BasBQ
Beef en Steak

Ribs: Amazing Chinese Ribs, Char Siu & Easterwood style

DSC_7854.JPG


Deze ribs zijn geinspireerd op: De Char Siu marinade van Sander Klik Recept en bereid volgens de Easterwood methode van Frits. Klik Bereiding snel
De Char Siu marinade is zo geweldig omdat je binnen de kaders van de ingrediënten wat speelruimte hebt om ze helemaal op eigen smaak aan te passen.
Ik heb de foto's al eens geplaatst in het Barbecue gedeelte H&F. http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19875.msg304214#msg304214

Hieronder staat dus mijn versie van de marinade met de kleine aanpassingen.

Nodig voor deze Amazing ribs:

2 Slabs Baby Back Ribs (ik neem bij voorkeur met ketting)

Marinade:

1 el honing
4 el lichte Chinese sojasaus (of 2 el. lichte Chinese sojasaus en 2 el. donkere Chinese sojasaus)
1 el Droge Sherry (of een goede Shoaxing rijstwijn, meestal is droge sherry een betere optie !)
1,5 el hoisin saus (Lee Kum Kee !)
1 el sesamolie
paar slagen vers gemalen peper
1 tl five spice poeder
3 el bruine suiker of ruwe rietsuiker
2 teentjes knoflook
1 tl geraspte gember wortel (vers)
1 tl laos (poeder) vers mag ook
1 blokje Nam Yu (rode gefermenteerde soya boon) met wat sap
1 tl rode voedsel kleurstof

Edit: tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar lichte sojasaus of Pearl River Bridge light soysauce of de Japanse Kikkoman
en geen donkere sojasaus meer, gewijzigd in de ingrediënten.


De glaze:

3 el honing
1 tl geraspte gemberwortel (vers)
1el. Char siu sauce van Lee Kum Kee (optioneel)

Bereiding:

Zorg ervoor dat alle ingrediënten voor de marinade goed met elkaar vermengd (vermalen) zijn, gebruik bijvoorbeeld een keukenmachine om de boel te vermengen/malen.
Doe de Ribs in een ziplock zak of vacuumzak en giet de marinade erbij, zorg dat bij een ziplock zak zoveel mogelijk lucht eruit wordt gedrukt.
met andere woorden, zorg dat de marinade gelijkmatig over de ribs verdeeld is.
Bij gebruikmaking van een vacuumzak, deze licht vacuum zuigen.
Laat de ribben in de koelkast 24 uur marineren. (af en toe keren)

Steek de Barbecue aan en breng de temperatuur naar 130 graden C, leg de ribben op het rooster (indirect) en laat ze 2.1/2 uur garen.
Maak intussen de Glaze en leg er een mop/glaze kwastje bij.
Smeer na 2.1/2 uur de glaze op de ribben zodat ze lekker gaan glimmen (niet te zuinig), doe de deksel van de Barbecue dicht en laat de ribben 30 minuten
liggen bij nog steeds 130 gr. C zodat de glaze lekker kan karamelliseren.
Dan zijn ze klaar en kunnen ze van de Barbecue afgehaald worden, even een paar minuten laten rusten in de alu folie alvorens ze aan te snijden.
Wij eten er graag Yangzhou fried rice en een augurkje bij (meestal zonder de garnalen), zie daarvoor het Char Siu recept van Sander
Beste ribs ooit, heerlijke smaak en fantastische bite/structuur, komen met wat tegenspraak toch net van het botje af.
(Ingredi?nten zijn oa te koop bij Amazing Oriental)
Sander en Frits, bedankt voor de Inspiratie!

DSC_7830.JPG


DSC_7832.JPG


DSC_7834.JPG


DSC_7839.JPG


DSC_7847.JPG


DSC_7845.JPG


DSC_7848.JPG


DSC_7850.JPG




DSC_7856.JPG


DSC_7861.JPG


DSC_7866.JPG


DSC_7867.JPG
 
Je hebt er weer werk van gemaakt Ewald, ziet er heerlijk uit.
 
Hoi Ewald,

Super zeg! Oog strelend lekker en knorrebuik-watertandend door de publicatie / recept gescrold.
Ga ze zeker een keer maken.

 
Ziet er heerlijk uit! Ga het zeer zeker uitproberen de volgende keer dat ik ribs ga maken.
Dank voor het delen!
 
Ziet er goed uit, zal ik ook wel eens proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Lekkerrrr en het ziet er ook mooi uit  :)
 
Mooie repo ewald. Deze staat nu nog hoger op mijn lijstje
 
Bedankt voor het delen Ewald.
Dit spreekt me heel erg aan. Deze moet ik echt gaan maken. Ziet er heerlijk uit.
 
Vanmiddag naar AA voor de ingredi?nten! Ben benieuwd, dank!!
 
Bedankt voor het heerlijke recept l. Mijn vrouw met haar chinese achtergrond was er ook erg blij mee. Kom is natuurlijk voor de show er was genoeg op te scheppen!
205ee1ae4757596b45af49cee38e2655.jpg


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

 
waikiki258 zei:
Bedankt voor het heerlijke recept l. Mijn vrouw met haar chinese achtergrond was er ook erg blij mee. Kom is natuurlijk voor de show er was genoeg op te scheppen!
205ee1ae4757596b45af49cee38e2655.jpg


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk


Dat ziet er echt heerlijk uit, hou wel van deze show.
De mais mag je voor mij vervangen voor groene erwtjes ;)
De Chinese kool ga ik spontaan van kwijlen, zo lekker
Toch een mooi compliment dat wij Europeanen de Aziaten kunnen behagen met hun eigen keuken :D :)
Mijn vrouw, van niet Chinese afkomst, houdt helemaal niet van spareribs maar deze vindt ze fantastisch.
 
 
 

Lennart_Diegast

Stoker
Berichten
404
Die zien er top uit! Die ga ik ook snel maken
 
Klinkt heel goed!
@Ewald ik heb nog een mooi stukje buikspek liggen; kan ik het recept 1 op 1 overnemen om de marinade hiervoor te gebruiken of zou je dan een aanpassing doen?
 
Klinkt heel goed!
@Ewald ik heb nog een mooi stukje buikspek liggen; kan ik het recept 1 op 1 overnemen om de marinade hiervoor te gebruiken of zou je dan een aanpassing doen?
Ja hoor dat kan 1 op 1
 
Wat een mooie kleur hebben je ribben op deze manier! Leuke variant op char siu. Hij lijkt mij heel lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan