BasBQ
Beef en Steak

Bastard 2019 scharnier op 2018 model

dinjesk

Vuurmaker
Berichten
54
Ik heb mijn bastard large met black friday 2018 gekocht.

Nu er het nieuwe model uit gaat komen met een nieuw type scharnier (lichter openen), brande mij 1 vraag.

Zou het mogelijk worden om op het oude model dit nieuwe type te monteren en wordt hij los verkocht.

Dus vorige week een mailtje richting de jongens van 200? Fahrenheit gedaan en dit is het antwoord:

Code:
Bedankt voor uw mail. 
Ik heb voor uw vraag intern nagevraagd. 
Het nieuwe scharnier zou in principe w?l passen op het vorige model The Bastard, maar dan moet ook de metalen ring die om de Bastard zit meegeleverd worden. 
Dit omdat er andere scharnierpunten op de metalen band zitten, die aan het scharnier vast zit. 
Nu is dit onderdeel nog niet verkrijgbaar, net als de nieuwe Bastard. 
De losse onderdelen zullen echter later dan de nieuwe Bastard binnen komen. 
Het is de bedoeling, dat deze in het voorjaar op de website worden toegevoegd, en dan kunt u deze los bestellen. 
Ik kan u echter nu nog niet vertellen, wanneer dit precies zal plaats vinden, het zal in ieder geval nog niet in februari zijn, eerder maart/april. 
Over de prijs kan ik op dit moment helaas ook nog niets zeggen. 
Het enige wat ik u kan adviseren, is om onze website in de gaten te houden. 
Zodra het scharnier beschikbaar is, zal deze direct in onze webshop opgenomen worden.

Ik hoop u hiermee voldoende ge?nformeerd te hebben en wens u een fijne dag toe. 

Met vriendelijke groet, 
200Fahrenheit 
Shinta den Uijl 

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
Sorry,

Verkeerde draadje, mag verplaats worden.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
dinjesk zei:
Sorry,

Verkeerde draadje, mag verplaats worden.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Waarom verplaatsen? staat toch prima hier.
Maar ik kan hem eventueel verplaatsen naar soorten BBQ's, zeg het maar
bedankt voor het delen, nette reactie van die jongens.
Hier hebben andere BB gebruikers misschien ook wat aan.
 
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe Bastard. Heb vorig jaar het prototype bewonderd en daar zaten toch een hoop dingen op en aan waar ik vrolijk van word.
 
noskos zei:
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe Bastard. Heb vorig jaar het prototype bewonderd en daar zaten toch een hoop dingen op en aan waar ik vrolijk van word.
Nou in eerste instantie stond hij per ongeluk onder voorstellen

Staat nu onder materiaal zie ik.




Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
dinjesk zei:
noskos zei:
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe Bastard. Heb vorig jaar het prototype bewonderd en daar zaten toch een hoop dingen op en aan waar ik vrolijk van word.
Nou in eerste instantie stond hij per ongeluk onder voorstellen

Staat nu onder materiaal zie ik.


Zkr benieuwd of het een upgrade waard is



Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk



Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
noskos zei:
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe Bastard. Heb vorig jaar het prototype bewonderd en daar zaten toch een hoop dingen op en aan waar ik vrolijk van word.
Zag je review op je blog.

Wat zijn je bevindingen over het nieuwe scharnier?

Upgrade waard mits de prijs goed is?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
Het nieuwe scharnier gaat een stuk makkelijker op dan de oude.
Het nieuwe scharnier past op het oude keramiek.
Of het de moeite waard is ligt aan de prijs van het losse scharnier en of jij hem nu zwaar vindt openen.
Bij de intratuin in Elst heb ik ze allebei geprobeerd, een wereld van verschil dus ik zou hem vervangen.
 
Frits zei:
Het nieuwe scharnier gaat een stuk makkelijker op dan de oude.
Het nieuwe scharnier past op het oude keramiek.
Of het de moeite waard is ligt aan de prijs van het losse scharnier en of jij hem nu zwaar vindt openen.
Bij de intratuin in Elst heb ik ze allebei geprobeerd, een wereld van verschil dus ik zou hem vervangen.
Dank u

Ik heb nu op mijn bastard large 4 veren aan het scharnier. Zitten er op de nieuwe meer? Of is het een ander systeem zoals de kj 2?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 
Het systeem op de nieuwe bastard is anders, Er zijn nog steeds 4 veren, wel wat steviger dan de vorige, maar het belangrijkste verschil is dat ze de andere kant op staan. Daardoor is de werking van het scharnier anders. Hij is niet zo licht als van de KJ, maar het scheelt echt aanzienlijk met de oude versie. Of het de investering waard is daar kan ik niet over oordelen.
 
Heb ondertussen het nieuwe scharnier gemonteerd op m'n 2018 model.
Wat een wereld van verschil.

Kosten 149.95 voor een scharnier, 2 banden en cover.

7da2076f2fdd5d4c2d913c186e617af5.jpg
686ace53c6e414d5dc19cbe74abb379e.jpg
91b126235c225f58c72c65b12c18a1e2.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

 
Ook nog een kleine handleiding gekregen na mail contact met de bastard:


Zorg dat je een tweede persoon bij je hebt die je kan helpen.


Maak met een OPEN deksel de band om de deksel los middels de lange stelschroef (horizontaal bevestigd). verwijder met 2 personen de deksel. plaats de deksel in de nieuwe band en zet deze weer vast. Het is erg belangrijk dat je de deksel open zet bij het losmaken van de band, doe je dit met een gesloten deksel dan zal de band omhoog klappen vanwege de spanning op het scharnier en dit is gevaarlijk.


Haal de band van de band van de base los door de horizontale stelschroef (RVS inbusbout) los te maken. Haal nu de banden en scharnier van de base.


721c778108df3a87fd609c21ae71d9cb.jpg


Monteer van de nieuwe set het scharnier op de banden alvorens je deze plaatst. Laat hierbij de veren nog loshangen, deze zet/zitten (je) enkel vast op het bovenste deel van het scharnier.


Positioneer de nieuwe band op de base.

Zet de band op de base op spanning door de eerder losgehaalde horizontale stelschroef weer vast te draaien totdat je de uiteinden van de band, waar de schroef doorheen gaat, iets ziet bewegen. Nu zit de schroef precies goed vast.

Zet met je 2e persoon de dome weer op de base en bevestig ook hiervan de band. Dit kan in de dichte positie omdat je scharnier nog niet op spanning staat.


Nu ben je klaar om de veren van het scharnier op te spannen, laat hiervoor je tweede persoon tegengewicht geven op de voorzijde van de kamado en span de veren met geopende deksel door ze met een veren-trekker omlaag te trekken en over de daarvoor bedoelde uiteinden op de onderkant van het scharnier te plaatsen. Wanneer ze niet gelijk helemaal correct om de lipjes vallen is dit geen probleem: sluit de dome een keer en ze zullen op de juiste plaats zitten.

Sluit na het opspannen van de veren en check of je dome juist op de base aansluit.


Is dit niet het geval dan kun je de dome stellen door deze open te zetten, de rood-omcirkelde* inbusbouten iets los te draaien, de dome eventueel een aantal maal open en dicht te doen zodat deze goed in het scharnier ?zakt?, en vervolgens de inbusbouten weer vast te draaien.

fab805ece2d21d02a8a1342b15db3017.jpg


Veel succes voor degene die het ook overwegen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan