BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket op de Weber Mastertouch 57 CM

 

Linquenda

Tondelzoeker
Berichten
10
Goedemorgen,

Aangezien ik zelf veel aan info opgezocht heb over hoe ik het moest doen, wil ik graag mijn ervaring delen van de eerste keer Brisket!

Ik heb bij de plaatselijke slager Cretier in Urk een mooi stuk Brisket gekocht van 2,5 kg.

Zie hieronder de foto's van de Brisket. Mooi stuk vet wat er doorheen loopt:





Zaterdagmorgen gekruid met gelijke delen zout, peper en een texas Rub. BBQ voorbereid met de minion methode:



Als rookhout heb ik wat Appel en Hickory hout toegevoegd.

1 sonde in het vlees, en 1 sonde op het rooster vlak naast het vlees en starten maar :)

rond 10:50 uur lag het vlees op de BBQ. Temperatuur van de ketel hield ik rond de 120 graden aan de hand van de sonde op het rooster.

Sneak Peak na 4,5 uur:





Na ongeveer 5 uur zat de temperatuur van het vlees op 70 graden en bleef ca. een uur op deze temperatuur. Het vlees zat dus in de zogenaamde zone. Ik heb het toen in Butcherspaper ingepakt, maar een uur later zat hij nog op 71 graden en heb hem toen voor de zekerheid nog ingepakt in Aluminium folie.

We zouden namelijk om 8 uur 's avonds gaan eten en had geen idee hoe lang het kon duren.

Na een half uurtje begon de temperatuur weer te stijgen en uiteindelijk om 8 uur was de interne temperatuur van het vlees 93 graden en was het tijd om het vlees van de BBQ te halen.
Ingepakt in wat extra alufoil en in 2 theedoeken. Vervolgens in de koelbox om op temperatuur te houden.

Het vlees minimaal 1 uur laten rusten en vervolgens uitgepakt en aangesneden.. GEWELDIG!



Helaas kun je via Photobucket geen videos plaatsen, anders had ik van het aansnijden nog een video toegevoegd. Daarop kun je duidelijk zien dat het vlees zeer mals is, het vocht loopt er uit, dus zeker niet droog.

Met 8 man was het stuk binnen 15 minuten op, maar wat hebben ze(we) genoten! Geweldig stuk vlees, ga ik zeker vaker doen.

video staat overigens wel op mijn insta: @athakvoort

Voor vragen/opmerkingen hoor ik graag!

Groetjes,
Andr?
 
Jammer dat ik de plaatjes niet kan zien :(
 
Foxtrot86 zei:
Nee het lijkt wel alsof de links biet zijn gekopieerd. Evt. Kun je postimages.org proberen.

Rara hoe kan het... na deze post kon ik ineens 1 foto zien.

Alle foto's staan er nu goed op :)
 
Linquenda zei:
Foxtrot86 zei:
Nee het lijkt wel alsof de links biet zijn gekopieerd. Evt. Kun je postimages.org proberen.

Rara hoe kan het... na deze post kon ik ineens 1 foto zien.

Alle foto's staan er nu goed op :)


Ja hoor, lekkere plaatjes van een lastig stuk vlees.;)
Alvast gefeliciteerd met je koetje. <:p
 
Mooie brisket, gefeliciteerd met je KOEI.

Was dit een Hollands rund? het vet zit vrij samengepakt bij elkaar wat je bij Grain Fed runderen niet hebt, daar zit het vet meer als marmering tussen het vlees.
 
Ewald zei:
Mooie brisket, gefeliciteerd met je KOEI.

Was dit een Hollands rund? het vet zit vrij samengepakt bij elkaar wat je bij Grain Fed runderen niet hebt, daar zit het vet meer als marmering tussen het vlees.

Hollands vee inderdaad! Het onderste deel zat weinig vet in, maar toch super mals. Persoonlijk hou ik wel van dat vet en at het samen op.
 
Linquenda zei:
Ewald zei:
Mooie brisket, gefeliciteerd met je KOEI.

Was dit een Hollands rund? het vet zit vrij samengepakt bij elkaar wat je bij Grain Fed runderen niet hebt, daar zit het vet meer als marmering tussen het vlees.

Hollands vee inderdaad! Het onderste deel zat weinig vet in, maar toch super mals. Persoonlijk hou ik wel van dat vet en at het samen op.

Begrijp me niet verkeerd, vet wordt bij ons thuis als heilig beschouwd, vet wegsnijden als heiligschennis  =))
 
Ewald zei:
Linquenda zei:
Ewald zei:
Mooie brisket, gefeliciteerd met je KOEI.

Was dit een Hollands rund? het vet zit vrij samengepakt bij elkaar wat je bij Grain Fed runderen niet hebt, daar zit het vet meer als marmering tussen het vlees.

Hollands vee inderdaad! Het onderste deel zat weinig vet in, maar toch super mals. Persoonlijk hou ik wel van dat vet en at het samen op.

Begrijp me niet verkeerd, vet wordt bij ons thuis als heilig beschouwd, vet wegsnijden als heiligschennis  =))

Haha, hier dus ook. Veelal adviseren ze het vet aan de buitenkant tot max 5mm dik weg te snijden, maar ik heb het mooi laten zitten!

Geeft ook meer smaak aan je vlees vind ik.
 
LuukD zei:
Mooi!
Staat hier ook nog op de verlanglijst om te maken!


Snel doen dan, die lijst wordt steeds maar langer (spreek uit ervaring) :D
 
mooie brisket. Proficiat met de sticker.
 
Mooi gedaan staat bij mij ook nog op de hele lange lijst  en mooi dat hij gesmaakt heeft nog gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Gefeliciteerd met je koei <:p en een vet randje mag best :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan