BasBQ
Beef en Steak

Mijn pastrami

 
 

Jowi

Kooltjesharker
Berichten
169
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste brisket gemaakt, in de vorm van een pastrami. Op het forum zag ik de post van Jet met haar pastrami, wat mij de eerste inspiratie gaf. In het barbeque magazine zag ik ook een tweetal recepten, van die drie heb ik mijn eigen receptuur ontwikkeld.
Het hele feest begon 2 weken geleden, met de aankoop van een brisket bij de Sligro. Niet besteld, maar ze hadden een mooie liggen:
8f91e4b283e120b5b0169fa999c6f6f4.jpg


Daar konden we wel wat mee! Ik ben meteen begonnen met het maken van de brine. Ik heb de volgende ingredi?nten gebruikt voor de brine:
100 gram All Grate Goods Brine Color
1 ml Lemon pepper (Johny Boer)
5 ml Gemalen koriander
2 ml Gemalen mosterdzaad
1 ml Jeneverbes
1 ml Venkelzaad
1 ml Gedroogde dille
1 ml Gedroogde Majoraan
0.5 ml Gedroogde Salie
0.5 ml Gedroogde Dragon
1 ml Piment
1 ml Cayennepeper
5 Kruidnagels
3 Laurierbladen
1 Liter water

En inderdaad, de uien en de knoflook ben ik vergeten...

3ae78d6d78a7d1837bb41d3156a32fb0.jpg

7bf25db7b690184ad16d8072dbd091eb.jpg

3b306d992553c473812fb940e09a2595.jpg


De briket heeft uiteindelijk van maandag tot en met donderdag 2e week in de brine gelegen, in een vacuumzak (vacuum trekken ging niet). Elke dag omgedraaid, het vlees lag niet helemaal onder de brine, leerpuntje voor de volgende keer). 

Donderdag avond heb ik het vlees uit de Brine gehaald, en deze drooggedept en in de koelkast verder laten drogen.

Vrijdag avond heb ik een rub aangebracht, bestaande uit: (credits to Pascal Heij, Barbecue magazine 2018)
32 gr. Lemon Peper (Johny Boer)
25 gr. Gemalen koriander
2 el. Gemalen mosterdzaad
1 el. Bruine bastardsuiker
1 el. Gerookte paprikapoeder
0.5 el. Gemberpoeder

Zaterdagochtend 05.00 de barbecue aangeslingerd en om half 6 het vlees erop. Omdat het vlees om 12u nog niet klaar was (nee, dat had ik ook niet verwacht), een broodje hotdog erbij gelegd om de ergste honger te stillen. De hotdog smaakte prima...
b89f116ae4c9cf11db5fe158999a9cf5.jpg

8f3a308cfe71377b9b2173a6ddf58f25.jpg

1f2c3fcd4df9e8aa85fa3175c8339bdb.jpg


Om 14.45 gaf de thermometer 92 graden aan en de priktest was ook naar tevredenheid! Ruim op tijd, ik had 18u als geplande eindtijd staan. Het vlees ingepakt in alu-folie, in een handdoek en vervolgens in een thermobox. Wachten tot 17u...

Vervolgens het vlees aangesneden. Bleek de brine zijn werk gedaan te hebben, maar niet tot het binnenste te zijn doorgedrongen. Volgende keer langer pekelen en het zout gehalte in de pekel verhogen.
ab75ef29cbb76975ad2bd97bf5f55480.jpg


Ik heb voor de sandwiches desembrood gebruikt, een beetje sla-melange en een bbq sausje (https://www.macsbbqpit.com/bbq-white-sauce-ii/).

De pastrami was warm het lekkerste (foto's zijn van de koude variant de dagen erop). Het vlees was erg sappig, niet te hoog op smaak, fantastische combinatie met het brood, de saus en de sla. Een blijvertje!

abfbc2fa03d4db46af48f17287d1bf87.jpg


Lering voor de volgende keer:
Hoeveelheid brine verhogen zodat het vlees helemaal onder de pekel zit.
Pekel sterker maken
 
Heerlijk broodje, gaat er vast wel in ;)
 
Ziet er goed uit! blijft je vlees wel fatsoenlijk warm na zo'n lange tijd in een koelbox?
 
Ziet er wel erg lekker uit. Ik moet toch echt eens gaan beginnen aan zo'n brisket...
 
b.asv zei:
Ziet er wel erg lekker uit. Ik moet toch echt eens gaan beginnen aan zo'n brisket...


Blijft altijd een uitdaging maar heel leuk om te doen ;)
We zien de plaatjes wel als je zo ver bent. :)
 
Hans zei:
b.asv zei:
Ziet er wel erg lekker uit. Ik moet toch echt eens gaan beginnen aan zo'n brisket...


Blijft altijd een uitdaging maar heel leuk om te doen ;)
We zien de plaatjes wel als je zo ver bent. :)

Grootste uitdaging is die 16 uur zien te vinden...
 
b.asv zei:
Hans zei:
b.asv zei:
Ziet er wel erg lekker uit. Ik moet toch echt eens gaan beginnen aan zo'n brisket...


Blijft altijd een uitdaging maar heel leuk om te doen ;)
We zien de plaatjes wel als je zo ver bent. :)

Grootste uitdaging is die 16 uur zien te vinden...


Als je hem ook inpakt scheelt dat een paar uur. :-?
 
Juulvh zei:
Ziet er goed uit! blijft je vlees wel fatsoenlijk warm na zo'n lange tijd in een koelbox?
Het vlees was nog redelijk warm, dat verbaasde me. Heeft er toch ruim 2 uur ingelegen, met het aansnijden kon ik mn hand er niet ophouden.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

 
Had je deze meegenomen bij de Sligro in Amersfoort? Ik had daar een wagyu brisket besteld voor pastrami maar die kon hij niet krijgen waardoor hij precies deze had meegenomen. Heb hem alleen laten liggen omdat ik toch echt de wagyu variant wil proberen.
 
Malt007 zei:
Had je deze meegenomen bij de Sligro in Amersfoort? Ik had daar een wagyu brisket besteld voor pastrami maar die kon hij niet krijgen waardoor hij precies deze had meegenomen. Heb hem alleen laten liggen omdat ik toch echt de wagyu variant wil proberen.

Ja, Sligro Amersfoort. Bedankt dat je hem hebt laten liggen, hij was heerlijk ;).
Het verbaasde me al dat ze brisket hadden liggen...
 
Ondanks dat de brine niet overal zijn werk heeft gedaan vind ik er heerlijk uitzien :) zelf ben ik niet van die white sauce maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak ;) dat broodje hotdog ziet er trouwens ook erg lekker uit.
 
Ziet er goed uit.
Staat hier in de planning.
Dank voor het delen van je ervaringen.is erg leerzaam
 
Jowi zei:
Malt007 zei:
Had je deze meegenomen bij de Sligro in Amersfoort? Ik had daar een wagyu brisket besteld voor pastrami maar die kon hij niet krijgen waardoor hij precies deze had meegenomen. Heb hem alleen laten liggen omdat ik toch echt de wagyu variant wil proberen.

Ja, Sligro Amersfoort. Bedankt dat je hem hebt laten liggen, hij was heerlijk ;).
Het verbaasde me al dat ze brisket hadden liggen...

Ok goed om te horen dat ik net zo goed deze had kunnen meenemen. Wellicht nog een bestelling plaatsen daar, topslager, weet geen betere in de omgeving Amersfoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan