BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Pulled pork

 

Bazz

Tondelzoeker
Berichten
11
Na hier fantastisch lekkere dingen voorbij hebben gezien komen, heb ik besloten om ipv te gaan grillen op mijn betonnen bbq over te gaan naar een Weber MT.
Na vrijdag even de standaard hamburger, worstje en dat soort ongein te hebben gemaakt, heb ik een procureur van ongeveer 2,1 kilo in de rub gezet. Omdat het de eerste is heb ik gewoon een standaard rub gebruikt, en deze een nacht in de folie laten intrekken
2ba50b4fbc50017fa12cee2a3bb5be23.jpg

422dc682f9292f10d3c9abcae77484f6.jpg

Vanmorgen een snake gemaakt voor de eerste keer, en deze aangestoken
03a9a8bf37e45a50b9497134d598a9ce.jpg
479c43151c121ef076aaaf392f3d3156.jpg

Nog snel even naar binnen gerend voor een aardappel, moet nog zo?n handig klemmetje kopen die ik hier met enige regelmaat zie om de probe boven het rooster te houden
a1dd223060c1c4828723de91544831ea.jpg

De temperatuur liep mooi geleidelijk op, alleen had ik ontzettend moeite om deze af te vlakken. Hierdoor heb ik ook 2 pieken die richting de 130 gaan voor een paar minuten. Ik baal ervan dat ik die niet op een grafiek kan laten zien, vergeten deze op te slaan en ik weet niet hoe ik het terug kan zoeken op de igrill app ...
De kerntemp ging ook mooi, maar wel vlot omhoog. Na ongeveer 4 uur vlakte deze af op 81 graden.
Ingepakt in folie, en het inpakken in folie viel de bovenste laag er al bijna vanaf. Na 6 uur was de kerntemp 88 graden, en heb ik het pakketje van het vuur afgehaald om nog 2 uur ta laten nagaren op het aanrecht.
7f996fbe3f622f22a14e4abee7350180.jpg

e8b679957c4742bd884c5c3229285270.jpg


Smaak was prima, en uiteindelijk bleef er veel meer over dan ik had verwacht... volgende keer Picanha proberen!
 
Fraai hoor. Geen hout voor t roken toegevoegd?
 
Als de smaak goed was heb je het goed gedaan, toch? ;)
Procureur kan best wel wat temperatuur verschil verdragen, wat was de gemiddelde rooster temperatuur?
Ik houd hem meestal rond de 115 gr.C

Wellicht vind je dit recept wel wat voor de volgende keer.


https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik maak hem graag zo.
 
Ziet er goed uit, procureur kan idd heel wat hebben. Volgende keer nog wat rookhout toevoegen wordt ie helemaal top.

Gefeliciteerd met je knor.

 
Mooi gedaan. Ik vind het toch altijd knap om PP op de weber te maken. Snake ring ziet er ook netjes uit. Mooie plaatjes
 
Mooie PP, gefeliciteerd met je knorretje.
Heel af en toe is een procureur eigenwijs en is hij of heel snel klaar of duurt het een eeuwigheid.
 
Marcel1973 zei:
Fraai hoor. Geen hout voor t roken toegevoegd?

Omdat ik al zoveel nieuwe dingen in 1 keer bij elkaar had (nieuw soort vlees, nieuwe ketel, werken met igrill) wilde ik eerst eens kijken hoe het uitpakte op deze manier. Volgende keer eens kijken hoe ik aan rookhout kom!
 
Hans zei:
Als de smaak goed was heb je het goed gedaan, toch? ;)
Procureur kan best wel wat temperatuur verschil verdragen, wat was de gemiddelde rooster temperatuur?
Ik houd hem meestal rond de 115 gr.C

Wellicht vind je dit recept wel wat voor de volgende keer.


https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik maak hem graag zo.

De temperatuur had ik moeite mee om te regelen, ik was echt constant aan het bijsturen: jammer dat de igrill app de grafieken niet bewaard ik had het graag laten zien. Maar laten we het hier op houden: ik heb de juiste instellingen nog niet gevonden.... het ging dus van 130 naar 100 en weer omhoog
 
Bazz zei:
Hans zei:
Als de smaak goed was heb je het goed gedaan, toch? ;)
Procureur kan best wel wat temperatuur verschil verdragen, wat was de gemiddelde rooster temperatuur?
Ik houd hem meestal rond de 115 gr.C

Wellicht vind je dit recept wel wat voor de volgende keer.


https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik maak hem graag zo.

De temperatuur had ik moeite mee om te regelen, ik was echt constant aan het bijsturen: jammer dat de igrill app de grafieken niet bewaard ik had het graag laten zien. Maar laten we het hier op houden: ik heb de juiste instellingen nog niet gevonden.... het ging dus van 130 naar 100 en weer omhoog


Zo doe ik het meestal.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19561.msg300366#msg300366
 
[/quote]

De temperatuur had ik moeite mee om te regelen, ik was echt constant aan het bijsturen: jammer dat de igrill app de grafieken niet bewaard ik had het graag laten zien. Maar laten we het hier op houden: ik heb de juiste instellingen nog niet gevonden.... het ging dus van 130 naar 100 en weer omhoog
[/quote]


Zo doe ik het meestal.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19561.msg300366#msg300366
[/quote]

Ik had de onderste schuif echt op een kiertje, en toen de temp bij de 115 bleef klimmen helemaal dicht. Vervolgens knalde de temp toch door naar 130. Bovenste schuif ook afgeknepen, toen teveel in het begin; een dip naar 97 graden. Uiteindelijk moest onder echt helemaal dicht blijven en moest ik met de bovenkant alles regelen, zonder een vlakke lijn te krijgen. Volgende keer maar eens minion proberen om te kijken of dat rustiger is
 

De temperatuur had ik moeite mee om te regelen, ik was echt constant aan het bijsturen: jammer dat de igrill app de grafieken niet bewaard ik had het graag laten zien. Maar laten we het hier op houden: ik heb de juiste instellingen nog niet gevonden.... het ging dus van 130 naar 100 en weer omhoog
[/quote]


Zo doe ik het meestal.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19561.msg300366#msg300366
[/quote]

Ik had de onderste schuif echt op een kiertje, en toen de temp bij de 115 bleef klimmen helemaal dicht. Vervolgens knalde de temp toch door naar 130. Bovenste schuif ook afgeknepen, toen teveel in het begin; een dip naar 97 graden. Uiteindelijk moest onder echt helemaal dicht blijven en moest ik met de bovenkant alles regelen, zonder een vlakke lijn te krijgen. Volgende keer maar eens minion proberen om te kijken of dat rustiger is
[/quote]

Kan met een snake ook prima werken hoor, de zelfde procedure, je begint met ? 8 gloeiende briketten aan ??n kant van de snake , dus eigenlijk ook een soort van Minion alleen liggen de briketten wat anders.

Je zegt dat je de bovenste schuif te veel geknepen had waardoor je temperatuur plots wel erg daalde.
Dat kan, het verstellen van de bovenste schuif (er vanuit gaande dat je onderste bijna of geheel dicht staat)  moet je met kleine beetjes doen en er rekening mee houden dat het even duurt eer de bbq reageert.
 
Hoeveel tijd zit er tussen afstellen en reactie? Ik denk dat ik daar misscien iets te ongeduldig in ben geweest... al valt me wel op dat in die link naar die post over temperatuurbeheersing ook met weber briketten werd gewerkt, zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben?
 
Hoe groter je buffer, dus hoe meer water of bakstenen hoe langer. Een minuut of twintig tussen instellingen veranderen is redelijk normaal.
 
noskos zei:
Hoe groter je buffer, dus hoe meer water of bakstenen hoe langer. Een minuut of twintig tussen instellingen veranderen is redelijk normaal.

Noskos +1

Hoi Bastiaan.

Om je een idee te geven wat ik allemaal in m'n Weber OTG 47 stop om te proberen hem gedurende langere sessies L&S (ik denk aan het roken van een procureur of brisket) redelijk constant te houden even een plaatje.

SpaCDVBl.jpg


De zilver pakketjes zijn ingepakte sier steentjes (bouwmarkt, tuincentra.)
De glazen schaal is een vuurvaste oven schaal (die ik voor meerdere dingen gebruik) inhoud 2 ltr (heet) water.

De 2 grote platte stenen plaats ik onder de waterbak en de lange smalle er naast.
Nodig???
Ik weet het niet maar het geeft mij het idee dat ik er van alles aan gedaan heb om de temperatuur redelijk onder controle te hebben en te houden.
M'n Webertje is nou eenmaal geen Kamado van keramiek :D

Oja, zou ik bijna vergeten, als ik wat met de bovenste schuif corrigeer is de gewenste temperatuur er na ? 5 min.
Is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de stap.

 
Sorry dat ik zo lang deed over reageren, ik moest plotseling weg en had beroerd internet.

@hans, zou je me ook een foto kunnen laten zien van je ketel als ie gebruiksklaar is? Ik had al moeite om het lekbakje tussen de snake te krijgen, laat staan dit allemaal 😂

Die 5 minuten responstijd is wel een goede om in mn achterhoofd te houden! Hoeveel graden voor je gewenste temp begin je dan al in te grijpen? Of laat je dat van de grafiek afhangen?

 
Zoals je ziet gebruik ik geen snake maar de split grill methode.

KcmDCjel.jpg


Het originele Weber briketten rekje plaats ik met de haakjes achter het derde spijltje van het kolen rooster daar heb ik een schotje gemaakt (kan ook met een dubbel aluminium folie) wat ik daar tegen aan zet dan daar de twee platte stenen tegen aan en is er nog ruimte voor een staaf steentje daarop zet ik dan de water/lekbak en is er nog ruimte voor het tweede staaf steentje.
Je ziet dus dat alles er in past.
Het vak wat overblijft vul ik dan met EcoBrasa briketten, hoeveel is afhankelijk van de te verwachten rooktijd.
Als ik een spare rib rook ? 6 uur 3-2-1. hoef ik niet bij te vullen.
Bij een brisket of procureur vul ik bij als ik ga inpakken , het deksel is dan toch al open.
Even de as verwijderen en verse briketten op de brandende.
11 tot 12 uur houd ie het dan wel uit.

Ingrijpen doe ik als de temperatuur ? 5 gr. afgaat wijken van de geplande waarde( met hele kleine beetjes bovenste schuif)

Dit zijn de plaatjes die ik van r.v.s. heb gemaakt maar in het begin gebruikte ik aluminium folie, ging ook goed maar dit is makkelijker.

I8Evc84l.jpg


Ik weet niet of ik het al vermeld heb maar ik hobby met een OTG 47 en ik denk dat jij een 57 cm bbq gebruikt dus eigenlijk moet je al dat spul best kwijt kunnen.

Ik hoop dat je wat kan met dit verhaal.

Grts,    Hans.
 
Hoi Bastiaan.
Even nog een kleine aanvulling op m'n verhaal.
De reden dat ik geen snake maak is de beperkte afmeting van het kolenroostertje van de OTG 47 de ruimte is te klein voor een behoorlijke snake.
Ik heb dan te weinig indirecte ruimte over om een stuk vlees van ? 3 tot 3,5 kg te grillen en dat is wat ik graag doe.

Ik stuur ook even een link mee met de uitleg en het nut van de splitgrill misschien vind je het leuk om te lezen.

http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php
 
Terug
Bovenaan Onderaan