BasBQ
Beef en Steak

Vernieuwingen Bastard model 2019 op voorgaande model

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
Zoals de meesten van jullie wel hebben gezien heeft de lijn van The Bastard een aantal vernieuwingen ondergaan.

42c668bd65f29aea50ac81c612efae33.jpg


Omdat het keramiek gelijk gebleven is kun je al deze dingen ook gebruiken op het voorgaande model. Dat is iets waar ik vrolijk van word, dat je je oudere model kunt updaten.
Ik heb het even voor jullie getest, heb ze toch even naast elkaar staan.

De Ash Catcher, emmertje waar je as invalt.

1b02d368429fa485f85ff75481a98140.jpg


Kick Ash Basket die je in twee?n kunt delen.

62d08011fdce1629fce5dd2d1d8b3d13.jpg


Half Moon Deflector

fa1ef58ffa2202bc66b9e70ff6ea5b33.jpg


En het nieuwe rooster

3ca3f51282d597405f0336aaa6d75d4f.jpg


Als het goed is allemaal binnenkort verkrijgbaar.
 
Mooi spul Dennis, mooi artikel op je blog ook trouwens, fijn weer!
 
Die nieuwe platte setter lijkt me echt stukken stabieler. En die ash catcher lijkt me wel heel handig. Die zou ik eventueel wel willen kopen straks als die los verkrijgbaar is.  :)
 
Dank je Sander!

@Maus, ik had de cast iron platesetter bij de vorige. Die was op zich best ok, op het roesten na. Maar het rooster was een beetje Peppi en Kokkie kwaliteit. Nu is het echt een heel stuk beter.
 
Zou die kick ash basket in een grill guru elite passen ?.
En eventueel die ash catcher ook ??
 
Geen idee, die heb ik hier niet staan om het te proberen. Dat kun je het beste even navragen bij Harlem BBQ denk ik.
 
Hele goede verbeteringen en super dat je ze ook op de 'oude' Bastard kunt gebruiken. Past ook wel bij een merk dat wil uitstralen dat het keramiek jaaaaren meegaat.  Ik ben enorm tevreden over mijn Bastard. Alleen het raamwerk van de oude plate setter is onhandig, het is net wat te klein en kan er daardoor half schuin invallen. Wel een ontwerpfoutje. Dit ziet er idd een stuk beter uit. Ook de mogelijkheid tot halve plate setter en kolenrek kan mensen aanspreken, iets dat Kamado Joe met best wat succes heeft gebracht. Die asbak is ook een prima innovatie.

De temperatuurregelaar bovenin is ook nieuw volgens mij. Ik heb een ouderwetse margrietschijf. Hoe is de nieuwe? Blijft deze open staan net als de RVS schoorsteen? (die vind ik zo lelijk)



 
Ik ben er nog niet over uit wat ik van de nieuwe top vent vind.
Het is gietijzer. Mijn barbecues staan open en bloot. Ik denk dat het op termijn gaat roesten.

Ben nu een testrun aan het doen en er loopt vocht tussen de twee delen door naar buiten en over het keramiek.

Misschien moet het nog even dichtslibben allemaal. Dat zal de tijd leren

De thermometer is wel vrij nauwkeurig tov de oude. Geeft vrijwel hetzelfde aan als de probe van mijn Smoke probe op het rooster.
 
Dank je, ik ben op zich ook tevreden met mijn oude vertrouwde margrietschijf, hoewel je niet moet vergeten ?m weer goed te zetten als de deksel open is geweest.
Van al deze innovaties denk ik dat ik als eerst genegen zou zijn de houtskoolmand met halve plate setters aan te schaffen.
 
JWZ zei:
Dank je, ik ben op zich ook tevreden met mijn oude vertrouwde margrietschijf, hoewel je niet moet vergeten ?m weer goed te zetten als de deksel open is geweest.
Van al deze innovaties denk ik dat ik als eerst genegen zou zijn de houtskoolmand met halve plate setters aan te schaffen.


Ik heb eens ergens gelezen dat je dat op kunt lossen met twee kleine magneetjes in de openingen van de draaischijf. :-?
 
Tssss... dat is gewoon natuurkunde mannen!
Zorg dat je scharnierpunt zover mogelijk van het scharnier van je barbecue zit.
Je moet dus een rechte lijn kunnen trekken vanuit het scharnierpunt van je dop, door het middelpunt van de dop naar het scharnier van je kamado.

Als je je dop verder open zet, moet je hem ook iets verdraaien.

Wat dit bewerkstelligt is dat als je de deksel open doet het scharnierpunt van je dop op het hoogste punt hangt en niet kan draaien.

Mochten jullie hier foto?s van nodig hebben ter verduidelijking dan maak ik die graag even
 
Die natuurkunde is leuk, maar ik wil gewoon me dome open kunnen doen, zonder na te denken over hoe me topvent staat ten opzichte van me scharnier....
Gewoon als fabrikant zorgen dat bij het openen van je deksel, je topvent niet verschuift door bijvoorbeeld een simpel veertje, of een ander handigheidje. Bestaan genoeg simpele en betaalbare oplossingen voor.

(Zo'n RVS topvent komt er hier ook niet op hoor, vind ik niet mooi. De nieuwe van BGE heeft wel weer wat... Alleen met zo'n 'parasol' erbij tegen de regen is het gruwelijk overpriced )
 
Nadenken over het plaatsen van de topvent???

Dat wil maar 1 ding zeggen, dat je de Q te weinig gebruikt, dit zou zou een automatische moeten zijn. :D

De RVS dingen zijn afschuwelijk en dat nieuwe ding van BGE vind ik ook maar misbaksel.

Doe mij maar de oude margrietschijf, 1 keer per maand wat crisco erover en na het Qen in de BBQ bewaren en de groene keramische dop erop.
 
Hallo,

Ik heb sinds kort na een garantie momentje de bastard urban 2019, ik gebruik de bastard ca 2 a 3x in de week, nu merk ik dat bij de nieuwe topvent er zoals noskos al omschreef wat vocht langs op loopt, echter merk ik ook dat er speling tussen de 2 delen zit, bij mij ca 2mm, ik merk ook dat hij slecht dooft, normaal (oude margrietschijf) als ik op ca 250c heb gestookt dan duurt het half uurtje en dan is het vuur nagenoeg uit, maar bij de nieuwe niet, dan blijft hij branden op ca 100 a 150c
Noskos heb jij de zelfde ervaring?
Alvast bedankt.
P.s. is er een apart draadje voor revieuws van de service van the bastard? Ik heb namenlijk een zeer goede ervaring vwb hun service en wil dit met de mede forumleden delen.

Groed Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ik heb dezelfde ervaring met de dop. Hij sluit niet lekker af. Je zou er na afloop even folie tussen kunnen doen als oplossing.

Hij lekt vocht dat dan aan de buitenkant over het glazuur loopt.

En mijn grootste ergernis, ik kan niet goed de temperatuur regelen. Als de openingen onder een hoek waren geweest had dat al een stuk beter gegaan. Nu is het recht en heb je meteen meer lucht. Dat plus de speling maakt dat hij low en slow niet lekker te regelen is.
 
DennisQDaddy zei:
Hallo,

Ik heb sinds kort na een garantie momentje de bastard urban 2019, ik gebruik de bastard ca 2 a 3x in de week, nu merk ik dat bij de nieuwe topvent er zoals noskos al omschreef wat vocht langs op loopt, echter merk ik ook dat er speling tussen de 2 delen zit, bij mij ca 2mm, ik merk ook dat hij slecht dooft, normaal (oude margrietschijf) als ik op ca 250c heb gestookt dan duurt het half uurtje en dan is het vuur nagenoeg uit, maar bij de nieuwe niet, dan blijft hij branden op ca 100 a 150c
Noskos heb jij de zelfde ervaring?
Alvast bedankt.
P.s. is er een apart draadje voor revieuws van de service van the bastard? Ik heb namenlijk een zeer goede ervaring vwb hun service en wil dit met de mede forumleden delen.

Groed Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Wat is uit? Mijn temperatuur zakt wel langzaam, maar door de warmte van het materiaal lijkt me dit redelijk normaal.

Wat Noskos zegt over low en slow klinkt me redelijk bekend in oren. Met pulled pork laatst op 150 graden die amper wou zakken. Onderste schuif amper 1 rij gaatjes zichtbaar en toen duurde het haast een uur voordat die bij 125 was.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Kraai#5 zei:
DennisQDaddy zei:
Hallo,

Ik heb sinds kort na een garantie momentje de bastard urban 2019, ik gebruik de bastard ca 2 a 3x in de week, nu merk ik dat bij de nieuwe topvent er zoals noskos al omschreef wat vocht langs op loopt, echter merk ik ook dat er speling tussen de 2 delen zit, bij mij ca 2mm, ik merk ook dat hij slecht dooft, normaal (oude margrietschijf) als ik op ca 250c heb gestookt dan duurt het half uurtje en dan is het vuur nagenoeg uit, maar bij de nieuwe niet, dan blijft hij branden op ca 100 a 150c
Noskos heb jij de zelfde ervaring?
Alvast bedankt.
P.s. is er een apart draadje voor revieuws van de service van the bastard? Ik heb namenlijk een zeer goede ervaring vwb hun service en wil dit met de mede forumleden delen.

Groed Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Wat is uit? Mijn temperatuur zakt wel langzaam, maar door de warmte van het materiaal lijkt me dit redelijk normaal.

Wat Noskos zegt over low en slow klinkt me redelijk bekend in oren. Met pulled pork laatst op 150 graden die amper wou zakken. Onderste schuif amper 1 rij gaatjes zichtbaar en toen duurde het haast een uur voordat die bij 125 was.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk
Nou laatst had ik hem zeker 3 uur afgesloten, en was de bbq nog boven de 150c. En was er nog een behoorlijke gloei
Bij mijn vorige model (2017) was dat al lang uit geweest.

Ik heb gisteren pulled chicken gemaakt in mn DO op de bastard, en wederom het zelfde verhaal, nu zoals noskos aangaf alufolie tussen gedaan en hij was zo uit.

Vwb het low en slow. Van de week gaan er ribs en/of pulled pork op denk ik dus dan zal ik het wel mee maken.
Mischien crea doen met alufolie of wat alu tape

Groet.
Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Dat lijkt dan niet goed nee, hier na 3,5 uur even gekeken: van 200 en nu echt uit, houtskool kun je in hand houden. Misschien de volgende keer ook alufolie op de top doen om te kijken of dat nog scheelt.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Kraai#5 zei:
Dat lijkt dan niet goed nee, hier na 3,5 uur even gekeken: van 200 en nu echt uit, houtskool kun je in hand houden. Misschien de volgende keer ook alufolie op de top doen om te kijken of dat nog scheelt.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk
Oh oke.. mischien zit er bij jou minder ruimte tussen de delen.

De foto is genomen wanneee ik het bovenste deel helemaal naar 1 kant druk.
Het precies in het midden plaatsen geeft dus de helft, echter lijkt mij dit niet echt de bedoeling.

Groet
Dennis
1270a0551c70745b310e71b67674f2ec.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Ik heb even gekeken en bij mij is het vergelijkbaar. Nouja ik heb de mijne pas 2 keer gebruikt met eigen merk houtskool van rookoven.com.

Dus wat "normaal" is weet ik nog niet.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan