BasBQ
Beef en Steak

Eerste sparerib sessie op Weber MT GBS 57!

 

Chaker

Tondelzoeker
Berichten
18
Beste BBQ Vrienden,

omdat ik de verleiding niet kon weerstaan toch maar de huidige weber master touch gekocht!
Deze heb ik vandaag (7 sept) ontvangen en in elkaar gezet:

IMG-20180907-WA0013.jpg



Om deze te testen heb ik ook op BBQ Quality 2 dikke spareribs met ketting besteld, wat een ENORME lappen vlees:

IMG-20180907-WA0009.jpg


IMG_20180907_191928.jpg


Ik ga zondag pas de ribbetjes low and slow klaarmaken op de weber maar aangezien ik nogal weinig tijd heb morgen heb ik deze vandaag al ontvliesd. Dit ging supersnel ivm de ribbetjes van de lokale supermarkt.
Ook wou ik een rub gebruiken uit meathead's boek, ik ben gegaan voor de Meathead's Memphis Dust, wel heb ik er een halve lepel kerrie kruiden bijgedaan:

IMG-20180907-WA0019.jpg


Stay tuned, morgen gaan ze in de rub en zondag op de weber!

Gr,

Chaker

PS: Dit is mijn eerste forum post, tips zijn altijd welkom!
 
Goed begin is het halve werk! Ben benieuwd naar het resultaat. Veel plezier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Rubben kan ook kort van te voren hoor.
 
Veel plezier met je nieuwe weber en Sucses met je ribbels  :)
 
korte update,

de ribben net in de rub gezet voor morgenmiddag te beginnen roken:
IMG_20180908_125550.jpg



@Noskos, dat had ik idd ook gelezen. Volgende keer mss eens proberen!

Mvg,

Chaker
 
Succes met je ribs en geniet van je nieuwe Q!
 
Mooie manier om je nieuwe BBQ eens vies te maken :)
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ik heb nog nooit ribben op de q gemaakt. Echt slecht. Moet ik dringend eens doen.
Ik weet niet hoe lang ribben gemiddeld nodig hebben. Maar als je volgens de 3-2-1 gaat ben je denk ik minimaal 6u onderweg. Wel iets om rekening mee te houden.
 
Bram zei:
Mooie manier om je nieuwe BBQ eens vies te maken :)
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ik heb nog nooit ribben op de q gemaakt. Echt slecht. Moet ik dringend eens doen.
Ik weet niet hoe lang ribben gemiddeld nodig hebben. Maar als je volgens de 3-2-1 gaat ben je denk ik minimaal 6u onderweg. :p Wel iets om rekening mee te houden.
 
En we zijn vertrokken!

Ik ga ze inderdaad maken via  de 3-2-1 methode, om 12 uur was de Q warm en zijn ze er op gegaan dus rond 18 - 18:30 zijn ze klaar.

Eerst en vooral de Q klaar gemaakt voor indirect te bakken:

IMG_20180909_102357.jpg


IMG_20180909_102435.jpg


derna ook nog even 2 klinkers er in gelegd en de bakjes gevuld met kokend water. Toen de Q op temp was de ribben erop gedaan:

IMG_20180909_120906.jpg


Nu geduld hebben en af en toe eens inspuiten met wat warm appelsap. Ook ga ik nog een zoet sausje maken voor ze te glazen tijdens het laatste uur op basis van Van Gilse schenkstroop.

Ter info:

Briketten: tom cocoha kokos briketten
Thermometer: Inkbird ibt-6x
Rookhout: Appel, hier heb ik een halve kuub van gehaald vorige week, veel goedkoper dan de zakjes van weber (30 euro voor halve kuub) en was mooi droog, stuk wat er nu op ligt zat in de kern op 6% vochtigheid.

To be continued
 
En het zit er alweer op, de ribben waren echt super! (niet alleen mijn woorden, ook die van het vrouwtje :) )

Eerst de ribben 3 uur gerookt op appel, daarna ingepakt met bruine suiker en boter.
Na 2 uur te stomen terug uit de verpakking gehaald en wat zagen ze er al lekker uit:

IMG_20180909_173151.jpg


Toen was het tijd voor de glaze:

IMG_20180909_173340.jpg


nog even de glaze laten 'pakken', wachten was nu heel moeilijk, vooral voor Simba en Nala, de beestjes zijn niet verwend hoor  :) :
IMG_20180909_174639.jpg


nog een kwartiertje laten liggen maar toen was het tijd om te smullen! Geniet nog van de foto's en tot de volgende cook!

IMG_20180909_174944.jpg


IMG_20180909_175003.jpg


IMG_20180909_180642.jpg


IMG_20180909_183409.jpg


 
Dat zien er idd erg lekkere ribs uit. Ik zou ze toch niet delen met de huisdieren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Dat zien er idd erg lekkere ribs uit. Ik zou ze toch niet delen met de huisdieren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Haha, was echt teveel voor 2 personen. Anders hadden de beestjes idd toch pech gehad!
 
Die ribben zie echt goed uit. En alles op tijd klaar?
Je nieuwe bbq werkt goed.
 
Ziet er lekker uit en een mooie rookring  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan