BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork op de WSM

 

LuukD

Tondelzoeker
Berichten
6
Afgelopen weekend voor de eerste keer pulled pork op de WSM gedaan. Ook nieuw voor mij was het niet inpakken van de PP. Daarnaast heb ik de WSM lekker 's nachts zijn werk laten doen, terwijl ik lekker lag te tukken  :z

Uiteindelijk allemaal goed gegaan. Ik wilde gewoon eens proberen of dit goed zou gaan. Blijkt dus prima te gaan met de WSM.
Echter was de temperatuur wat aan de hoge kant: 125C terwijl ik 2 van de luchtgaten dicht had en de laatste slecht 2mm open. Blijkbaar was dit nog voldoende om zoveel hitte te genereren. Zou meer buffer in de WSM dit kunnen oplossen? Het is al een oud model WSM met nog een "kleine" waterpan.

Begonnen met in de middag de varkensnek (3kg) in de rub te zetten. In de avond de WSM opgestookt de varkensnek erop gelegd te samen met 2 chunks Appel en 1 chunk eik en de WSM zijn ding laten doen. Uiteindelijk was hij in 12 uur klaar. Sneller als ik verwacht had (zal ook met de iets verhoogde temp te maken hebben), maar het is nou eenmaal geen exacte wetenschap. Smaakt overigens heerlijk!





 
Gefeliciteerd met je Knor.
Ziet er mooi uit met een hele donkere bark.
Die 12 uur kan zeker te maken hebben met de iets hogere temperatuur, maar soms is zo'n varkentje best eigenwijs en doet hij er korter of  langer over.
 
P.P. altijd lekker ;)
gefeliciteerd met je stikker.
 
Mooie portie pp, zou ik nu ook wel lusten.
 
Dat ziet er goed uit. Knap zo zonder in te pakken. Gefeliciteerd met Knorretje.
Nu vraag ik me af of er een smaakverschillen in zit? Wel of niet inpakken.
 
Bram zei:
Dat ziet er goed uit. Knap zo zonder in te pakken. Gefeliciteerd met Knorretje.
Nu vraag ik me af of er een smaakverschillen in zit? Wel of niet inpakken.

Ik denk dat de tijd de grootste winst is  :-? van het inpakken.
 
Heerlijke bark en mooie wsm. Wellicht teveel hete kolen gebruikt? Heb ik met mijn wsm ook wel eens gehad.

Gefeliciteerd met je knor.
 
Bram zei:
Dat ziet er goed uit. Knap zo zonder in te pakken. Gefeliciteerd met Knorretje.
Nu vraag ik me af of er een smaakverschillen in zit? Wel of niet inpakken.

Smaak zal niet veel uitmaken. Alleen veel tijdswinst. Het schijnt ook wat sappiger te blijven als je het inpakt, maar heb nu beide methodes geprobeerd en vond dit verschil in dit geval niet heel erg merkbaar. De bark blijft zonder inpakken wel beter is wat ik nu ervaar.

Richard Soeteman zei:
Heerlijke bark en mooie wsm. Wellicht teveel hete kolen gebruikt? Heb ik met mijn wsm ook wel eens gehad.

Gefeliciteerd met je knor.

Ik begon met een mooie temp rond de 105-110C. Daar bleef hij ook een tijd. Daarna schoot hij door. Ik heb de minneon methode gebruikt. Misschien toch maar is kijken of ik de snake methode kan toepassen in de WSM.
 
Waarom zou ja een snake willen doen in een WSM? Als je vuur eenmaal te heet is kun je koud water in de waterpan doen. Meer buffee betekend alleen maar dat er meer hitte in gaat zitten.
Het vuur eerder knijpen en zorgen dat je geen overshoot hebt is de oplossing.

Heb je geen lekken in je WSM zitten, bij de deur oid? Dan heb je ook meer lucht en is je vuur heter.
 
PP smaakt altijd en gefeliciteerd met je sticker  :)
 
noskos zei:
Waarom zou ja een snake willen doen in een WSM? Als je vuur eenmaal te heet is kun je koud water in de waterpan doen. Meer buffee betekend alleen maar dat er meer hitte in gaat zitten.
Het vuur eerder knijpen en zorgen dat je geen overshoot hebt is de oplossing.

Heb je geen lekken in je WSM zitten, bij de deur oid? Dan heb je ook meer lucht en is je vuur heter.

Geen specifieke reden om een snake te doen, maar voor mijn gevoel is het dan beter te zien hoeveel je nou verbruikt. En ik dacht waarom zou ik het niet eens proberen? Is er een reden om het niet te doen?

Lek zou kunnen, dit zou dan alleen recent moeten zijn ontstaan, kan natuurlijk. Ik ga het deurtje is wel is controleren.

De temperatuur was in het begin stabiel op 110. Na 1x kijken (ik weet het, had ik niet moeten doen), liep hij op naar 125 en bleef daar. Ik had verwacht dat hij wel terug zou vallen.
 
Minion of snake  :-/

Ook bij een snake wordt de temperatuur toch hoger als je meer zuurstof toevoegt door lekkage of zo?
Of vergis ik me?
 
Hans zei:
Minion of snake  :-/

Ook bij een snake wordt de temperatuur toch hoger als je meer zuurstof toevoegt door lekkage of zo?
Of vergis ik me?

Lijkt me van wel ja. Maar ik wil de snake in de WSM sowieso wel eens proberen. Lek of geen Lek. Weet ook niet of het uitmaakt in WSM, snake of minion, of zin heeft. Maar misschien dat iemand hier een verhelderend antwoord over heeft?  :)
 
LuukD zei:
Hans zei:
Minion of snake  :-/

Ook bij een snake wordt de temperatuur toch hoger als je meer zuurstof toevoegt door lekkage of zo?
Of vergis ik me?

Lijkt me van wel ja. Maar ik wil de snake in de WSM sowieso wel eens proberen. Lek of geen Lek. Weet ook niet of het uitmaakt in WSM, snake of minion, of zin heeft. Maar misschien dat iemand hier een verhelderend antwoord over heeft?  :)


Da's het mooie van dit forum, er zal vast wel iemand zijn die het al geprobeerd heeft. :-?
 
De snake is ooit verzonnen om in een keteltje te gebruiken waar je veel moeite hebt om temperatuur laag te houden. De WSM is erop gebouwd om dat te doen, dus zie ik geen noodzaak om een snake in mijn WSM te leggen. Beetje dubbelop. En wat ik verbruikt heb zie ik de volgende dag wel als ik mijn WSM opendoe :D

 
Ook is het toch iedere keer wat gedoe om die snake mooi te gaan leggen. Minion methode vind ik daarom veel gemakkelijker werken, zelfs in een kettle.
 
Terug
Bovenaan Onderaan