BasBQ
Beef en Steak

Iberico buikribben

 

mvdslot

Vuurmaker
Berichten
80
Omdat ik al een keer baby back ribs gemaakt had

637ee8dae8accefbeacf64ea23f886bb.jpg


Nu gekozen om buikribben te maken. Deze heb ik besteld bij bbquality en het waren iberico buikribben. Voor het aanbrengen van de rub zoals gebruikt bij de eaterwood ribs heb ik al een hoop vet verwijdert van de ribs. Na het verwijderen van het vet zijn de ribs dus in de rub gezet en deze lekker heel de nacht in de koelast gestaan, omdat vrouwlief niet van paprikapoeder houd deze wel achter wegen gelaten. De ribs heb ik volgens de 3-2-1 methode gemaakt.

250ac1a1d47d795c16271714a1aa1248.jpg

Overtollig vet en het vlies verwijdert, in de rub gezet en ingepakt in de huishoudfolie

De volgende dag om 11:00 gestart met het aanmaken van de bbq
041cf9f459ce7253ba55d8be7dbd157e.jpg


Zodra deze goed afgeregeld was de ribs erop gezet

7fba13d58df08a23bc48f66c70882b58.jpg


Na 3 uur heb ik twee verschillende pakketjes gemaakt

1 pakket met roomboter en bruine suiker
b9b3f6f33f5fef48d7d34b39a7df1c0a.jpg


En het andere pakket met appelsap, appelazijn en worchestersaus

Deze weer teruggezet en na 2 uur er dan weer afgehaald. Toen ik de ribs uitpakte leek het wel een slagveld toen ik deze terug gelegd had op de bbq voor het laatste uur
7c9015c25b211965e67617ba7e3c41ca.jpg


Ze waren zo zacht dat het heel terug leggen al niet meer lukte. Op de foto hierboven zijn de ribs al een keer in de glaze gezet.

Na een uur waren ze klaar met het resultaat als hieronder te zien is

b16f3d08d7f30cbfadedcbc42b87e39f.jpg


De ribs waren qwa smaak echt heerlijk en ook lekker sticky geworden en waren dan ook snel op.

Ik vond wel dat er een nog een hoop vet aanwezig was ondanks dat hier al een hoop van verwijdert was. Ik zou dan ook niet snel nog eens deze ribben nemen

Al met al was het een geslaagde sessie met lekkere ribs



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vet geeft toch de lekkere smaak aan het vlees.  :)

Wel mooie ribbetjes geworden. Ik vind iberico buikribben juist heerlijk
 
Gelukkig had je ook nog een paar worsten liggen voor de ergste trek :D Welke vond je lekkerst eigenlijk?
 
Weinig vet is idd goed voor de smaak en dit is idd lekker, er zat soms ook nog een hoop vet tussen de ribben wat grotere stukken waren en dat vind ik zelf absoluut niet lekker dus vandaar de opmerking betreffende het vet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie ribbels. Een Zweeds ribbenrekje zo te zien? Ik ben ook niet zo?n fan van iberico. Een vetje is niet verkeerd maar dit soort is naar mijn smaak iets t?.

Bedankt voor je post
 
Wel lekkere plaatjes hoor. Maar zijn buikribben niet standaard vetter? Mijn slager verkoopt vlees van het Duroc varken. Weet niet of dat minder vet is. Ga het wel zsm eens maken die ribben. Krijg toch wel zin in.
 
Lekker dat lust ik wel ook met dat vet  :)
 
Ze zien er heerlijk uit.

Maar ik ben ook niet kapot van veel vet bij mijn Spareribs. Iberico en livar varkens hebben nu eenmaal meer vet dan de gewone fabrieksvarken, en dat krijg je er in de dikke vijf uur op de bbq helaas niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan