BasBQ
Beef en Steak

Waarmee te beginnen na seasonen?

joethesmoker

Kooltjesharker
Berichten
111
Ik heb een Boretti buitenkeuken gekregen, vorige eigenaar gebruikte hem niet meer. Enige tijd geleden alweer de gietijzeren grill en plaat van roest ontdaan en met crisco proberen te seasonen. Resultaat ziet er redelijk goed uit. Alleen nu is de vraag, wat voor stukken vlees kan ik nu het beste mee beginnen?

Ik heb al gelezen dat je hem niet schoon moet maken na gebruik, hoogstens bij de volgende keer met een keukenrol even er overheen. Welke tips zijn er nog meer?
 
Gewoon wat je zelf lekker vindt. Daar moet je niet te moeilijk in zijn hoor. Na afloop al het rooster nog warm is met een staalborstel schoon borstelen of met een prop alufolie schoon wrijven. Je kan eventueel aangekoekte plekken ook met een plamuurmes schoonmaken.
Het rooster kan je de eerste paar keer ook nog licht insmeren met crisco en dan verder af laten koelen.
 
Ok, duidelijk antwoord. Ik dacht dat ik de anti aanbaklaag die is aangemaakt daardoor zou verpesten.

Ik moet ook maar even gaan kijken hoe ik eventueel rookhout kan gebruiken met deze Boretti. Dat moet mogelijk zijn dacht ik.
 
Na iedere keer wat crisco erover smeren
 
Zou seasonen met de kamado kwaad kunnen? Is dit schadelijk voor de kamado wat betreft de vetdampen?
 
forens zei:
Zou seasonen met de kamado kwaad kunnen? Is dit schadelijk voor de kamado wat betreft de vetdampen?

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, sterker nog, ik heb mijn pannen ook in mijn ei geseasoned. En hoe denk je anders een eventueel gietijzeren rooster te seasonen....
 
wat hebben mensen toch met crisco
is toch ook gewoon plantaardig vet
wat is daar zo bijzonder aan

Ps ik zou beginnen met wat vettig vlees (speklapjes of zo)
 
bakker zei:
Ps ik zou beginnen met wat vettig vlees (speklapjes of zo)

plus 1 B-)

en met regelmaat vlees op t rooster B-) wat een gemak(onderhouds arm) zo een gietijzer rooster
 
bakker zei:
wat hebben mensen toch met crisco
is toch ook gewoon plantaardig vet
wat is daar zo bijzonder aan

Ps ik zou beginnen met wat vettig vlees (speklapjes of zo)

ik ben dol op crisco en vind het heel bijzonder
 
Leo zei:
bakker zei:
wat hebben mensen toch met crisco
is toch ook gewoon plantaardig vet
wat is daar zo bijzonder aan

Ps ik zou beginnen met wat vettig vlees (speklapjes of zo)

ik ben dol op crisco en vind het heel bijzonder

Ik smeer het zelfs in mijn haar.
 
soort brill cream dus
 
Alle gekheid op een stokje, Crisco maakt in tegenstelling tot bijvoorbeeld zonnebloemolie, je gietijzeren pan spekglad en niet plakkerig.
 
oke, maar kan dat ook te maken hebben met temperatuur van inbranden
dat crisco eerder is uitgehard
 
bakker zei:
oke, maar kan dat ook te maken hebben met temperatuur van inbranden
dat crisco eerder is uitgehard

Hoe het zit kan me niet schelen, het gaat om het resultaat voor mij. Jij vraagt waarom crisco. Nou hierom dus.
En als jij het liever anders doet, moet je daar vooral mee doorgaan. Whatever works for you hoor.
 
En nu de vraag: waar de f*ck haal ik Crisco?
We hebben hier in Woerden een erg grote Jumbo en en flinke Albert Heijn, ben vanavond tevergeefs langs beide winkels geweest.....

Hoor het graag.

Groetjes Rick

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Je kan ook eens bij bol.com kijken  :D Maar jamin en/of een bakkers winkel verkoopt het ook.
 
Of bij een toko of een hobbywinkel zoals bv pipoos

Bij bol,    :D
 
Ja, in de Jumbo app wel, maar toen ik in dat toch wel grote filiaal stond zeiden ze: we hebben het niet in dit filiaal.

In middels besteld online bij kookpunt.nl

Bedankt voor de tips.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan