dat een Kamado beter bij me past. (leuke moeilijke recepten)
Maar ik weet dat je op een Weber ook heel veel kan.
Ook denk ik dat me budget niet heel erg meewerkt met een Kamado en je voor dat bedrag wel een beste Weber (of gelijkwaardig) heb.

Wel iets wat ik erbij moet vertellen. we hebben een redelijke schuur (5 x 2m) maar hierin is opslag niet super en moet een flinke drempel over.
Dus de opslag zal voornamelijk buiten zijn met een hoes.

Hoor graag wat jullie denken.

bedankt voor jullie reactie.
 
Hi,

Welkom op het BBQ Genootschap en veel plezier op dit forum.

Succes met het vinden van een voor jou wensen en budget geschikte Q.

Er zal de komende maanden vast wat wat leuks voorbij komen.
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Ik denk dat je het beste even door kan sparen, en een kamado wil aanschaffen. Ik heb zelf jaren met een weber 57cm gedaan, en dat beviel tot nu toe best goed. Tot je in de winter een lange L&S sessie wil gaan doen, dan baalde ik er wel van dat de temperatuur lastig te controleren was, en dat er erg veel brandstof gebruikt was.

Je geeft zelf al aan dat je van koken houdt, dus ik denk dat als je nu een goede weber koopt, je binnen afzienbare tijd toch naar een kamado gaat gluren.

 
Ik zou ook zeggen doorsparen voor goede kamado. Ik kocht dit jaar een Green Egg, large model. Echt al veel plezier van gehad. Smaak zit super. Al heel wat maaltijden volledig op green egg gemaakt. Zeer veelzijdig toestel.
Ik verbaas me steeds over stabiliteit temperatuur en laag verbruik van houtskool.
Voor snelle sessie met patatjes, wortel en lekker stuk vlees grillen gebruik ik nu geen hardwood houtskool meer, maar wel grote stukken Europese houtskool => snel aan en snel op temperatuur en als alles klaar is uitdoven.
 
Gezien dat je voor 10p wil gaan koken heb je ruimte nodig. Overweeg de Weber 67 eens.
Wat is je doel? Veel low en slow. Of vooral gezellig met de groep een complete maaltijd van de Q toveren. Er wordt nu snel geroepen even door sparen voor een Kamado. Maar van ?600 budget naar ?1800 is een beste stap.
Voor ?600 heb je de nieuwste Weber 57 met hitteschild. En nog wat budget voor goede accessoires. Mooie gietijzer pan. Of Miss wel gelijk een spit er bij. Zit je netjes binnen je budget. En kun je veel BBQ plezier beleven.
 
?600,- en voor een groter aantal mensen meerdere gerechten maken....

Waarom heeft nog niemand een 57cm ketel + 47cm WSM genoemd?
 
  • Leuk
Waarderingen: Alve
Bram zei:
Gezien dat je voor 10p wil gaan koken heb je ruimte nodig. Overweeg de Weber 67 eens.
Wat is je doel? Veel low en slow. Of vooral gezellig met de groep een complete maaltijd van de Q toveren. Er wordt nu snel geroepen even door sparen voor een Kamado. Maar van ?600 budget naar ?1800 is een beste stap.
Voor ?600 heb je de nieuwste Weber 57 met hitteschild. En nog wat budget voor goede accessoires. Mooie gietijzer pan. Of Miss wel gelijk een spit er bij. Zit je netjes binnen je budget. En kun je veel BBQ plezier beleven.

Ik steun ook de gedachten van bram.
Met een weber 57 en goede accessoires, zoals een spit kun je alles prima maken. Dat is mijn ervaring. Voor die 1200 euro meer kun je ook mooie stukken vlees halen. In de bereiding zul je het verschil niet proeven. Voor extra gerechten, of evt meerdere personen heb ik nog een WGA beschikbaar, die ook mee op vakantie gaat.  :)
 
Bram zei:
Gezien dat je voor 10p wil gaan koken heb je ruimte nodig. Overweeg de Weber 67 eens.
Wat is je doel? Veel low en slow. Of vooral gezellig met de groep een complete maaltijd van de Q toveren. Er wordt nu snel geroepen even door sparen voor een Kamado. Maar van ?600 budget naar ?1800 is een beste stap.
Voor ?600 heb je de nieuwste Weber 57 met hitteschild. En nog wat budget voor goede accessoires. Mooie gietijzer pan. Of Miss wel gelijk een spit er bij. Zit je netjes binnen je budget. En kun je veel BBQ plezier beleven.
Ik gebruik ook een 67weber en inderdaad ruimte is geen probleem.

Accessoires daar in tegen....  Er is bijna niets voor te vinden.
Een spit of gietijzer zou ik als topic starter zeker een voordeel vinden.

Ik zou ook met dit budget naar een 57 en een wsm gaan kijken, tweedehands 57 zijn zeker goed te vinden waardoor er wat euro's over blijven voor accessoires.

Verstuurd vanaf mijn I4312 met Tapatalk

 
Ik heb nog een ongebruikte WSM 57 cm. Met extra midden ring, dekselscharnier, vilt afdichting op wieltjes en hoes.

Interesse? Stuur me gerust een PB met een bedrag wat deze je waard is en mischien komen we eruit.
 
Ik heb die overweging ook gehad, alleen met de luxe dat ik ook een Weber 57 in de schuur heb staan. Voor het doordeweekse grilwerk gebruik ik de gasser. Voor het gezellig met vrienden roosteren van sateetjes of de jongens laten pielen met marshmellows de Weber, maar uiteindelijk wil je toch ook een kamado omdat jij net als ik een liefhebber bent van eten bereiden en je met een kamado weer een heel nieuwe dimensie opzoekt. Ik heb pas net een kamado aangeschaft, maar voor 950 euro heb ik een Bastard large met alles er op en er aan. geen Green Egg, maar toch ook zeker een kwaliteitsproduct. Wel een solo en deze heb ik zelf ingebouwd in een eigen meubel. Maar in dat geval hoef je nog maar 350 euro verder te sparen. Met een jaar of twee heb je dat al weer terugverdiend door wat je bespaart aan houtskool.

Ik realiseer me wel dat je met een solo er nog niet bent in jouw geval omdat ie buiten moet staan. Dan is een onderstel en zijtafels wel verrekte handig. Maar misschien ben je zelf ook handig en kun je daar een zelfgemaakte mouw aanpassen!?

Anyway, dat is mijn verhaal. Je moet zelf de afweging maken en ook met een Weber, zelfs met een goedkopere kogelbbq kun je een heleboel plezier beleven. Veel succes met het afwegen!
 
BBQ al jaren met een weber 57 cm en daar naast een ProQ smoker voor Pulled Pork etc.
Ben ook wel bezig geweest voor 15+ mensen en dat gaat prima.
Je moet wel plannen en desnoods de dag er voor al aan de bak met bv de pulled pork en de ribs zodat die alleen ff opgeleukt hoeven te worden.
En ja mijn ervaring is dat ik de paar keer dat ik in de winter bezig ben de extra stookkosten voor lief neem en..... welke winter.
Het is nog geen min 10 geweest.


 
Terug
Bovenaan Onderaan