BasBQ
Beef en Steak

The naked drum smoker

 

Weksel

Sprokkelaar
Berichten
35
Mede door alle leuke bouwverslagen en idee?n die ik hier heb op gedaan heb ik besloten een UDS te gaan bouwen en dit te gaan delen met jullie :).

Op het moment dat ik besloten had een UDS te gaan bouwen gebruikte ik enkel alleen een Weber 47cm kogel, die ik af en toe ombouwde tot smoker. Echter vind ik dit steeds een gehannes om dan alles weer in orde te maken om weer gewoon een keer te bbqen.

Op marktplaats wat aan het speuren gegaan en kwam uit bij iemand uit Vught die tegen schappelijke prijzen drums aanbood. Ik had als idee een blank metalen UDS te willen bouwen, laat net hij een gegalvaniseerd vat hebben staan..

Men neme een vat:
360.jpg


En begint met aftekenen
360.jpg


Vervolgens ga je alvast aan de slag met een kolenmandje (weet nog niet of ik deze ga gebruiken of er 1 bij huisentuinwinkel ga bestellen)
360.jpg


Ook nog een aspan gevonden bij de bouwmarkt
360.jpg

360.jpg


Ondertussen een mooi handvat gevonden precies zoals ik zocht.
360.jpg

360.jpg


Schoorsteen aftekenen en zagen..
360.jpg

360.jpg


Ook nog een stuk metaal van iemand gekregen om eigenlijk een nieuwe kolenmand te maken alleen dit is niet te verwerken ivm dikte..
Zou het iets zijn als grillrooster?
360.jpg


Ik had nog rail liggen om een boekenplank te maken en het leek me makkelijk dit toe te passen om zo flexibel te blijven met je roosters. Haken moeten natuurlijk nog ingekort worden.
360.jpg


En toen de schoorsteen.. Ik had bij huisentuinwinkel een mooie schoorsteen gezien met een diameter van 10cm.. Uiteindelijk alvast dat gat gezaagd met het idee daarna die schoorsteen te bestellen.. Echter bleek deze niet meer leverbaar te zijn en hier was een vervangen voor met een diameter van 7.5cm.. Alleen al met een gat van 10cm in je deksel heb je hier niks aan.
Op het werk kwam ik 2 mooie rvs pijpen met flens tegen waarvan ik de schoorsteen ga maken.
360.jpg
 

Over de lengte ben ik het nog niet eens, ik vindt zon lange pijp wel mooi alleen is het natuurlijk onhandig met het eraf halen van je deksel etc.

Overigens ga ik 1 1/4" buis gebruiken met kogelkranen om het een en ander te regelen aan lucht. Dit is gegalvaniseerde stalen buis die wordt toegepast bij sprinklerinstallaties. Tevens wacht ik nog op een pakketje uit China met onderdelen voor een controller te bouwen...



Tevens nog een vraag.. moet ik nog iets laten doen aan de binnenkant van de drum? Ik wil hem niet uitbranden omdat anders de buitenkant helemaal verkleurd door de hitte. Ik twijfel om hem te laten zandstralen, hier iemand ervaring mee?



Tot de volgende update...
 
Weksel zei:
Men neme een vat:

laat net hij een gegalvaniseerd vat hebben staan..
360.jpg

is dat ffn een massel.
ik was  personelijk liever voor een rvs vat gegaan ipv gegalvaniseerd.
kost een beetje meer maar rvs is zeker tijdloos.
met verzinkt(  :-??) moet je maar afwachten wat t doet

verder wel een leuke bijdrage
 
De discussie over gegalvaniseerd en vuur en giftig en zo zullen we maar niet meer starten.
Maar ik blijf dat wel eng vinden ik persoonlijk had geen  gegalvaniseerd vat genomen.
Verder een mooi project hoor.
 
Ziet er mooi uit
 
-Danny- zei:
De discussie over gegalvaniseerd en vuur en giftig en zo zullen we maar niet meer starten.
Maar ik blijf dat wel eng vinden ik persoonlijk had geen  gegalvaniseerd vat genomen.
Verder een mooi project hoor.

mee eens Danny:was ook zeker niet mn bedoeling ,want t blijft herhalen en de meesten wuiven t weg.(nu ook weer zoals  ts er  overheen leest)
ging me meer om dat in loop der tijd gaat waar geboord is is de ton toch roesten.




Weksel zei:
Tevens nog een vraag.. moet ik nog iets laten doen aan de binnenkant van de drum? Ik wil hem niet uitbranden omdat anders de buitenkant helemaal verkleurd door de hitte. Ik twijfel om hem te laten zandstralen, hier iemand ervaring mee?

NEE want niemand heeft hiero ooit een verzinkt vat omgebouwd.
wat ik weet van verzinkt ijzer dat je met slijpen die troep dr haast niet uitkrijgt.
dus met stralen  zeker nooit.

verder laat ik dr bij met  mn bijdrage in jouw bouw topic en volg m niet verder.
want krijg de rillingen van zinkkoorts als ik je foto s bekijk.
zal wel tussen mn oren zitten en maakt me geen ene malle moer uit.
ik heb t te vaak gehad door die vieze zooi wat in dat ijzer zit.

sucses verder
 
AV zei:
-Danny- zei:
De discussie over gegalvaniseerd en vuur en giftig en zo zullen we maar niet meer starten.
Maar ik blijf dat wel eng vinden ik persoonlijk had geen  gegalvaniseerd vat genomen.
Verder een mooi project hoor.

mee eens Danny:was ook zeker niet mn bedoeling ,want t blijft herhalen en de meesten wuiven t weg.(nu ook weer zoals  ts er  overheen leest)
ging me meer om dat in loop der tijd gaat waar geboord is is de ton toch roesten.




Weksel zei:
Tevens nog een vraag.. moet ik nog iets laten doen aan de binnenkant van de drum? Ik wil hem niet uitbranden omdat anders de buitenkant helemaal verkleurd door de hitte. Ik twijfel om hem te laten zandstralen, hier iemand ervaring mee?

NEE want niemand heeft hiero ooit een verzinkt vat omgebouwd.
wat ik weet van verzinkt ijzer dat je met slijpen die troep dr haast niet uitkrijgt.
dus met stralen  zeker nooit.

verder laat ik dr bij met  mn bijdrage in jouw bouw topic en volg m niet verder.
want krijg de rillingen van zinkkoorts als ik je foto s bekijk.
zal wel tussen mn oren zitten en maakt me geen ene malle moer uit.
ik heb t te vaak gehad door die vieze zooi wat in dat ijzer zit.

sucses verder

Laten we deze botte reactie hierboven maar vlug vergeten.

Ik zou in elk geval een eerste sessie doen zonder vlees en het liefst heter dan dat je hem gaat gebruiken, daarna zal het vast wel mee vallen.  ;)
 
Laten we deze botte reactie hierboven maar vlug vergeten.

Ik zou in elk geval een eerste sessie doen zonder vlees en het liefst heter dan dat je hem gaat gebruiken, daarna zal het vast wel mee vallen.  ;)

Zou er niet te licht over denken.
Waarom worden er nooi verzinkte producten gebruikt in de levensmiddelenindustrie waar hitte wordt gebruikt?
 
Zink wordt niet in de voedingsmiddelindustrie gebruikt, omdat het niet zo goed tegen corrosie beschermt als RVS. Zink zit in diverse voedingsmiddelen en is iets wat je lichaam zelfs nodig heeft. Ik zou me er niet te druk over maken.
 
maar wel een heel leuk en mooi project
 
Bedankt voor de reacties! Toch ben ik nog wat gaan zoeken over zink icm voedsel en warmte en ik had hier nog niet aan gedacht.

Echter er zijn zo veel rookkasten die van gegalvaniseerd plaatmateriaal zijn gemaakt, hoe denken jullie hier over dan?
Zo iets bijvoorbeeld: http://www.rookovens-online.nl/a-24911922/scarlino/rookoven-scarlino-85-x-39-x-33-gegalvaniseerd-totaalpakket-met-raam/

Ik wil geen discussie starten oid maar ik wil natuurlijk wel gewoon veilig en lekker ribs en pp kunnen bereiden ;)
 
Over een galvanisatielaag staat van alles op internet, ook over de eventuele gezondheidsrisco's.
Vaak is dat in combinatie met lassen, daarbij wordt een temperatuur van 1500 graden celcius bereikt.
Die temperatuur heb ik gelukkig nog nooit bij een van mijn BBQ's gehad.
Ik verwacht dan ook dat het allemaal wel losloopt en zou er zelf niet zo bang voor zijn.
Ik ben zeker geen expert en zou het interessant vinden als een deskundige hier wat over zou kunnen vertellen.

Hier een link naar heel veel informatie
http://docplayer.nl/15410697-Risico-s-bij-laswerkzaamheden.html
 
ReneR zei:
Over een galvanisatielaag staat van alles op internet, ook over de eventuele gezondheidsrisco's.
Vaak is dat in combinatie met lassen, daarbij wordt een temperatuur van 1500 graden celcius bereikt.
Die temperatuur heb ik gelukkig nog nooit bij een van mijn BBQ's gehad.
Ik verwacht dan ook dat het allemaal wel losloopt en zou er zelf niet zo bang voor zijn.
Ik ben zeker geen expert en zou het interessant vinden als een deskundige hier wat over zou kunnen vertellen.

Hier een link naar heel veel informatie
http://docplayer.nl/15410697-Risico-s-bij-laswerkzaamheden.html

ik denk het ook Rene, je ziet ook bij goedkopere bbq tjes gegalvaniseerde / verzinkte roosters ed , als dat echt zo slecht was kwam de warenwet wel even kijken.
 
Zo, vandaag even bij cranenbroek 2 kogelafsluiters gehaald.. tevens zag ik filters liggen en dacht misschien is het wel grappig om die er ook op te zetten.

360.jpg
 
Grappig, misschien kan je voor op de schoorsteen ook iets dergelijks bedenken tegen het inregenen.  :D !
 
Mooi project hoor! Geen idee van zink enzo, maar met low en slow zal dat toch wel mee vallen? Zelf RVS zodat hij buiten kan blijven staan in de winter zonder te roesten.. Leuk detail die filters :) Zal er bijzonder uit zien, benieuwd naar je resultaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi spul
 
Ondertussen weer wat onderdelen verzameld.

Ikea heatdeflector:
360.jpg


En toch voor de zekerheid een nieuw vat.. (past prima in een twingo ;) )
360.jpg

360.jpg


net zo ver als de "oude"
360.jpg


Vanmiddag nog even een pakketje ophalen bij het postkantoor waar de onderdelen in zitten voor mijn controller die ik zelf aan het bouwen ben..
360.jpg


 
Ging de achterklep van je Twingo nog wel dicht met dat vat er in? :D !
 
Terug
Bovenaan Onderaan